"Europæisk og dansk
undervisningsmæssig tradition og dannelsesfilosofi bliver i disse år blæst af
banen... indtil for få år siden troede jeg, at den slags tænkning baseret på hunde-, abe- og rotteforsøg var lagt på glemmehylden".
Sådan skrev jeg blandt andet i december 2015 i et indlæg på min blog. Desværre er bloggets synspunkter blevet endnu mere aktuelle i den forløbne tid.
Sådan skrev jeg blandt andet i december 2015 i et indlæg på min blog. Desværre er bloggets synspunkter blevet endnu mere aktuelle i den forløbne tid.
Pædagogik er politik.
Udvikling af samfundet i retning af mere tryghed, retfærdighed og lige
muligheder kræver løbende dialog mellem det pædagogiske felt og det politiske
felt.
Det et problem, når
politikken æder pædagogikken. Det går ud over
så vigtige felter som opdragelse, undervisning og udvikling af en
politik, der styrker befolkningens demokratiske medborgerskabslyst og -evne.
Afstanden fra
beslutningstagerne til borgerne er øget drastisk med stigende utilfredshed til
følge. Beslutningstagernes ensidige behavoristiske og logisk-positivistiske tilgang (af nogen kaldet djøf-isering),
hvor kun det der kan måles eller vejes tillægges betydning, skaber utryghed og frustration hos både borgere og offentligt ansatte. Og større social og økonomisk
ulighed og mindre samfundsmæssig sammenhængskraft.
De samfundsmæssige
beslutningsprocesser og intentionerne bag beslutningerne bliver mere og mere
uigennemsigtige med større og større utilfredshed til følge. I frustration
bruger borgerne i højere og højere grad de demokratiske valg til afgivelse af
proteststemmer.
Som nævnt har jeg for over
et år siden skrevet et blogindlæg om, hvordan jeg ser sammenhængen mellem
politik og pædagogik. Og mellem samfundsudvikling, uddannelse og dannelse:
http://ih18.blogspot.com/2015/12/lrere-og-elever-star-skrammede-tilbage.html?spref=tw…