Hvordan ser vi hver især på det samme konkrete landskab? Vi ser ikke ens på det. Og beslutningstagerne har ikke nødvendigvis samme landskabssyn som os, når de træffer beslutninger af betydning for det konkrete landskab.
Amerikaneren D. W. Meinig har lavet en liste med en opdeling i 10 grupperinger af mulige landskabssyn, alt efter hvordan forskellige personer ud fra hver deres opfattelse vil kunne betragte det samme landskab.
Engen ved Skovløberhuset, Bramdrupdam |
Skovløberhuset, Bramdrupdam |
Test dit landskabssyn. Tag et landskab, som for eksempel landskabet ved Skovløberhuset i Bramdrupdam. Eller et hvilket som helst andet landskab. By-, land-, kystområde.
Overvej med dig selv, hvad du mener om landskabet. Tjek efterfølgende liste i forhold til, hvordan du vil kategorisere din personlige opfattelse af dette landskab. Overvej, hvordan andre - herunder beslutningstagere i forhold til dette landskab - placerer sig i de 10 kategorier
Overvej med dig selv, hvad du mener om landskabet. Tjek efterfølgende liste i forhold til, hvordan du vil kategorisere din personlige opfattelse af dette landskab. Overvej, hvordan andre - herunder beslutningstagere i forhold til dette landskab - placerer sig i de 10 kategorier
Meinig opdeler betragtningen af et og samme landskab i 10 kategorier, som forskellige
betragtere ville se det hver ud fra deres ideologi, forudsætninger og tilgang:
1. Landskabet som natur
Naturen
er primær, fundamental, dominerende og holdbar. Menneskenes konstruktioner er
usle set i sammenligning med naturen. En betragter med denne synsvinkel er i
sin opfattelse af landskabet fristet til i sin oplevelse at fjerne menneskets
aktiviteter fra naturen og lade naturen forblive naturlig. En sådan betragter
ønsker at lade naturen hele de sår, menneskelig aktivitet har påført den. Denne
måde at betragte naturen på havde sit højdepunkt i 1800-tallet under Den
Romantiske Periode.
2. Landskabet som habitat
(=levested)
Hvert
landskab er et stykke af Jorden, der tjener som menneskets hjem og levested.
Ethvert landskab er derfor en blanding af natur og menneskelig aktivitet.
Synspunktet er, at menneske og natur lever i harmoni med hinanden, og at Jorden
er menneskets have. Denne betragtningsmåde udvikler sig stadig med vægt på
synspunkter om økologi og miljø.
3. Landskabet som artefakt (=
fænomen, genstand)
Betragteren
ser først og fremmest menneskelig aktivitet i alting. Menneskets aktiviteter
har været så omfattende, at hele landskabet er blevet et resultat af (en
artefakt, genstand) menneskelig aktivitet. Mennesket er blevet skaber af
naturen, ikke blot frigjort fra naturen, men også erobrer af naturen.
4. Landskabet som system
Betragteren
ser det landskab, der ligger foran ham som et enormt og kompliceret system af
mange systemer. Det
landskab, man umiddelbart kan se, er et udtryk for en masse underliggende
processer, både naturens og menneskets.
Det er først og fremmest gennem videnskaben, vi skal lære at forstå processerne
og systemerne, der har resulteret i det landskab, vi betragter.
Betragteren
ser ikke i videnskabelig forstand landskabet, som noget han skal vide mere om
for at kunne forstå. Landskabet betragtes som værende i en tilstand, der kræver
ændringer. Oversvømmede floder, eroderede bakker, ødelagte skove, forurening,
affald, trængsel og meget andet.
Denne betragter har en overbevisning om, at vi har de videnskabelige muligheder
for at rette op på de skader, vi har påført naturen.
En sådan betragter udtrykker en stærk humanisme funderet i videnskab og
æstetik. Propaganda bruges til at påpege, hvilke problemer naturen er udsat
for.
6. Landskabet som rigdom
Betragteren
ser på landskabet med øjne, der ser efter, hvad landskabet og dets forskellige
elementer er værd ud fra en markedsøkonomisk betragtning.
Afskrivningsmuligheder, tilgængelighed, mode, prestige i forbindelse med
bomuligheder. Landskabet ses primært som en form for kapital. Der kan
spekuleres i salg til den rigtige pris.
7. landskab som ideologi
Betragteren
ser landskabet som et samlet udtryk for ideologiske forhold som frihed,
individualisme, konkurrence, magt, udvikling og fremgang.
Betragteren spekulerer over, hvordan landskabet ud fra ideologiske tilgange er
blevet til det, det er.
8. Landskabet som historie
En sådan
betragter ser alt, der ligger foran hans øjne, som et komplekst arkiv over alle
naturens processer og menneskets aktiviteter på dette bestemte sted. Den
historiske betragter bliver en form for detektiv, der bruger alle sine
færdigheder og evner til at rekonstruere, hvad der ligger bag det konkrete
landskab. Ethvert
landskab udtrykker en mængde data, der viser noget om processer, aktiviteter og
begivenheder - menneskets og naturens i samspil.
9. Landskabet som et sted
Betragteren
ser det konkrete landskab som en særlig lokalitet, der udgør en individuel brik
i Jordens uendelige variationer af landskabsbrikker. Den særlige lokalitet kan
forklares og fortolkes ved hjælp af historiske fakta, ideologi, processer,
funktioner og adfærd. En af Jordens største rigdomme er den enorme variation af
forskelligartede steder på Jorden.
10. Landskabet som æstetik
Betragteren
ser landskabet med kunstneriske øjne. Farver, strukturer, linjer, positioner,
symmetri, balance m.v. Gennem den æstetiske tilgang søger betragteren ind til
essensen, skønheden og sandheden i landskabet. Kunstneren betragter naturen og
giver gennem sin kunst udtryk for det, han ser og tager os med ham for at vise,
hvad han har fundet.
Kilde: D. W. Meinigs artikel ”The Beholding Eye. Ten versions of the Same Scene” indgår i bogen, han var redaktør for, og som udkom i 1979: "The Interpretation of Ordinary Landscapes. Geographical Essays”.
The Interpretation of Ordinary Landscapes. Geographical Essays. 1979. Redaktør D.W.Meinig |
Min blogartikel om udstillingen i Den Hirschsprungske Samling "Jordforbindelser. Det antropocæne landskab": https://ih18.blogspot.com/2019/03/jordforbindelser-det-antropocne-landskab.html