En robust kridhvid middelalderkirke dukkede op over bakkekammen,
da vi en af de første dage i den i følge kalenderen første efterårsmåned kom vandrende
gennem grønne dale og over stejle bølgende bakker.
Nordgående ad Birkemosevej og Sletteskovvej i det flotte
septembervejr med blå, blå himmel havde vi besluttet at holde pause og se
nærmere på Eltang Kirke fra 1100-tallet og den nærliggende Eltang Rytterskole
fra 1720erne. Kirke og skole ved siden af hinanden og i parløb, som det var
sædvane i hundredvis af år. Kirken og kirkegårdens fortællinger skulle
selvfølgelig opleves.
Men ak! Kirken var aflåst. Men det var der råd for. Som jeg plejer, når jeg besøger kirker og kirkegårde, så jeg mig om efter graveren. Han var i gang med at slå græs. Sikken service. Graveren stoppede beredvilligt græsslåmaskinen, hentede nøglen til kirken og lukkede op for og fortalte om de mange herligheder.
Når så fortidens udtryk bliver suppleret med nutidige
udtryksfulde værker, opstår der nogle helt særlige følelser og stemninger.
Arkitektur og kunst skaber forbindelser mellem mennesker over det tusindårige
spænd af tid.
Eltang Kirkes
prædikestol er i renæssancestil og er formentlig skænket til kirken af
lensmanden på Koldinghus Casper Markdanner. Den dateres fra omkring 1600. En
præsteindberetning fra 1768 fortæller, at der på prædikestolen var billeder af
de fire evangelister. Disse billeder er over tid blevet bleget af solen og er
siden overmalet.
Ved kirkens
seneste renovering i 2007 er prædikestolen igen blevet prydet af de fire
evangelister – denne gang malet af kunstneren Mogens Hoff (1934-2008). Også
kirkens altertavle har Mogens Hoff fornyet, så den nu fremstår med et moderne
udtryk, der taler til nutidens mennesker, og som samtidig står flot til kirkens
middelalderlige interiør. Fortid og nutid i sammenhæng skaber hos beskueren
helt særlige følelser og stemninger. Jeg er vild med vore gamle kirkers
arkitektur, kunst og kultur.
Besøget ved og i Eltang Kirke viste sig at være en rigtig givtig pause på fodturen.