Kolding Kommunes folkeskoler ligger helt i top i
landsundersøgelse af folkeskolens resultater. Undersøgelsen tager udgangspunkt
i de enkelte skolers karakterer ved afgangsprøverne efter 9. klasse korrigeret
for elevernes socio-økonomiske baggrund, elevfravær, elevtrivsel og
lærerkompetencer.
De flotte resultater fremgår af en artikel i
Søndagsavisen 3.-4. marts 2016 baseret på tal fra Undervisningsministeriet. 770
skoler på landsplan har afgangsprøver efter 9. klasse og indgår i
Søndagsavisens undersøgelse. Kolding Kommunes 12 folkeskoler med
overbygning ligger alle i den øverste halvdel på landsplan. To skoler er blandt
de 10 øverst placerede skoler på landsplan og ni skoler er blandt de øverste 10
%.
Stort TILLYKKE med resultaterne til de engagerede
og dedikerede lærere, pædagoger og ledere på Kolding Kommunes folkeskoler.
Også tillykke til alle de dygtige ansatte i
dagpleje, vuggestuer og børnehaver. De har medvirket til folkeskolernes flotte resultater ved at lægge et godt
fundament i førskolealderen. Det er i øvrigt helt i
overensstemmelse med internationale forskningsresultater, der viser, at
kvalitet i dagpasningen afspejler sig i elevernes resultater efter folkeskolen.
Sammenligner man skolerne i Kolding med
omegnskommunernes skoler falder blandt andet følgende i øjnene.
Den bedst placerede skole i henholdsvis Haderslev
og Vejen kommuner ligger placeret lavere end den dårligst placerede skole i
Kolding Kommune. Hedensteds og Middelfart kommuners bedst placerede skole ville
have været placeret som nr. 10 i Kolding Kommune, mens kun syv af Vejle
Kommunes 18 skoler med afgangsklasser ville være kommet ind på listen af Kolding Kommunes 12 skoler.
Det er først og fremmest de ansatte i dagpasnings-
og skoleområderne, der kan takkes for de flotte resultater. Det påkalder sig
respekt, anerkendelse og værdsættelse.
Men også den politiske besluttede tilgang til at
have et fælles folkeskolevæsen i Kolding Kommune under devisen CENTRAL STYRING
- DECENTRAL LEDELSE er en del af forklaringen på resultaterne. Den faglige
dialog mellem kommunens decentrale niveauer og det centrale politiske og
administrative niveau giver basis for faglig udvikling og kvalitet. Et tæt og
positivt samarbejde og aftaleindgåelse med de ansattes faglige organisationer
medvirker til en positiv rammesætning for det decentrale pædagogiske og
undervisningsmæssige arbejde.
Fortæller en sådan rangordning så hele sandheden om
kvaliteten i folkeskolen?
Selvfølgelig ikke. Den kan kun ses som en indikator blandt mange. I
tilfældet Kolding Kommune er det glædeligt at kunne notere sig, at skolerne
ligger forholdsvis tæt og alle i den bedste halvdel på landsplan. Det er godt
for tanken om den fælles folkeskole. Det er også værd at notere sig, at Kolding
Kommunes fælles folkeskolevæsen klarer sig godt på landsplan og endda bedre end
kommuner, der har gennemført store strukturelle og organisatoriske ændringer.