tirsdag den 2. juni 2020

Med snuden i sporet - i Bramdrup og Bramdrupdam


"Med snuden i sporet" - en vandretur i Bramdrup og Bramdrupdam. Den orange linje er sognegrænsen for Nr. Bramdrup Sogn. De blå linjer er Egtvedbanen (1898-1930) og Troldhedebanen (1917-1968). Den røde farve angiver den cirka 6 kilometer lange rundtur

Bramdrup og Bramdrupdam. Verdensfirmaet på Vejlevej. Kongevejen over Golfbanen. Kongelige jagtmarker. Troldhedebanens to trinbrætter. Egtvedbanens station. Pibefabrikken. Møllen med bageri og elektricitetsværk. Telefoncentral med et ledningstårn på taget. En gammel snoet landevej der blev udrettet.
Det og meget mere kan vi opleve på en vandretur rundt i Bramdrup og Bramdrupdam. Jeg har til facebooksiden ”Lokalhistorisk Forening for Bramdrupdam”  lavet et forslag til en sådan vandretur på cirka 6 kilometer. En tur der bringer os gennem både landsby, stationsby og naturområder. Men vi starter lige med at afklare, hvordan vores område fra gammel tid er struktureret.
Nørre Bramdrup Sogn
Vi bor i Nr. Bramdrup Sogn, Brusk Herred. I sognet ligger to byer, Bramdrup og Bramdrupdam. Bramdrup er den gamle landsby omkring kirken. Bramdrupdam er stationsbyen ved Vejlevej. Store dele af Bramdrupdam vest for Vejlevej ligger faktisk i Harte Sogn. Det er alle veje og gader syd og vest for Bramdrup Dammen, for eksempel hører en stor del af Påbyvej og Sønderled, Enghavevej, Vestervang, Mosegårdsvej, Sonebjergvej og Lykkevænget til Harte Sogn. Harte Sogn og Bramdrup Sogn udgjorde indtil kommunalreformen i 1970 én kommune, Harte-Bramdrup Kommune. Kommunekontoret lå på Vejlevej ved den store blodbøg. Bygningen der husede kommunekontoret er der endnu. Det er bygningen, hvor der nu er blomsterhandel.
Bramdrup Kirke var faktisk tilbage i tiden annekskirke til Harte Kirke. De to sogne blev først adskilt i 1994, hvor Bramdrup Sogn efter ansøgning fik lov at blive et selvstændigt pastorat.
Landsbyen Bramdrup
Men tilbage til landsbyen Bramdrup ved kirken. Vi starter vores rundtur foran den smukke jerngitterport ind til kirkegården
Men først lidt baggrundsstof i forhold til landsbyen Bramdrup. Landboreformerne i 1780´erne samlede den enkelte gårds jord og medførte udflytning af nogle af landsbyens gårde væk fra landsbyen ud til deres marker. Det gælder for eksempel gårde som Bøgelund, Hviidsminde (hed oprindelig Mølgaard, men kom til at hedde Hviidsminde efter ejeren i starten af 1800-tallet, oberst Hviid), Sønderskovgaard og Petersbjergaard (senere nedrevet og genrejst som Den Gyldne Hane ved Geografisk Have). Bramdrup Sogn gik i hundredvis af år helt ned til Kolding Fjord, men i 1930 blev Hvidsmindeområdet udskilt fra Bramdrup Sogn og lagt under Kolding.

Bramdrup Kirke

1.
Som nævnt starter vi vores tur ved det, der gennem århundreder har været sognets centrum, nemlig kirken. Hvornår Bramdrup Kirke er rejst står noget hen i det uvisse, men den er antagelig fra 1100-tallet. Kirketårnet er kommet til noget senere. Det er i store træk det oprindelige tårn, der står der endnu, mens resten af kirken er kraftigt ombygget i 1880. Da det viste sig, at det kun ville koste ganske lidt ekstra at forlænge skibet og gøre det en smule bredere og højere, valgte man i store træk at opføre en ny kirke, dog i den originale stil. Man genanvendte byggematerialerne i vid udstrækning således, at det er de gamle kvadresten, der også i dag danner ydermurene.

