søndag den 3. september 2017

Husby - en brik i min dannelse og uddannelse

Når jeg virkelig skal grave dybt i noget, der er svært at få hold på, bruger jeg vandringens metode. Når jeg for eksempel overvejer, hvordan jeg er blevet til den, jeg er, tænker jeg med fødderne i sporet af min fortid i mit vestfynske barndomsland i Husby og omegn. Overvejelser over folkeskolens formål før og nu indgår selvfølgelig som en stor del af disse refleksioner. Kan jeg udlede noget til brug for at finde frem til konsistente holdninger til folkeskolens formål?
Folkeskolens formål er igen sat til drøftelse. Såvel politisk som pædagogisk drøftes balancen mellem dannelse og uddannelse. Om forberedelse til erhvervslivet, om tilværelsesoplysning, om medborgerskabsevne og om styrkelse af livsdueligheden. Kampen om skolen skærpes i disse år. 
Tidsskriftet KVAN har netop udsendt et spændende temanummer om folkeskolens formål nu og op gennem tiderne. Teori er spændende, men vi har alle en uudtømmelig praksiskilde til refleksioner over disse forhold, nemlig vores egen opvækst. Det er selvfølgelig en kilde, der ikke må stå alene. Læsning, dialog, andres meninger og overvejelser over ønsker til fremtidens samfundsudvikling må inddrages for at udfordre egne holdninger og ens egne oplevelser i opvæksten. Fremtiden bliver jo ikke en kopi af fortiden!
Hvordan er vi blevet til dem vi er? Hvilken rolle har skolen, vores familie og vores omgivelser spillet i forhold til vores dannelse? Hvordan ønsker vi samfundet skal se ud i fremtiden? Hvilken rolle skal skolen spille?
Det er ikke nemt at få hold på disse ting, men mine refleksioner om nogle af disse forhold, beskrev jeg for et års tid siden i en lille artikel på min blog: http://ih18.blogspot.dk/2016/06/lre-noget-og-blive-til-nogen.html?spref=fb

Jeg har på min blog lavet en samlet side med links til mine blogartikler omhandlende folkeskolen, dagtilbud, uddannelse og dannelse: http://ih18.blogspot.dk/2017/08/mine-blogindlg-i-2017-om-folkeskolen.html

Hvordan er jeg blevet til den, jeg er? Noget er selvfølgelig genetisk kode. Men mange andre faktorer influerer på dannelse og identitet. E...
IH18.BLOGSPOT.COM