onsdag den 5. oktober 2016

Lærerkorpset - den stærke specialstyrke

I dag er dagen, hvor vi som samfund fejrer og anerkender dem, vi har sat til at passe, pleje og udvikle vores guld, vores fremtid, vore børn. Det er dagen, hvor vi fejrer vores lærere.

De evner at præstere optimalt selv under pressede og krævende forhold.
De er gode til at samarbejde til alle sider, også når de sættes under krydspres, udsættes for intimidering og mangler opbakning.
De er i stand til at kunne forholde sig til det uventede og i stand til at agere roligt selv i uvante scenarier.
De er det danske lærerkorps. Dem kan vi være stolte af. De skaber flotte resultater i det daglige arbejde med de enkelte elever, så eleverne lærer NOGET og bliver til NOGEN.
De er professionelle, veluddannede, omsorgsfulde, energiske, engagerede og dedikerede. Og først og fremmest er de solidariske med børnene og vil dem det allerbedste.
De fortjener størst mulig anerkendelse og opbakning. Både på lærerens dag den 5. oktober og alle de andre dage. Rigtigt lærerarbejde udføres bedst af rigtige lærere. De er folkeskolens stærke specialstyrke.

FAKTA:


Den internationale forskersammenslutning IEA har gennem de seneste 20 år gennemført internationale sammenlignende  undersøgelser af skoleelevernes færdigheder i 4. klasse i matematik og naturfag. Undersøgelserne har det lidet mundrette navn TIMMS. 

I TIMMS 2011 ligger Danmark blandt de bedste i verden. Kun otte lande ligger over Danmark. 10% af eleverne i Danmark ligger på højeste niveau, mens kun 3 % ligger på laveste niveau. Siden 1995 har danske elever forbedret deres resultater inden for matematik og natur/teknik med et helt klassetrin.

IEA gennemfører også tilsvarende undersøgelser vedrørende elevernes læsekompetencer - de såkaldte PIRLS-undersøgelser. 

Fra 1991 til 2006 har de danske elever i 4. klasse flyttet sig fra bund til top. I PIRLS-undersøgelsen fra 2011 er der blot fire lande af de 50 deltagende lande, der ligger højere end Danmark. I Danmark er gruppen af svagere læsere blevet mindre end i 2006, hvor PIRLS-undersøgelsen blev gennemført for første gang i Danmark.


Danmark ligger internationalt i top, når det gælder politisk dannelse. Danske elever i 8. klasse er i en undersøgelse foretaget af IEA i 2009 blandt 38 lande blevet nummer et, når det gælder samfundsviden og lyst til at indgå i demokratiet.