Anden pinsedag den 17. maj 1880 blev der for sidste gang holdt gudstjeneste i den gamle kirke, og arbejdet med at opføre den nye gik i gang. Arbejdet var så godt forberedt og vel tilrettelagt, at Biskop Balslev fra Ribe allerede den første søndag i advent samme år kunne indvi den nyopførte kirke.
Kirkegården omkranses af en meget fin kirkegårdsmur opført af marksten og med en flot smedejernslåge ved indgangen. På Bramdrup Kirkegård er der rejst et monument over elleve danske soldater, der under Treårskrigen 1848-50 faldt i slaget ved Kolding 23. april 1849, og som blev begravet her på kirkegården.
Matrikelkort over Bramdrup 1867. Bemærk, at Vejlevej er stort set bebyggelsestom. Landevejen mod Vejle er ført nordpå udenom Bramdrupvej (i 1845). Ved knækket, hvor nu Bramdrup Skole, ses den gamle Vejlevej mod Lilballe.

På et gammel kort fra 1867 kan man se, hvordan landsbyen var struktureret. Foran kirken ligger landsbyforten, landsbyens store åbne fælles plads. Omkring landsbyforten ligger kirken, Kringsgården, Den Gamle Skole kaldet "Storeskolen", smedjen og karetmageren i det hvide hus overfor det, der engang var sognets forsamlingshus. På landsbyforten krydsede landsbyens vigtigste veje.
Ved landsbyforten (landsbyens fælles plads) kan vi fortsat se smedjen (t.v.), "storeskolen (m.f.), og Kringsgården (t.h.). Landevejen Bramdrupdam-Hvidsminde forløber over landsbyforten og videre sydpå mellem den gule gamle skolebygning og Kringsgårdens hvide længer

Den gamle landevej mellem Bramdrupdam over landsbyforten til Hvidsminde. Til højre den gamle skole, bagerst det tidligere forsamlingshus
2.
Vi går mod syd fra landsbyforten forbi Den Gamle Skole og Kringsgården over til Julianelyst. Vejen, vi går ad, er den gamle landevej, der tidligere forbandt vejkrydset ved Vejlevej i Bramdrupdam med Kolding-Snoghøjlandevejen ved Hvidsminde, og som samtidig udgjorde en trafikal rygrad internt i det gamle Bramdrup Sogn, der som nævnt indtil 1930 gik helt ned til Kolding Fjord. Bramdrupskovvej cirka fra området ved Løkken og Gyden til Bramdruphallerne er en meget nyere vej, fra 1960´erne. Den gamle vej mellem Hvidsminde og Bramdrup Kirke gik tæt øst om gården Julianelyst. På billedet fra 1942, hvor Lauge Sidelman fremviser sin imposante hest Dragon de Horse, ses hestevognskørsel ad den gamle landevej, og på marken ses græssende køer, hvor nu Kringsvej ligger.
Julianelyst 2017

Landevejen ved Julianelyst 1942. Lauge Sidelman med Dragon de Horse. I baggrunden hestevogn på landevejen, og køer på marken, hvor nu Kringsvej er


Efter at have passeret ad den gamle vej langs Julianelyst går vi videre mod syd. Drejer straks skarpt til højre ad cykelstien hen til tunnellen under den nuværende Bramdrupskovvej, som vi følger over bakken ned mod skoven til busvendepladsen, hvor vi igen får et tydeligt indtryk af den gamle landevejs karakter. En indfaldsvej til en bydel og et sogn, der næppe i skønhed og kulturhistorie overgås af indfaldsveje andre steder i kommunen.
Ved busvendepladsen drejer vi til højre ned ad stien langs den dybe skovklædte kløft, mod Skovløberhuset.
Bramdrupskovvejs snoede gamle del. Til venstre er busvendepladsen og Kirsebærvej. Vi går til højre ad stien mod Skovløberhuset.

Stien fra busvendepladsen ved Bramdrupskovvej og Kirsebærvej gennem slugten ned til Skovløberhuset

Med højt til bøgenes kroner og frisk luft
3.
Neden for kløften går vi videre ad stien langs engen, der afgræsses af Skovløberhusets Kogræsserlaugs flotte Belted Gallowaykreaturer. Afgræsningen giver mulighed for, at masser af flotte engblomster kan overleve her. Via en smuk svenskrød bro passerer vi over en lille bæk og står nu på den tidligere Troldhedebanes gamle tracé.

Toget bruser ind på forpladsen ved Skovløberhuset - trinbrættet Komarksbuskene

Broen over bækken ved Skovløberhuset


4.
Troldhedebanen (1917-1968) var med sine knap 89 kilometer fra Kolding over Gesten og Grindsted til Troldhede Danmarks længste privatjernbane. Tracéet er nu i brug som natursti fra Kolding til Kirsbøl nær Jordrup. Langs Troldhedebanen kan vi enkelte steder se nogle af de granitkilometersten, der for hver halve kilometer markerer afstanden til Troldhede.

