tirsdag den 12. august 2014

Værdier i en demokratisk retsstat

En af agurketidens varmtluftballoner var forslaget om, at der skal udarbejdes en dansk værdikanon. 

Sådan en har jeg allerede stående i min bogreol sammen med et bogværk, der fortæller en tusindårig historie om kampen frem mod frihed, folkestyre, tros- og ytringsfrihed, religionsfrihed, personlig frihed, ret til fri undervisning og mulighed for "arbejde, der betrygger tilværelsen".

De grundlæggende danske værdier
Grundloven og Danmarks historie fortæller om grundlæggende værdier som åndsfrihed, tolerance, respekt for andre menneskers opfattelser, medindflydelse, medinddragelse, demokratiske rettigheder og pligter, respekt og tolerance i forhold til mangfoldighed. En politisk autoriseret værdikanon er ikke i overensstemmelse med de danske værdier, der kan læses om i Grundloven og den danske historie.

Grundlag for at kunne påtage sig sit medborgerskab
Men måske kunne man i det folkeskolereformen kalder understøttende undervisning arbejde med Grundloven og det grundlag medborgerskabets rettigheder og pligter bygger på. Mange andre lande har i undervisningen et obligatorisk fag om medborgerskab. Jeg oplever af og til, at vi kunne have brug for  sådan et fag i Danmark byggende på Grundlovens skrevne og uskrevne intentioner. Men ikke på en politisk vedtaget værdikanon. Det ville ikke være i overensstemmelse med dansk tradition. Det tror jeg egentlig heller ikke et fag som det de i UK kalder Citizenship Education ville være, men Grundloven med tilhørende værdier bør gennemsyre alle fag og hele dannelseselementet i dansk uddannelse, så der bredt i befolkningen bliver en endnu større grundlæggende forståelse for de skrevne og uskrevne intentioner bag det danske demokrati og det at leve i en retsstat.