fredag den 28. april 2017

Babylonisk forvirring - manglende fakta om folkeskolen

Vi fortsætter åbenbart de sidste mange års tradition med, at undervisningsministre ikke kan eller må forholde sig til folkeskolens økonomi og udviklingen i denne.

Clement stillede ved starten af ”Debatten” undervisningsminister Merete Riisager et konkret spørgsmål om udviklingen i folkeskolens samlede økonomi, men fik kun babylonisk forvirring som svar.

Faktum er, at elevtallet i folkeskolen i de seneste fem år er faldet med lige godt 4 pct., men i samme periode har kommunalpolitikerne valgt at nedlægge 14 pct. af lærerstillingerne. Samtidig har politikerne på Christiansborg besluttet at forlænge elevernes skoleuge med ikke mindre end 36 pct. Folketingets indgreb i lærernes overenskomst har medført en massakre på lærernes tid til at forberede undervisningen og dermed sikre variation, individuel hensyntagen og kvalitet. Det hænger selvfølgelig ikke sammen.


Fakta var totalt fraværende i ”Debatten”. Det er et problem.