Ved siden af Skovløberhuset er placeret en åben hytte med borde og bænke, velegnet til en hvile- og kaffepause. Her kan vi rigtig forestille os, hvordan damplokomotiverne er kommet prustende og brusende ad jernbanesporet over pladsen.

Togene stoppede kun ved Skovløberhuset, hvis der var passagerer, der ved brug af signalmasten signalerede, at de skulle med. En sammenligning af et billede fra 1918 og et billede fra 2017 fortæller historien om den formidable  forandring området – og for den sags skyld hele det danske samfund - har gennemløbet gennem de seneste 100 år. Alt skal gå hurtigere og hurtigere og være mere og mere effektivt. I 1968 var der derfor ikke længere tid til Troldhedebanens sindige tog. Til gengæld har vi fået et fredeligt og roligt fristed, et grønt område helt fra Marielundsøen til Bramdrup Dam. Godt at have steder som her ved Skovløberhuset, hvor man kan slappe af og i ro og mag fundere over tingenes tilstand.

Det er ikke bare i vore dage, at borgere sætte pris på steder, der indbyder til i fred og ro at kunne nyde naturen og samtidig fundere over tilværelsen.  Avisen ”Kolding Socialdemokrat” kunne for eksempel den 26. maj 1919 meddele sine læsere, at der nu ”bliver serveret kaffe, afholdsøl og sodavand ved Skovhuset, der er bygget ved trinbrættet i Komarksbuskene. Hygge og skygge under bøgekronerne. Højt til bøgenes kroner og luften er ren og frisk.” Journalisten har rigtig hygget sig. Skovhuset er det, vi nu kalder Skovløberhuset. I artiklen foreslår journalisten desuden friskt, at der bør anlægges en sti op til Bramdrup Skov. En sti han mener ikke kun vil være af interesse for koldingensere, som vil gå en rundtur til trinbrættet og rundt gennem Bramdrup Skov. Den foreslåede sti (”Turiststien”) er nu længe etableret og forløber fra p-pladsen ved Bramdrupskovvej nær den tidligere Bramdrup Skovkro (Kolding Friskole) til Troldhedestien nær Skovløberhuset.

Skovløberhuset er for øvrigt noget så moderne som et genbrugshus. Huset stammer oprindelig fra Øster Starup og blev opført der i begyndelsen af 1870´erne som en del af en husmandskoloni. Det lille hus blev i 1919 pillet ned og flyttet til den nuværende placering her ved Troldhedebanens tidligere trinbræt i Komarksbuskene. Huset tjente indtil 1970´erne som bolig for kommunens skovløber. I perioder fungerede det også - som ”Kolding Socialdemokrat” i 1919 så malende beskrev det - som traktørsted.

Skovvejen, der går over Skovløberhusets forplads og op til Golfklubben, er Emerholtsvej. Syd for Skovløberhuset ind mod Kolding passerer Emerholtsvej gennem Komarksbuskene. Dette område skænkede Frederik den Anden (1559-88) i 1580´erne til Kolding By. Til gengæld skulle byen udskifte de brandfarlige stråtage i byen med tegltage. I 1583 brændte nemlig store dele af Kolding, og det har været kongens mening, at donationen med medfølgende krav om at lægge faste tage på købstadens huse skulle forhindre en ny storbrand. Mange af borgerne holdt dengang kreaturer inde i byen. Komarksbuskene blev brugt til græsning for byens kreaturer og til hugst af grene som fodertilskud til kreaturerne inde i byen.


Nok om det. Vi må videre. Nu går vi ad Emerholtsvej – lige til højre for Skovløberhuset - mod nordvest op til Golfklubbens klubhus, hvorfra vi ad endnu en tidligere jernbanelinje, Egtvedbanen kan gå ned til stationsbyen Bramdrupdam. Ad denne vej kommer vi til at passere gennem et terræn, hvor der udover Egtvedbanen også har været både dyrehave, vildtbane og kongevej fra Haderslevhus over Koldinghus, Bramdrupdam, Dons og Jelling.

Alle veje fører til Bramdrupdam
Her bevæger vi os faktisk en smule ud af Bramdrup Sogn. Skovløberhuset ligger på sognegrænsen, så da vi valgte at gå op ad Emerholtsvej mod Golfklubben bevægede vi os ud af Bramdrup Sogn. Bare rolig, vi skal nok snart komme indensogns igen!
5.
Efter at have forceret den stejle bakke op ad Emerholtsvej står vi nu på Banestien ved golfklubbens klubhus. Stien her er den tidligere Egtvedbane. Den vender vi tilbage til. Først skal vi meget længere tilbage i tiden.
Egtvedbanens tidligere forløb ved golfklubben

Området ovenfor Kolding Tunneldal og Koldinghus og ud mod Bramdrupdam – ja, og meget længere nordpå, helt op mod kongeslottet i Skanderborg – blev brugt til kongelige fornøjelser, når kongerne opholdt sig på Koldinghus.
Her nord for Koldinghus skabte Frederik 2. (1559-1588) den store dyrehave også kaldet den ”jyske vildtbane”. Det var et vidtstrakt landområde fra Haderslev til Skanderborg til brug for kongelig jagt og landbrug. Dyrehaven gav navn til Dyrehavegård, der lå cirka, hvor nu Hotel Comwell ligger.
Den eneste jyske kongevejs forløb fra Koldinghus forbi Dyrehavegård og Ankerhus til Bramdrupdam og videre mod Nygård
Frederik 2. anlagde også Kongevejen fra Haderslev over Kolding til Nygård ved Egtved. Den eneste kongevej der blev anlagt i Jylland. Alle andre kongeveje ligger på Sjælland. Den jyske kongelige privatvej havde egen bro over Kolding å, nær nuværende Kongebrogade. Kongevejen passerede gennem vildtbanen, henover den nuværende golfbane, ned mod ”tærsklen” ved Bramdrup Dammen, hvor overgangen over det lange og stejle dalstrøg var knap så stejl og ufremkommelig som andre steder. Herfra gik kongevejen mod nordvest omtrent ad nuværende Gammel Donsvej forbi Dons og Nygård mod Jelling. Kongevejen nåede aldrig at blive lavet færdig helt til Skanderborg, som var kongevejens egentlige mål.
6.
Nå, nok om gamle kongeveje. Vi går nordpå over den gamle høje banedæmning lige ved golfklubbens klubhus. Herfra kan vi følge i Egtvedbanens spor tilbage til stations- og vejkrydsbyen Bramdrupdam. Lige efter ”Ankershus” går vi igen ind i Bramdrup Sogn. Egtvedbanen forløb nogenlunde langs hegnet, der ligger mellem golfbanen, ”Ankershus” og kolonihaverne. ”Ankershus” blev tidligere benyttet som materialegård af golfklubben. "Ankershus" er nu nedrevet og  golfklubben har bygget ny materialegård. Her ved "Ankershus" går vi for øvrigt ind i Bramdrup Sogn igen efter for en kort stund at have forladt sognet nede ved Skovløberhuset.
Ankerhus har navn efter ankeret over indgangsdøren. Egtvedbanen forløb tidligere til højre for Ankerhus langs hegnet og golfbanen

Egtvedbanen blev anlagt i 1898, som Koldings første privatbane. I Kolding udgik den fra Nordbanegården, hvis røde bygning stadig ligger nogenlunde intakt på Ndr. Ringvej mellem Låsbyhøj og Gøhlmannsvej. Den første station på ruten mod Egtved var Bramdrupdam. Også denne station ligger der endnu. Den vender vi tilbage til, når vi på en senere del af turen går ruten mellem stationsbyen Bramdrupdam tilbage til Bramdrup Kirke i landsbyen Bramdrup. Egtvedbanen var smalsporet. Tiden løb hurtigt fra Egtvedbanen, og allerede i 1930 blev banen som en af landets første privatbaner nedlagt.
7.
Egtvedbanen passerede tæt om og højre om søen her, der ligger mellem kolonihaverne og det nye boligområde Sønderlunden

Vi følger banen gennem kolonihaveområdet. For enden af kolonihaverne ligger en lille sø, som banen passerede tæt forbi og fortsatte tværs gennem det nuværende boligområde mellem Sønderlunden og Sønderholmsvej. Her lå tidligere Bramdrup Idrætsplads, indtil den nye store skole med tilhørende idrætsanlæg blev taget i brug på Møllegårdsvej i 1962.
Midt gennem billedet kan vi se sporet af, hvor Egtvedbanen har gået. Vi aner også lige målene og opstregningen til fodboldbanerne på idrætspladsen, der lå her indtil den nye Bramdrup Skole blev bygget i 1962. Under den gamle gymnastiksal ved Bramdrup Skole blev der bygget udendørs omklædningslokaler til det nye sportsanlæg ved skolen. Lokalerne er der endmu.

Så sætter vi ad Sønderholmsvej retning ud mod Vejlevej, den tidligere hovedvej 10 mellem Kolding og Vejle. På vejen passerer vi på højre hånd forbi nogle grønne affaldscontainere. Et kig ind bag dem afslører, at her gik Egtvedbanen igennem på sin vej hen mod den enorme jernbanedæmning ved Bramdrup Kro.
Kig ind i krattet bag affaldscontainerne. Her kan man lige så fint stadig se tracéet fra Egtvedbanen, der her var gravet lidt ned forud for overførslen over dalen på dæmningen ved kroen.

8.
Blodbøgen og det tidligere Harte-Bramdrup Kommunekontor på Vejlevej
Ude på Vejlevej stopper vi op for at beundre den kæmpe blodbøg, der rækker sine grene med smukke røde blade ud over den stærkt trafikerede vej. Lige under blodbøgen ligger en blomsterbutik. Butikken er indrettet i det tidligere kommunekontor for Harte-Bramdrup Kommune. Kommunekontoret blev nedlagt i 1970, da Harte-Bramdrup indgik i den nye Kolding storkommune. På den næste del af vores tur passerer vi ned igennem et enormt trafikknudepunkt, der bekræfter, at alle veje fører til Bramdrupdam. Hovedvej 10, kongevejen, Troldhedebanen, Egtvedbanen, landevejen til Viborg og Ringkøbing, vejen fra Bramdrupdam via Bramdrup til Snoghøjlandevejen ved Hvidsminde. Alle har de passeret Bramdrupdam her øst for Bramdrup Dammen, hvor de stejle skrænter var til at passere.
Stationsbyen Bramdrupdam
Faktisk står vi her ved blodbøgen meget tæt på sognegrænsen til Harte Sogn. Harte Sogn når ved Egtvedvej helt frem til Vejlevej. Fra Vejlevej går sognegrænsen mellem Harte og Bramdrup tværs over Sønderled og vest om Vesterled og Nørreled ned til Påbyvej, hvorfra den følger Troldhedebanen ud vestpå til Donsrod Å, der er den vestligste afgrænsning af Bramdrup Sogn. Store dele af boligområderne i Bramdrupdam vest for Vejlevej ligger altså i Harte Sogn.
Vi må videre på vores vej. Vores tur går mod nord ad Vejlevej ned gennem stationsbyen Bramdrupdam, hvor hovedvej 10 og to jernbanelinjer engang krydsede hinanden. Egtvedbanen fra 1898 til 1930 og Troldhedebanen fra 1917 til 1968.
9.
Egtvedbanen var der først, så da Troldhedebanen blev anlagt 1915-17, måtte der laves et stillads til Egtvedbanen, mens der blev gravet igennem jernbanedæmningen og støbt en tunnel til Troldhedebanen. Børnene foran står på den bro, kromanden fik opsat, da hans populære kro- og udflugtshave blev delt af Troldhedebanen
Egtvedbanen kom altså først og blev ført over den dybe dal ved Bramdrupdam på en mægtig banedæmning. Dæmningen er 14-16 meter høj, 45 meter bred og 140 meter lang. Et efter den tid kolossalt entreprenørarbejde, der dog blev lettet af, at der kunne hentes grus fra en nærliggende grusgrav ved nuværende Gl. Stationsvej. Herfra blev gruset transporteret til dæmningen på en tipvognsbane.
Når man tænker på, at den tids anlægsprojekter primært var baseret på brug af hakke, skovl og spade, er det imponerende med de store dæmningsprojekter, der blev anlagt for at føre Egtvedbanen over områdets mange dybe slugter. Bare på banestrækningen fra Bramdrupdam Kro og til Kolding Gymnasium blev der foruden dæmningen ved kroen anlagt yderligere to mægtige dæmninger. En nær Golfklubbens Klubhus og en nær Kolding Gymnasium.
Da så Troldhedebanen i 1917 blev anlagt nede i dalen og skulle tværs igennem Egtvedbanens dæmning ved Bramdrupdam Kro, lavede man et træskelet, der kunne bære, så Egtvedbanens tog kunne fortsætte med at køre, mens man gravede igennem og støbte tunnel til Troldhedebanen. Imponerende! Anlæggelsen af Troldhedebanen fik for øvrigt den konsekvens, at krohaven blev delt i to dele. Det lykkedes kromanden at få etableret en gangbro mellem krohavens to dele. Den er der endnu, men er lukket på grund af nedstyrtningsfare.
10.
Et kig fra Vejlevej mod vest over den smukke og historiske Bramdrup Dam

