torsdag den 1. oktober 2015

Om folkeskolens opgaver og formål

Onsdag den 7. oktober 2015 kl. 19.00 holder jeg i regi af Lokalhistorisk Forening for Kolding og Omegn foredrag i Kolding Uddannelsescenter i Ågade om folkeskolens historie i Kolding: http://www.lokalhistorisk-kolding.dk/23767316
I foredraget vil jeg gennem brug af billeder af skolebygninger og inddragelse af forskellige tiders formål for skolen give eksempler på, hvad der har præget folkeskolen i Kolding.
Denne metode giver rig lejlighed til at perspektivere til vore dages debat om folkeskolen. Skoledebatten i dag er rødglødende i forhold til emner som uddannelse, dannelse, skolen for livet eller skolen for erhvervslivet, tilværelsesoplysning, konkurrencestatsskole m.m. Det er ikke noget nyt. Der har altid været debat om skolens rolle og opgave. Viden om folkeskolens rødder kan sætte dagens aktuelle debat i perspektiv.
Gennem århundreder kunne skolens formål sammenfattes til, at formålet med skolen var at skabe "Gode kristne og nyttige borgere for staten". Tanken om folkekirken og folkeskolen som to sider af samme sag løber gennem historien forbi milepæle som Reformationen 1536, Rytterskoleforordningen fra 1721 og Anordning for Almueskolevæsenet fra 1814 (folkeskolen).
Denne tankegang står mejslet i skolepolitikken helt frem til Folkeskoleloven 1975, der indfører begreber som den ”enkelte elevs alsidige udvikling” og “åndsfrihed og demokrati”.