fredag den 1. september 2017

Folkeskolen bør ikke anskues som en pasningsordning

"(...) Det bekymrende er, at man i Finland er imod alt det, politikerne har været i gang med at indføre i Danmark over de seneste 10 år med frit skolevalg, konkurrence og markedskræfter." Sådan stod der i et debatindlæg, der blev bragt i Kristeligt Dagblad i april 2013.
Folketingets Undervisningsudvalg afholdt fra den 29.8 til 1.9. 2017 studietur i Finland. Samtidig havde Børne- og Uddannelsesforvaltningen (BUF) i Kolding i dagene fra 31.8-1.9. 2017 besøg fra sine nordiske venskabsbyer, herunder Lappeenranta fra Finland. Kolding, Drammen, Örebro og Lappeenranta har gensidigt hinanden som venskabsbyer og alle ønsker at lære af hinanden. Denne kommunale nordiske inspirationscirkel på børne-og skoleområderne har været virksom i mere end 15 år og har overlevet udskiftningerne, der naturligt over årene er sket i kommunernes forvaltninger.
Planlægningen og afviklingen af de årlige besøg går på skift mellem de fire byer og omfatter skole- og institutionsbesøg, foredrag og drøftelser af fælles udfordringer. Stærkt gensidigt inspirerende.

Blandt andet har der ved et af cirkelmøderne, der blev afholdt i Lappeenranta, været foredrag af Frans Ørsted Andersen, der har sammenlignet skolesystemerne i Danmark og Finland og skrevet en bog om sine resultater: "Finsk pædagogik - finsk folkeskole".

Man kunne håbe på, at den nye trend blandt uddannelsespolitikere og skolepolitiske beslutningstagere kunne blive at søge inspiration i de nordiske lande fremfor eksotiske og meget anderledes samfund som for eksempel Canada, Singapore og N. Zealand.

Kristeligt Dagblad bragte for en del år siden en artikel, der argumenterede for at bruge en sådan inspirationskilde:

"DER ER solide grunde til ikke at følge folkerige nationer, når man tilrettelægger skolevæsen og uddannelsessystem. Små nationer har ikke råd til at lade de svageste i stikken og satse på en snæver elite. Derfor bør Danmark se til Finland snarere end til USA eller Korea.

(...) Det bekymrende er, at man i Finland er imod alt det, politikerne har været i gang med at indføre i Danmark over de seneste 10 år med frit skolevalg, konkurrence og markedskræfter.

(...) I Finland tror man på lighed og solidaritet. I Danmark har vi indført standardiserede test, målstyring og kontrol i stedet for at lægge vægt på lærernes ekspertise og autoritet. Dette til trods for, at den finske forsker og uddannelsesekspert Pasi Sahlberg i bogen Finnish Lessons fra 2011 har dokumenteret, at standardiserede test forringer elevernes udbytte og giver dem dårligere muligheder for at lære. Omtrent samme resultat er forskere fra DPU kommet frem til.
(...) I Finland bruger man i stedet tiden i skolen på fokuserede læringsaktiviteter med færre timer, kortere dage og mindre hjemmearbejde. Lærerne har færre timer med klassen og meget mere tid til forberedelse og faglig fordybelse. Der arbejdes dybere i fagene med mindre udenadslære og mere tænkning og analyse. Skolearbejdet tages seriøst og anskues langtfra som en børnepasningsordning".
(Citater fra indlægget i Kristeligt Dagblad 13. april 2013: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/derfor-virker-den-finske-skolemodel)