Kigger vi mod vest fra det sted, hvor Vejlevej går over Troldhedebanen, ser vi ud over Bramdrup Dam. Af gamle optegnelser fremgår det, at dammen af Koldinghus blev brugt som karpedam. Karper var en såkaldt ”herrefisk”. En fin spise der blev serveret ved kongelige middage på Koldinghus i 1600-tallet. Da Troldhedebanen blev anlagt, sænkede man grundvandet. Derfor groede dammen efterhånden helt til og blev bevokset med popler. Nu er poplerne blevet fældet og området heldigvis ført tilbage, så der igen er vand i den historiske dam.
Vi står nu midt i et kæmpe trafikalt kryds. De to jernbaner. Landevejen mellem Kolding og Vejle. Kongevejen fra Koldinghus til Nygård ved Egtved. Vejen fra Bramdrupdam over Bramdrup til Snoghøjlandevejen ved Hvidsminde. Og landevejen ad Gl. Donsvej mod Viborg og Ringkøbing.
Indtil 1845 fulgte landevejen til Vejle Bramdrupvej det første stykke hen til, hvor skolen nu er, så drejede den af op forbi, hvor nu hallen ligger og videre over Lilballe til Vejle. I Bramdrupdam havde Troldhedebanen trinbræt med venteskur mellem Netto og dammen, mens Egtvedbanen havde station på – ja, hvor ellers – Gl. Stationsvej. Stationen ligger der endnu og er nu bolig.
Vejlevej er en slags hovedgade for Bramdrupdam. Det afspejler sig i de mange virksomheder og forretninger, der ligger eller har ligget her. Fra vejdæmningen over Troldhedebanen går vi videre op ad bakken mod Bramdrupvej og noterer os undervejs nogle af de markante bygninger og virksomheder.
11.
Bramdrupdam Kro set fra viadukten over Troldhedebanen

På højre hånd ligger Bramdrupdam Kro, der blev etableret som landevejskro i 1854. Tidligere havde kroen en kørestald ud mod Vejlevej. Den blev nedbrudt i 1958.
Lige over for kroen lå Bramdrupdam Brugsforening på sin sidste placering på Vejlevej, inden den flyttede om, hvor den ligger nu. Brugsforeningen blev oprettet i maj 1897.
Den tidligere brugsforening på Vejlevej overfor kroen
Brugsen havde først adresse på Vejlevej 338, men flyttede i 1910 over landevejen til en ny bygning ved siden af mejeriet. Bygningen ligger der endnu og huser en ortopædskomager. I 1973 blev Brugsen flyttet til et nyt centerbyggeri i Bramdrup, der hvor den ligger endnu.
12.
Et trafikalt og erhvervsmæssigt centrum: Bramdrupdam Andelsmejeri 1953. Den hvide bygning bag mejeriet er Bramdrupdam Kro. Bygningen til højre for mejeriet og kroen er Bramdrupdam Brugsforening. I forgrunden ses Troldhedebanen med trinbræt og venteskur.    
På hjørnet af Påbyvej og Vejlevej, hvor Netto nu ligger, lå engang Bramdrupdam Andelsmejeri. Mejeriet blev startet i 1887. Det var et stort mejeri, der blandt andet leverede konsummælk til mange borgere i Kolding By.
Pedersen og Thuesens verdenskendte bådebyggeri. Bagved Bramdrupdams første vandværk, der blev afløst af det nuværende vandværk på Sønderholmsvej. Helt venstre huset hvor Bramdrupdam Brugsforening startede. Her var også på et tidspunkt barbersalon, derfor kaldes stien til venstre bor bådebyggeriet for "barberbakken".
Videre op ad bakken møder vi til højre bygningsresterne af et verdensfirma. Hvor der nu er et fotoatelier og i en nedrevet bygning, hvor kroens værelsesfløj ligger, lå i årene fra 1949 til 1983 Pedersen og Thuesens Bådebyggeri. Bådebyggeriet var især kendt for sine dragebåde og for sit håndværksmæssige kvalitetsarbejde. Bådene blev solgt og kendt over hele verden.
Bag ved det tidligere bådebyggeri – op mod banedæmningen i slippen mellem kroen og bådebyggeriet – ligger stadig bygningen, der engang husede Bramdrupdams første vandværk. Vandværket blev etableret i 1933 og blev lukket i 1994. I mellemtiden var det nuværende vandværk for enden af Sønderholmsvej blevet bygget i 1964.
Efterfølgende passerer vi stien op til Gl. Stationsvej og Hammersvej. Den kaldes ”Barberbakken”, fordi der engang var barbersalon i huset, der ligger på hjørnet af stien og Vejlevej. Bramdrupdam Brugsforening startede for øvrigt i dette hus, inden den flyttede over Vejlevej til bygningen, hvor nu ortopædskomageren holder til.
13.
Vejlevej set mod syd fra krydset Gl. Donsvej-Bramdrupvej-Vejlevej

