tirsdag den 29. juli 2014

Skolerne skal sikre samfundsmæssig sammenhængskraft

Venstres Inger Støjbjerg anbefaler kommunalpolitikerne at lukke skoler med mange indvandrere. Inger Støjbjerg mener, det er  nødvendigt, at børnene kommer i kontakt med etnisk danske børn i skolen. Det sidste kan man ikke være uenig med hende i. 

Desværre kradser hun kun lidt i overfladen i forhold til udfordringerne med at sikre alle børn herunder børn fra indvandrerfamilier den bedst mulige skolegang. Hvis Støjbjergs formål med sine udtalelser virkelig er at sikre indvandrerbørns kontakt med etnisk danske børn i skolen, så mangler hun at give et bud på, hvordan hun forholder sig til de friskoler, der allerede nu stort set kun har børn med anden etnisk baggrund. Nedlæggelse af folkeskoler i nærområderne udløser erfaringsmæssigt etablering af nye friskoler eller en kraftig ændring af den etniske balance på naboskolerne. Hendes forslag om nedlæggelse af folkeskoler vil sandsynligvis betyde etablering af endnu flere friskoler for børn med anden etnisk baggrund end dansk.

Konsekvenserne af det frie skolevalg

Inger Støjbjerg mangler også at give et bud på, hvad hun vil gøre i forhold til de udfordringer for elevfordelingen det frie skolevalg giver. Det frie skolevalg medfører nemlig allerede nu en uhensigtsmæssig opdeling af skoleeleverne efter forældrenes sociale, økonomiske, kulturelle og etniske baggrund. På sigt får denne lagdeling, hvor børnene ikke længere i skolen mødes på tværs af forskellige baggrunde og forudsætninger, fatale følger for blandt andet sammenhængskraften i det danske samfund. Alvoren heri er så stor, at der er brug for gennemarbejdede indsigtsfulde forslag og ikke letkøbte meninger ideologiske automatreflekser. Politikerne rundt om i kommunerne gør en stor indsats for at løse udfordringerne omkring skolevalg og fordeling af eleverne, men det er meget komplekst inden for den gældende lovgivning at sikre en ligelig fordeling af elever ud fra de forskellige baggrunde og forudsætninger, de kommer med. Derfor er det for letkøbt, når Inger Støjbjergs bidrag alene er at ville overlade problemerne til kommunalpolitikerne uden at give dem nye værktøjer. 

Skolereformen medfører yderligere social lagdeling mellem skolerne

Desværre tror jeg, at den nye folkeskolereform vil kunne betyde yderligere opdeling af eleverne efter social og etnisk baggrund. Velsituerede og veluddannede forældre ,der ikke ønsker deres børn i heldagsskole, vil i endnu højere grad vælge folkeskolen fra. Det vil betyde endnu større social og etnisk lagdeling mellem folkeskoler og frie grundskoler, men også mellem folkeskolerne indbyrdes. Med betydelige problemer i forhold til samfundets sammenhængskraft og borgernes indsigt i og respekt for hinandens forskellige vilkår og muligheder.



Artikel i JP med Inger Støjbjergs synspunkter vedrørende skolelukninger:

Støjberg vil lukke skoler med mange indvandrere

Det giver integrationsproblemer med mange tosprogede på samme skole, mener Venstres politiske ordfører.
Luk skoler med mange indvandrere. Det hæmmer integrationen, lyder det nu en i opsigtvækkende udmelding fra Venstres politiske ordfører, Inger Støjberg, i Berlingske.
Budskabet kommer dagen efter, at ordføreren i en kronik gjorde sig til talsmand for at skelne mellem indvandrere fra "et kristent USA" eller et "muslimsk Pakistan", så det bliver vanskeligere for ikke-vestlige indvandrere med muslimsk baggrund at komme til Danmark.

Egen holdning

Ønsket om at lukke skoler med en markant overvægt af indvandrere skal dog ikke ses som officiel Venstre-politik, men som Støjbergs egen holdning.
- Hvis mange af eleverne ikke tilhører samme kulturkreds, som vi gør i Danmark, så synes jeg, at man som kommunalpolitiker skal overveje, om den skole skal forblive en folkeskole, siger Støjberg til Berlingske.
Hun påpeger, at mange indvandrere kommer fra familier, hvor en eller begge forældre er arbejdsløse. De har måske også dårlige danske sprogkundskaber at give til børnene.
Derfor er det nødvendigt, at børnene kommer i kontakt med etnisk danske børn i skolen, mener Støjberg, som vil overlade opgaven til kommunalpolitikerne og ikke selv ønsker at lovgive på området.

Vil ikke nævne tal

Støjberg ønsker heller ikke at sætte en konkret procentsats for, hvornår, hun vurderer, der er for mange indvandrere på en skole.
Flere forskere vurderer ifølge Berlingske, at smertegrænsen er i omegnen af 30 til 40 procent tosprogede elever.
Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, erkender, at skoler med mange tosprogede elever oplever store problemer.
- Men Inger Støjberg sætter en enøjet kikkert for øjet og siger, at man bare skal lukke skoler med mange tosprogede. Løsningen er derimod at skabe skoler, som er gode nok til, at danske forældre vil lade deres børn indskrive på de skoler, som ligger omkring de sociale boligbyggerier og typisk kun tiltrækker indvandrere, siger Claus Hjortdal til avisen.
Kommunernes Landsforening vil ikke kommentere Støjbergs udmelding.
/ritzau/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar