fredag den 15. september 2017

Den ufortalte historie om folkeskolens høje kvalitet


»Den danske folkeskoles undervisning er af så høj kvalitet, at den vanskeligt kan blive bedre«.

På trods af en dominerende fortælling om en dyr og dårlig folkeskole er undervisningen blandt de bedste i verden. Det konkluderer professor Per Fibæk Laursen i sin nye bog "Skolen er verdensklasse". Hovedbudskabet i bogen er hans fremlæggelse af en model for god dialogisk undervisning: https://www.youtube.com/watch?v=ewSd5c62Bbc

En af mine sidste offentlige meldinger som børne- og uddannelsesdirektør var netop, at vi i Danmark har en rigtig god folkeskole. I et forsøg på at gøre noget ved den "ufortalte historie" om folkeskolens høje kvalitet skrev jeg den 30.3. 2013 - med lock-outen af lærerne og tvangsindgrebet i lærernes overenskomst hængende som en truende sky over mit skoleadministrative hoved  - et indlæg i Jyllandsposten: http://jyllands-posten.dk/debat/breve/article5285867.ece

I indlægget skrev jeg blandt andet:

"Der er en tendens til at overse folkeskolens positive resultater.

Folkeskolens kvalitet har udviklet sig enormt. Danmark er nr. 5 i en verdensomspændende undersøgelse af elevernes læsekundskaber i 4. klasse. I matematik og natur/teknik er de danske elever nr. 9. Dette faktum har ikke givet sig udtryk i offentlig anerkendelse for den indsats, der ligger bag. Siden 1995 har danske elever forbedret deres kompetencer inden for matematik og natur/teknik svarende til et helt klassetrin.

Danske unge er internationalt dem, der ved mest om demokratiet, og de har lyst til at indgå i demokratiet med dets rettigheder og pligter. Internationale undersøgelser viser, at danske elever er verdensmestre i glæde ved at gå i skole."

Denne udmelding havde selvfølgelig desværre ikke rigtig nogen effekt. Lock-out, folkeskolereform og tvangsoverenskomst blev det politiske svar på folkeskolens fantastiske fremgang.

Derfor glæder jeg mig over Per Fibæks præmisser i sin nye bog og over hans forslag til dialogisk undervisning. Forhåbentlig får hans synspunkter stor gennemslagskraft, så den "ufortalte historie" kan blive fortalt.
Illustration til debatindlæg i Jyllands Posten