torsdag den 13. december 2018

Folkeskolen i klemme mellem realiteternes verden og postfaktuelle opfattelser fra den politiske glasklokke

Kom ud af osteklokken
Endnu en undersøgelse viser, at skolereformen ikke har gjort eleverne fagligt dygtigere. Tvært i mod er de faglige resultater faldende. Og netop en styrkelse af fagligheden var et af hovedmålene med den skolereform, der blev finansieret ved forringelse af lærernes muligheder for forberedelse og efterbehandling af undervisningen.

Mit gæt er, at politikerne bag folkeskolereformen og tvangsindgrebet i lærernes overenskomst uanset den nye evaluering fortsat ikke vil se realiteterne øjnene.

Desværre lever vi jo i en tid, hvor politikerne oftere og oftere træffer beslutninger ud fra devisen “hvis det er fakta, så benægter a’ fakta.”

Medlem af Folketingets undervisningsudvalg Anette Lind (S) har allerede på TV2/News kommenteret de nye skuffende resultater med en gang snakken uden om fakta og realiteter. Det at erkende en fejltagelse er selvfølgelig også den vanskeligste øvelse for os alle, og specielt for politikere lige op til et valg.

Det bør ikke komme bag på nogen, at det giver negative konsekvenser, når man ensidigt flytter fokus fra det, der virker, til ønsketænkning og luftigheder. Det har jeg tidligere forsøgt at illustrere i denne artikel på min blog:
http://ih18.blogspot.com/2018/01/det-man-i-ungdommen-nemmer-man-ej-i.html

Jydske Vestkystens omtale af den nye evaluering af folkeskolen:

Mine artikler om uddannelse og dannelse: