Vi skal ikke forfalde til at lave
'forskoler', som vi kender det fra latinske og angelsaksiske lande. Men vi skal holde fast i det særligt danske værdigrundlag vore dagtilbud er bygget på. Samtidig skal vi sikre den høje kvalitet i vore dagtilbud.
Det skal vi, fordi børn, der går i børnehaver med uddannet personale og gode
normeringer og heraf følgende høj kvalitet i det pædagogiske arbejde, klarer
sig bedre i livet.
Gennem international
forskning ved vi, at børn der har gået i en god daginstitution får bedre
uddannelse, bliver mindre kriminelle, får bedre jobs og færre ender på
overførselsindkomster.
Undersøgelser viser også, at
børnehaver med høj kvalitet øger børns intelligens målt ved IQ, og børnene
bliver mere skoleparate. Dermed bliver deres udbytte af skoleundervisningen
også bedre. De gode institutioner er
til særlig gavn for udsatte børn.
Danske dagtilbud en bragende succes
Den danske dagtilbudsmodel er en
bragende succes og er helt unik i verden. Det er virkelig en model, vi kan være
stolte af. Det kan vi, fordi børnene får en god start og understøttes i deres
udvikling. Ude i verden undrer man sig derfor over, at vi i Danmark er i færd
med at forandre vores dagtilbud i retning af at være forskoler med ensidigt
fokus på målstyring, læring og kompetenceudvikling.
Børnenes udbytte i de danske
børnehaver er i høj grad fremkommet som følge af, at børnehaverne har evnet at
finde en fin balance mellem børnenes frie leg og pædagogisk tilrettelagte
aktiviteter.
Børn har i deres udvikling brug for
den frie leg, hvor de for eksempel gennem rollelege kan afprøve forskellige
identiteter. Hvor de gennem de småkonflikter, der altid vil opstå i en
legesituation, får lejlighed til at afprøve konfliktløsninger – selvfølgelig
med kompetente voksne til at gribe ind, hvis det måtte blive nødvendigt.
Børns læring styrkes af netop denne
slags aktiviteter, som børnene blot opfatter som en helt naturlig opfyldelse af
deres behov for leg. Pædagogisk formålsbestemte aktiviteter kan selvfølgelig
også være med til at styrke børnenes udvikling, men formålsbestemte aktiviteter
må ikke skygge for den naturlige udvikling, der ligger i børns leg.
Børnehaverne må aldrig gøres til forskoler for skolen. Så smider vi barnet ud
med badevandet.
Leg og venner
Det vigtigste for børn i dagtilbud er
leg, venner og møde med nye spændende udfordringer. Alt dette har stor
betydning for det gode børneliv, for børnenes positive udvikling og for børnenes
muligheder senere i livet. Samtidig sikrer en sådan tilgang, at børnene har
gode forudsætninger og lyst til at lære, når de begynder i skolen.
Det er vigtigt at huske på, at for
barnet i børnehaven er børnehaven livet og ikke en forberedelse til noget, der
kommer senere. Barnet er interesseret i at have gode venner og i at lege gode
lege og have gode og dybe oplevelser med de voksne. Alt det skal vi passe på og
ikke forfalde til at lave 'forskoler', som vi kender det fra de latinske og
angelsaksiske lande.
De kan nemlig slet ikke leve op til
den børnehavepædagogik, som vi kunne kalde den skandinaviske model og som en
stor del af verden misunder os. Lad os passe på den, men selvfølgelig gerne
udvikle den. Men det skal ske med varsomhed og med blik for det pædagogiske
fundament vore dagtilbud for børn er bygget på. Vi ved heldigvis en hel del om,
hvad der karakteriserer dagtilbud af høj kvalitet.
Dagtilbud af høj kvalitet
Kvaliteten af samspillet
mellem voksen og barn er den mest betydningsfulde faktor for barnets udvikling.
Derfor skal de voksne omkring barnet være i stand til at tilføre flere
udviklende aktiviteter, evne den gode samtale mellem voksne og børn og kunne
tilføre flere udfordrende lege. De voksnes evne til at reagere på og være
sensitive overfor børnenes ytringer er helt afgørende og specielt i forhold til
børn, der er særligt udfordrede.
Hvis de voksne reagerer på
børnenes signaler, hvis de voksne bidrager med udviklende alderstilpassede
aktiviteter, hvis de uddyber og udvikler barnets sprog og lege, og hvis de
voksne er sensitive overfor børnenes følelser. Så understøtter de voksne på en
god måde barnets intellektuelle, sociale og følelsesmæssige udvikling.
Normeringerne viser sig at
have stor betydning for den mellemmenneskelige kontakt i dagtilbuddene. En
svensk undersøgelse af 2½-4½-årige børn viser sammenhæng mellem normeringer og stress.
Den forbedrede normering
mindskede forekomsten af adfærdsforstyrrelser og konflikter og resulterede i en
forbedret trivsel. Ændringer i personaletætheden viste sig at have særlig stor betydning
for ængstelige og hæmmede børn. Den ændrede normering gav samtidig en halvering
af personalets sygefravær.
Børnehaverne skal ikke
være forskoler for folkeskolen. Men kvalitetsbørnehaver er en afgørende faktor
for kvalitet i folkeskolen og for elevernes resultater ved folkeskolens
afgangsprøver. Endnu vigtigere er det, at kvalitetsbørnehaver giver børnene et
afgørende grundlag for et godt liv i alle livets aspekter.
Måske vil følgende synspunkt få mig til at blive betragtet som en gnaven gammel mand. Men jeg kan ikke forlige mig med en udvikling, hvor børnehaver gøres til forskoler, og hvor folkeskolen i højere og højere grad får karakter af at være fritidshjem.