Vejlevej set mod nord fra blodbøgen og det tidligere kommunekontor

Efter at have passeret smeden og elektrikeren, når vi op til krydset Bramdrupvej, Gl. Donsvej og Vejlevej. Her blev landevejstrafikken tidligere fordelt. Trafikken mod nordvest og vest, mod Viborg og Ringkøbing gik ad Gl. Donsvej, mens trafikken mod Vejle gik ad den første del af Bramdrupvej. Som tidligere nævnt var det først i 1845, landevejen til Vejle blev etableret stik nordpå, som vi kender det i dag.

Tilbage til start

14.
 
Stuehuset er tilbage fra den tidligere Bramdrup Mølle
Nu er næsten tilbage ved, hvor turen startede. På vores vej ad den gamle landevej Bramdrupvej mod kirken og Hvidsminde passerer vi på venstre hånd resterne af Bramdrup Mølle. Det hvide hus, der vender gavlen mod Bramdrupvej, er møllens tidligere stuehus. Bramdrup Mølle blev bygget i 1865. På møllen blev bøndernes korn malet til foder og mel. Mølleren indrettede omkring 1909 også et bageri ved møllen. I 1916 lavede mølleren et elektricitetsværk og begyndte at sælge strøm til folk. I 1948 gik møllen konkurs. Fra 1951 blev møllens bygninger brugt til at omsmelte indsamlet metalskrot. Det gav store problemer med støj og forurening, så i 1969 blev metalsmelteriet flyttet til Bronzevej. Nu er kun møllens stuehus tilbage.

15.

Bramdrup Station på Bramdrupvej. Stationen er nu bolig. Skinnerne gik over Bramdrupvej  her.

Lige efter møllen når vi frem til det sted, hvor Egtvedbanen i årene 1898 til 1930 krydsede over Bramdrupvej. Stationen ligger her endnu. Inde til højre bag frisørforretningen.
I forgrunden "Ankersminde" der nu er hvidmalet. Vejen ud af billedets øverste venstre hjørne er den tidligere Lilballevej, der indtil 1845 var en del af Vejlelandevej. Nu hedder vejen Møllegårdsvej. Til venstre for denne vej er der nu skole, idrætsanlæg og haller.  Bramdrupvej går videre mod højre. Bygningen med skolegård er forskolen "lilleskolen", der idag er Bramdrup Børnehave, afdeling Troldebo.
Samme sted i dag. Til højre Bramdrupvej og børnehaven. Til venstre Møllegårdsvej (tidligere landevej til Lilballe og Vejle) og Bramdrup Skole. Udenfor billedet til venstre "Ankersminde", der en overgang var pibefabrik.

Videre på vores vej passerer vi på venstre hånd - i krydset Bramdrupvej-Møllegårdvej – et hvidt hus. Det er ”Ankersminde”, Bramdrupvej 9. Det var mølleren fra Bramdrup Mølle, der opførte huset omkring 1920. Han kaldte huset ”Ankersminde” til minde om sønnen Anker, der mistede livet ved en ulykke på møllen. ”Ankersminde” kom senere til at huse Pibefabrikken Jarl. Nu er pibefabrikken nedlagt og ”Ankersminde” er igen bolig, opdelt i flere lejligheder.

16.
Stående i krydset ved ”Ankersminde” kan vi notere os, at her skiller den gamle landevej til Vejle sig fra Bramdrupvej. Vejen lige ud op mod hallen var i århundreder landevejen til Vejle over Lilballe. I 1845 fik Vejlevej en mere direkte linjeføring mod Lilballe og Alminde, og de landevejsfarende mod Vejle skulle efterfølgende ikke ind ad Bramdrupvej.

Her i krydset kigger vi mod den tidligere forskole. Den gamle skolebygning bruges nu til børnehave. Efter forskolen skulle eleverne om til ”storeskolen” ved kirken. Overfor den tidligere forskole ligger Bramdrup Skole med tilhørende idrætsanlæg. Bramdrup Skole blev taget i brug i 1962. Skolen havde på det tidspunkt 120 elever.

