Folkeskolen opnår
heldigvis stadig gode resultater både fagligt og socialt. Altsammen et
resultat af stærkt motiverede og engagerede læreres indsats.
Men der er stærke indikatorer på, at
motivationen hos folkeskolens lærere er truet. Flere og flere lærere stopper,
overvejer at stoppe eller døjer med mangel på arbejdsglæde. Skolerne
mangler tusindvis af uddannede lærere. Lærernes sygefravær er stigende, og
flere og flere lærere frekventerer arbejdsmiljøklinikkerne med udbrændtheds- og
stresssymptomer.
Alligevel opnår eleverne generelt
gode resultater og trives godt i folkeskolen. Endda på trods af, at 75 % af
skoleeleverne ifølge en af Undervisningsministeriet nylig offentliggjort
undersøgelse er trætte af folkeskolereformens længere skoledage.
Ingen tvivl om, at elevernes flotte
resultater og gode trivsel er funderet på lærernes stærke engagement og høje
motivation trods det, at rigtig mange lærere i disse år føler, at det
arbejdsmæssigt går stejlt op ad bakke. Det er helt afgørende vigtigt, at
læreres motivation og engagement fortsat fastholdes. Befolkningen, lærernes
politiske arbejdsgivere og lærernes ledere spiller her en afgørende rolle.
Lærerne skal fra samfundet og fra
deres nære omgivelser opleve: Ros, anerkendelse, frihed under ansvar,
udviklingsmuligheder og fleksibilitet. Behovet for disse ting er ikke kun noget unikt for
lærere. De nævnte motivationsfaktorer spiller en rolle på alle
arbejdspladser.
Behovet for fleksibilitet er centralt
og en stor udfordring efter lovindgrebet i lærernes overenskomst. Her kunne de centralt politisk ansvarlige i forhold til Folkeskolen nok lade sig inspirere af følgende råd til ledere om fleksibilitet fra Harvard Business Review:
"Fleksibilitet. Mange
organisationer har en tendens til at blive mere kontrollerende i krisetider.
Det er vigtigt at modarbejde den tendens. Find ud af, hvordan du kan være
fleksibel over for en medarbejder – fx hjemmearbejdstid, flextid, mere
selvbestemmelse eller måske udbetaling af løn på en anden måde? Fleksibilitet,
er med til at skabe en bedre balance mellem arbejds-og familieliv og øger
medarbejderens oplevelse af autonomi. Dine ledelsesevner er afgørende for om
dine medarbejdere er motiverede og yder deres bedste. Når du viser, at du
forstår dine medarbejderes frustrationer og tackler dem ved at komme med løsninger,
er du en god leder. Ved at gøre andre til en succes, bliver du selv en
succesfuld leder."
Lærernes nærmeste ledere i
folkeskolen er udmærket klar over disse sammenhænge, men det er nødvendigt, at
de centrale politiske og administrative beslutningstagere fremover i højere grad sikrer
skoleledere og lærere rammevilkår, der
understøtter en sådan form for moderne ledelse. Hertil kommer selvfølgelig også de nødvendige ressourcer til sikring af blandt andet kvalitet i forberedelsen af undervisningen.
Resultatet vil blive fortsat motivation,
arbejdsglæde og engagement hos folkeskolens ansatte til gavn for folkeskolens
elever og i sidste ende til gavn for samfundet.