lørdag den 5. marts 2016

Koldings folkeskoler i top på landsplan

Kolding Kommunes folkeskoler ligger helt i top i landsundersøgelse af folkeskolens resultater. Undersøgelsen tager udgangspunkt i de enkelte skolers karakterer ved afgangsprøverne efter 9. klasse korrigeret for elevernes socio-økonomiske baggrund, elevfravær, elevtrivsel og lærerkompetencer.

De flotte resultater fremgår af en artikel i Søndagsavisen 3.-4. marts 2016 baseret på tal fra Undervisningsministeriet. 770 skoler på landsplan har afgangsprøver efter 9. klasse og indgår i Søndagsavisens undersøgelse.  Kolding Kommunes 12 folkeskoler med overbygning ligger alle i den øverste halvdel på landsplan. To skoler er blandt de 10 øverst placerede skoler på landsplan og ni skoler er blandt de øverste 10 %.

Stort TILLYKKE med resultaterne til de engagerede og dedikerede lærere, pædagoger og ledere på Kolding Kommunes folkeskoler.

Også tillykke til alle de dygtige ansatte i dagpleje, vuggestuer og børnehaver. De har medvirket til folkeskolernes flotte resultater ved at lægge et godt fundament i førskolealderen. Det er i øvrigt helt i overensstemmelse med internationale forskningsresultater, der viser, at kvalitet i dagpasningen afspejler sig i elevernes resultater efter folkeskolen.

Sammenligner man skolerne i Kolding med omegnskommunernes skoler falder blandt andet følgende i øjnene.

Den bedst placerede skole i henholdsvis Haderslev og Vejen kommuner ligger placeret lavere end den dårligst placerede skole i Kolding Kommune. Hedensteds og Middelfart kommuners bedst placerede skole ville have været placeret som nr. 10 i Kolding Kommune, mens kun syv af Vejle Kommunes  18 skoler med afgangsklasser ville være kommet ind på listen af Kolding Kommunes 12 skoler.

Det er først og fremmest de ansatte i dagpasnings- og skoleområderne, der kan takkes for de flotte resultater. Det påkalder sig respekt, anerkendelse og værdsættelse.

Men også den politiske besluttede tilgang til at have et fælles folkeskolevæsen i Kolding Kommune under devisen CENTRAL STYRING - DECENTRAL LEDELSE er en del af forklaringen på resultaterne. Den faglige dialog mellem kommunens decentrale niveauer og det centrale politiske og administrative niveau giver basis for faglig udvikling og kvalitet. Et tæt og positivt samarbejde og aftaleindgåelse med de ansattes faglige organisationer medvirker til en positiv rammesætning for det decentrale pædagogiske og undervisningsmæssige arbejde.

Fortæller en sådan rangordning så hele sandheden om kvaliteten i folkeskolen?

Selvfølgelig ikke. Den kan kun ses som en indikator blandt mange. I tilfældet Kolding Kommune er det glædeligt at kunne notere sig, at skolerne ligger forholdsvis tæt og alle i den bedste halvdel på landsplan. Det er godt for tanken om den fælles folkeskole. Det er også værd at notere sig, at Kolding Kommunes fælles folkeskolevæsen klarer sig godt på landsplan og endda bedre end kommuner, der har gennemført store strukturelle og organisatoriske ændringer.