17.
Bramdrupvej 18 husede fra 1905 Bramdrupdam Telefoncentral. Bemærk tårnstationen på taget.
Den tidligere telefoncentral ligger der endnu, dog noget ombygget
Vi fortsætter til højre ad Bramdrupvej. På højre hånd passerer vi Bramdrupvej 18, som tidligere husede Bramdrup Telefoncentral. Centralen blev i 1905 flyttet til Bramdrupvej 18 efter først i nogle år at have haft til huse på en anden adresse. På centralens hustag var installeret en tårnstation med to porcelænsklokker til hver abonnent. Centralen og abonnenten stod i forbindelse med hinanden gennem to kobberledninger, som var fastgjort til en række telefonmaster af træ. I 1919 var der i alt 111 abonnenter i centralens område, der dækkede Bramdrup, Bramdrupdam, Hvidsminde, Lilballe, Rådvad, Stubdrup og Harte.

Vi går videre op over den lille bakke og passerer på venstre hånd forbi sidevejen Grydhøj. Grydhøj! Mærkeligt navn. Navnet giver lidt at fundere over. I Bramdrup Sogn har der tidligere været en del oldtidshøje. Højene er som mange andre steder i landet blevet plyndret. Eventuelle sten i højene er ofte fjernet og er blevet brugt til anlæg af veje og som syldsten (sokkelsten) eller trappesten ved gårdbyggeri. Efterfølgende er oldtidshøjene jævnet og pløjet over for at blive brugt til agerjord. Således måske også en eller flere ”høje” ved Grydhøj. ”Gryd” er vel i forståelsen gryde, altså lerkar, der er blevet brugt ved nedsættelsen af asken fra afdøde brændte forfædre i kanten af eksisterende oldtidshøje gennem hundreder af år. Ærgerligt, at højene ikke ligger her endnu. I den tidligere del af Bramdrup Sogn i Hvidsmindeområdet ved Baldervejs nær Sjællandsvej kan man endnu glæde sig over to oldtidshøje i det grønne anlæg der.
 
Den ny omfartsvej, Bramdrupskovvejs forlængelse skærer over den gamle landevej Bramdrupvej, der binder Bramdrupdam og Bramdrup sammen og engang var vejen til sognets sydlige del i Hvidsmindeområdet.
18.
Det duer ikke at falde i staver. Vi må videre. Nu møder vi den forholdsvise nye vej, Bramdrupskovvejs forlængelse, fra området ved Gyden og Løkken ned mod Bramdruphallerne. Forlængelsen er samtidig en omfartsvej, der flyttede landevejen væk fra landsbyen og pladsen ved kirken. Stående her i krydset Bramdrupvej-Bramdrupskovvej kan vi rigtig fornemme den gamle vej, der krydser over den nye vej. Vi prøver at abstrahere Bramdrupskovvej væk og forestiller os, hvordan færdslen helt til sidst i 1960´erne brugte landevejen hen forbi Bramdrupgård, over pladsen ved kirken og forbi Julianelyst og gennem skoven sydpå til Hvidsminde og landevejen mod Snoghøj. Det er denne gamle vej, vi har fulgt lige fra krydset Vejlevej-Bramdrupvej. Nu går vi først lidt til højre ad Bramdrupskovvej, så straks til venstre ad Kirkely forbi Bramdrupgård og hen til Bramdrup Kirke, hvorfra vi begyndte vores vandretur.
Rundturen på knap 6 kilometer er slut. Vi er gået gennem smuk natur, ad gamle veje, stier og jernbanelinjer. Over kongeligt jagtterræn og kongens private vej. Forbi gamle bygninger som har fået nye funktioner. Brugt kendt viden til at fantasere os til, hvordan mennesker i Bramdrup og Bramdrupdam gennem tiderne har levet og har tilpasset sig ændrede vilkår. Tak for følgeskabet på turen!

Jeg har tidligere lavet en blogartikel med et nedslag i Bramdrup Sogns historie i et enkelt år. I blogartiklen har jeg skrevet om, hvordan livet måned for måned udfoldede sig for mennesker i Bramdrup Sogn i 1919. For godt hundrede år siden. I det første år efter den forfærdelige og blodige Store Krig. Krigen, som man dengang troede, måtte ende alle krige. Året 1919 var fyldt med sygdom som følge af den Spanske Syge. Og det var et år med vareknaphed, brændselsmangel og ekstrem fattigdom – også her i Bramdrup Sogn. Det år er værd at have med i tankerne på en vandretur rundt i nutidens Bramdrup Sogn: https://ih18.blogspot.com/2019/10/bramdrup-og-bramdrupdam-i-lyst-og-nd_11.html

Og så er der også fortællingen om de vilde dyrs raseren ved Kringsager: 
https://ih18.blogspot.com/2020/06/kringsager-plaget-af-vilde-dyr_0.html

Ib Hansen, juni 2020