Skal folkeskolen igen opdeles i almueskoler og borgerskoler? |
I 1814 lovene omtales
skolerne som "almueskoler" eller "borgerskoler". Helt frem til vedtagelsen af folkeskoleloven
i 1958 var skolerne opdelt efter, om de var landsbyordnede eller
købstadsordnede. Ved vedtagelsen af folkeskoleloven i 1958 var der politisk
enighed om, at det ikke længere var hensigtsmæssigt med så store forskelle på
skolerne ud fra geografi, kultur og økonomi.
Selve begrebet
"folkeskolen" kommer for første gang i anvendelse i skolelovene 1894
og 1899 og afspejler det forandrede syn på den almindelige befolkning, som
1800-tallets nationale tænkning havde ført med sig.
Mens almue- og borgerbegrebet
peger tilbage på enevældens stærkt opdelte standssamfund, peger begrebet
folkeskole på, at folket opfattes som en udelt størrelse. Folkeskolen er, som
det fremgår af Salmonsens Leksikon fra 1914, en børneskole "med det
Formaal at meddele de elementære Kundskaber og Færdigheder, ethvert Menneske
behøver som Medlem af et Kulturfolk".
I dag er folkeskolen
grundfæstet i Grundlovens § 76:
"Alle børn i den undervisningspligtige alder har ret til fri undervisning
i folkeskolen".
Denne enkle sætning er
bemærkelsesværdig på flere måder. Der tales om "fri undervisning".
Her er "fri" i betydningen gratis. Og så tales der om
"folkeskolen". Ikke om "folkeskolerne".
I den gældende
folkeskolelovs § 2 omtales det, at "Kommunalbestyrelsen har ansvaret for
folkeskolen". Her tales igen om "folkeskolen" og ikke om
"folkeskolerne".
Det har været en lang kamp
at nå fra 1814 skolelovenes opdeling i almue- og borgerskole til nutidens
folkeskolebegreb.
Vi skal glæde os over det
samfundsmæssige fællesskab, folkeskolen er et udtryk for. Med tænksomhed skal
vi bakke op om, understøtte og med varsomhed beskytte tanken om folkeskolen. Vi
må ikke i et historisk set kort øjebliks frustration og kamptummel smide en
tanke væk, der i bund og grund for den enkelte og for det samfundsmæssige
fællesskab stadig er rigtig. Folkeskolen har været med til at gøre os til en af
verdens rigeste, lykkeligste, mest demokratiske, mest retssikre, mindst
korrupte og mest retfærdige samfund.
Der er mere end nok, der
opdeler og splitter befolkningen. Min
opfordring er, at vi fortsat bør værne om folkeskolen, men den må tilbage på
sporet. Det betyder, at nogen må sluge nogle alvorlige kameler i forhold til
tidligere beslutninger.
Røgslør, tåge, flimmer og
nye luftigheder på tværs af blokke, partier og organisationer værner ikke om
folkeskoletanken. Det er vel værd at
sluge kameler, når det gælder at sikre et samfundsmæssigt fællesskab, der
udtrykker mere end 200 års bestræbelser?
Mine artikler om folkeskole, uddannelse og dannelse: http://ih18.blogspot.com/2018/09/mine-artikler-i-2018-om-folkeskole.html
Mine artikler om folkeskole, uddannelse og dannelse: http://ih18.blogspot.com/2018/09/mine-artikler-i-2018-om-folkeskole.html
Ingen kommentarer:
Send en kommentar