” I skal studere og lære, så I kan danne jer en egen
mening om historien og alt andet, men man kan ikke danne meninger i en tom
hjerne. Fyld hjernen, fyld hjernen. Den er jeres skatkammer, og intet menneske
i verden kan blande sig i den.”
Dette udsagn fra den irsk-amerikanske forfatter Frank
McCourts fantastiske roman ”Angelas aske” er i de senere år blevet til mit
yndlingscitat.
Det er det blevet i skarp konkurrence med mit tidligere
yndlingscitat fra Albert Camus bog "Pesten", om at
ondskab næsten altid stammer fra uvidenhed. Og at god vilje kan forvolde
lige så meget fortræd som den onde vilje, hvis den gode vilje ikke har den
fornødne viden. Citatet fra "Pesten" har været mit yndlingscitat
siden gymnasietiden, men nu er det altså - affødt af
konkurrencestatstilhængernes instrumentelle syn på undervisning og negative syn
på almen dannelse - blevet slået af ovennævnte udsagn fra "Angelas
aske".
Camuscitatet lyder i sin helhed: ” Den ondskab, der findes
i verden, stammer næsten altid fra uvidenhed, og den gode vilje kan afstedkomme
lige så megen fortræd som den onde, dersom den ikke ved bedre besked.
Menneskene er snarere gode end slette, og i virkeligheden er det slet ikke der,
spørgsmålet ligger. Men de er mere eller mindre uvidende, og her er det, man
kan skelne mellem dyd og last, idet den mest fortvivlende last er den
uvidenhed, der tror at vide, og som tager sig ret til at dræbe”.
Stærke ord i en tid, hvor mange lever efter devisen, at
det er vigtigt at have en mening end at have en indsigt
Viden kan ikke kun være noget, man søger, når man aktuelt
har brug for den. Det må være noget, man har en god del af, og som man løbende
sørger for at få mere af og sørger for at videreudvikle. Også med viden, man
ikke synes, man umiddelbart har nytte af. Med andre ord almen dannelse. Viden
og dannelse skaber dem, vi er.
Derfor er det ikke tilstrækkeligt og ikke godt nok blot
"at lære at lære". God vilje er ikke tilstrækkelig, når man skal
danne sine egne meninger og holdninger. Viden er nødvendig, hvis man vil gøre
op med ondskab og uretfærdighed. Det er godt at mene noget, men endnu bedre at
mene noget baseret på viden.
Følgende citat fra 1981 af K. E. Løgstrup var også på banen i min indre konkurrence om et nyt yndlingscitat. "Skolens hovedopgave er at give eleverne del i den oplysning om deres tilværelse og den verden, der er givet med vor kulturoverlevering. Under skoleforløbet sker oplysning til at begynde med med fortælling for at ende med stillingtagen". Dette citat siger næsten det samme som citatet fra "Angelas aske". Blot knap så klart og koncist. Af samme årsag tabte mit gamle Camus-yndlingscitat til "Angelas aske".
Følgende citat fra 1981 af K. E. Løgstrup var også på banen i min indre konkurrence om et nyt yndlingscitat. "Skolens hovedopgave er at give eleverne del i den oplysning om deres tilværelse og den verden, der er givet med vor kulturoverlevering. Under skoleforløbet sker oplysning til at begynde med med fortælling for at ende med stillingtagen". Dette citat siger næsten det samme som citatet fra "Angelas aske". Blot knap så klart og koncist. Af samme årsag tabte mit gamle Camus-yndlingscitat til "Angelas aske".
Efter nøje overvejelse vandt citatet fra "Angelas
aske" altså med et mulehår over både Camus og Løgstrup. Men jeg er nu
stadig meget glad for Camus, så måske vender jeg tilbage til det citat.