Nu nærmer Folketingets åbning sig den første tirsdag i oktober. Det er den femte åbning efter Folketingets
vedtagelse i december 2013 af en ny folkeskolelov - den såkaldte
folkeskolereform - til ikrafttrædelse fra august 2014. Folkeskolen er således i
gang med det femte skoleår, siden loven trådte i kraft.
Der er stadig stor politisk og
offentlig debat om, hvad vi som samfund vil med folkeskolen, og hvordan folkeskolen
skal indrettes. Selv efter fem år er der fortsat uro og utryghed om folkeskolen.Tiden er længe inde til politisk eftertænksomhed. Det kunne passende starte i forbindelse med åbningsceremonien i oktober.
Det er mit forslag, at Folketinget
starter folketingsåret med at synge to sange. Som den første sang kan tingets
medlemmer synge nummer 164 i Højskolesangbogen, Halfdan Rasmussens ”At lære er at ville befri sin ensomhed”. I sangens tredje strofe beskriver Halfdan Rasmussen præcist, hvordan tilgangen til folkeskolen
efter min mening bør være: "..at vække det, der sover, og gøre tanken
fri".
"At lære
er at famle
i mørket, blind
og stum,
at sprænge
eller samle
sit eget
verdensrum,
at vække det, der sover,
og gøre tanken fri,
at se en himmel
over
hver drøm, man
lever i."
Derefter foreslår jeg tinget at gå
over til næste punkt på eftertænksomhedens sangdagsorden. Her foreslår jeg, at
de ærede medlemmer igen bruger Højskolesangbogen og synger nummer 89,
Grundtvigs sang. "Er lyset for de lærde blot?". I denne sang indgår
følgende vers:
"Oplysning
være skal vor lyst,
er det så kun
om sivet,
men først og sidst med folkerøst
oplysningen om livet;
den springer ud
af folkedåd
og vokser, som
den vugges,
den stråle i
vort folkeråd,
til
aftenstjernen slukkes! "
Det er lysten, der driver værket,
og oplysning drejer sig om oplysning om livet. Samtidig er det værd at huske,
at forudsætningen for at kunne lære er trivsel. Trivsel er en nødvendig, men
ikke tilstrækkelig forudsætning for al god undervisning. Der skal selvfølgelig
stilles krav, og eleverne skal også beskæftige sig med noget, de ikke umiddelbart
kender noget til.
Kvalitet i skolen kommer ikke af
kvantitet, men kommer af motiverede, velforberedte og engagerede lærere.
Ændringer i folkeskolen bør ske efter eftertænksomhed og moden overvejelse. Og
ikke mindst efter inddragelse af folkeskolens ansatte, forældrene og eleverne
understøttet af en bred kreds af rådgivere og ikke kun pædagogiske
frontløbere eller interessenter, der varetager snævre egeninteresser.