mandag den 10. september 2018

Folkeskolen og folketingsårets åbning

Nu nærmer Folketingets åbning sig den første tirsdag i oktober. Det er den femte åbning efter Folketingets vedtagelse i december 2013 af en ny folkeskolelov - den såkaldte folkeskolereform - til ikrafttrædelse fra august 2014. Folkeskolen er således i gang med det femte skoleår, siden loven trådte i kraft. 

Der er stadig stor politisk og offentlig debat om, hvad vi som samfund vil med folkeskolen, og hvordan folkeskolen skal indrettes. Selv efter fem år er der fortsat uro og utryghed om folkeskolen.Tiden er længe inde til politisk eftertænksomhed. Det kunne passende starte i forbindelse med åbningsceremonien i oktober.

Det er mit forslag, at Folketinget starter folketingsåret med at synge to sange. Som den første sang kan tingets medlemmer synge nummer 164 i Højskolesangbogen, Halfdan Rasmussens ”At lære er at ville befri sin ensomhed”. I sangens tredje strofe beskriver Halfdan Rasmussen præcist, hvordan tilgangen til folkeskolen efter min mening bør være: "..at vække det, der sover, og gøre tanken fri".

"At lære er at famle
i mørket, blind og stum,
at sprænge eller samle
sit eget verdensrum,
at vække det, der sover,
og gøre tanken fri,
at se en himmel over
hver drøm, man lever i."

Derefter foreslår jeg tinget at gå over til næste punkt på eftertænksomhedens sangdagsorden. Her foreslår jeg, at de ærede medlemmer igen bruger Højskolesangbogen og synger nummer 89, Grundtvigs sang. "Er lyset for de lærde blot?". I denne sang indgår følgende vers:

"Oplysning være skal vor lyst,
er det så kun om sivet,
men først og sidst med folkerøst
oplysningen om livet;
den springer ud af folkedåd
og vokser, som den vugges,
den stråle i vort folkeråd,
til aftenstjernen slukkes! "

Det er lysten, der driver værket, og oplysning drejer sig om oplysning om livet. Samtidig er det værd at huske, at forudsætningen for at kunne lære er trivsel. Trivsel er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning for al god undervisning. Der skal selvfølgelig stilles krav, og eleverne skal også beskæftige sig med noget, de ikke umiddelbart kender noget til.


Kvalitet i skolen kommer ikke af kvantitet, men kommer af motiverede, velforberedte og engagerede lærere. Ændringer i folkeskolen bør ske efter eftertænksomhed og moden overvejelse. Og ikke mindst efter inddragelse af folkeskolens ansatte, forældrene og eleverne understøttet af en bred kreds af rådgivere og ikke kun  pædagogiske frontløbere eller interessenter, der varetager snævre egeninteresser.