mandag den 10. august 2020

Rutebilslegenden Rasmus "Ruteras" Jensen

"Ruteras" første rutebil

Op ad bakker, ned gennem dale, rundt og til siden på de små vestfynske biveje fra Postgården i Assens over Husby til Ejby Station. 47 år. Så længe havde Rasmus "Ruteras" Jensen kørt denne rute. Turene foregik i adstadigt tempo, så både han og hans passagerer kunne nyde de smukke landskaber, turene gik igennem. Og der var tid til et hold snak undervejs. 

Rasmus Jensen var bedst kendt under navnet Ruteras. Først i 1970´erne stoppede han med at køre sin rutebil efter at have kørt ruten i 47 år. En rute han engang i 1920´erne havde overtaget efter en Madsen, der et par år før Ruteras overtagelse havde startet ruten med en 10 personers Ford T.

Ruteras købte snart en større og bedre rutebil. Han skiftede gennem årene rutebil flere gange. Det var flotte og velvedligeholdte rutebiler, han holdt sig. Jeg kan endnu se for mig, hvor stolt han var engang, han havde fået ny rutebil. En flot Bedford.

Ruteras sidste rutebil. En flot Bedford. Den kørte han i, til han sluttede med at køre.

Rutebilstation og postekspedition

Gennem mine barne- og ungdomsår har jeg haft mange sjove oplevelser med Ruteras. Hans ”rutebilstation” i Husby lå ved hans hus på hjørnet af Storegade og Lillegade, lige over for gården Bjørnekær. Han var bror til ejeren af Bjørnekær Lars P. Jensen, Jørgen Bjørnekærs far. Det var Ruteras kone Anna, der bestyrede postekspeditionen fra deres hjem. Når Helge Post på sin morgentur rundt i sognet havde afleveret postopkrævninger på pakker, skulle vi efterfølgende, når pakkerne var kommet med rutebilen, op til Anna for at få pakkerne udleveret.

Rutebilstationen på hjørnet af Storegade og Lillegade i Husby

Ruteras havde ikke megen fritid. Han havde jo ingen chauffører. Men den sparsomme fritid gik med at plante og skove i det stykke af Husby Hole, han eller Bjørnekær havde. Hvis han syntes vores lege omme i Holen gik for vildt for sig, kunne han godt råbe os an. Ellers hørte vi ikke andet til ham end hans huggen og regeren. Han nød stilheden og det fysiske arbejde efter at have siddet de mange timer i rutebilen.

Så rokker vi så småt

Da vi begyndte at gå i Ejby Folke- og Realskole, måtte vi det første år cykle både sommer og vinter. Det var jo ikke obligatorisk at fortsætte skolegangen ud over Husby Skoles 7. klasse. Da Husby Sognekommune i 1966 blev lagt sammen med Ejby og flere andre sogne i Ejby Storkommune, blev det indført, at os fra Husby om vinteren kunne køre gratis med Ruteras til Ejby Station. Hvis det var rigtig dårligt vejr, kunne vi for en 25 øre fra hver lokke Ruteras til at bryde koncessionsruten og køre os helt op til skolen.

Ejby Station

Sjovt var det at opleve, når Ruteras og gamle Kirstine Holehus på Skræppedalsvej på klingende fynsk diskuterede, hvad han skulle have for at tage en pakke med for hende til godsekspeditionen på Ejby Station. Hun havde argumenterne for gratis transport i orden! ”Det kan da ikke koste noget. Du kører jo turen alligevel”.

”Så rokker vi så småt”. Det var et af Ruteras yndlingsudtryk. Og så småt gik det. Han kørte grøn kørsel, før nogen overhovedet havde tænkt på CO2 emission og sparekørsel. Da jeg gik i gymnasiet i Glamsbjerg, fik jeg om lørdagen fri klokken 12.00. Os fra Husby, Tanderup og Barløse kørte til gymnasiet med købmand Thomsen fra Håre og hans folkevognsrugbrød. Om lørdagen kørte Thomsen os hjem ved 14.30-tiden. Nogle havde biologiforsøg efter kl. 12.00, hvor jeg havde fri. Så sad jeg som regel et par timer på biblioteket og læste, men en gang imellem, hvis det var fint vejr, gik jeg fra gymnasiet til Assens-Odense landevejen ved købmand Kongstad for at tage på stop til Assens. I Assens kunne jeg så tage med Ruteras hjem til Husby.

Når jeg kom ind på Postgården i Assens, hvor alle omegnens rutebiler parkerede, lå Ruteras under et slumretæppe og sov på rutebilens bagsæde. Han startede altid pausen i Assens med at spise og snakke med de andre chauffører inde på Postgården og tog sig efterfølgende en lur.

Undervejs mod Husby sad jeg oppe foran og snakkede med ham. Så jeg kunne se speedometeret og hans gearhåndtering. På turen mod Husby kørte vi ikke på noget tidspunkt over 40 km/t. Ned ad bakkerne blev rutebilen sat i frigear. ”Så sparer vi på den dyre benzin”, fortalte Ruteras. Det var virkelig grøn bilkørsel.

I Salbrovad holdt han pause ved bageren. Snakken i bageriet kunne trække ud. Når han så kom ud, tog han en pose op af lommen og spurgte os passagerer, om vi ville have et stykke ”brø´sukker”. ”Nå nu må vi hellere rokke så småt” lød det så, inden vi afgik fra Salbrovad og kørte ind gennem Sandager, over Emtekær og Sdr. Åby til Husby, hvor jeg stod af.

"Ruteras" ved købmand Søgård i Sdr. Åby. Forrest Gammelgård"

Anna Lasek  og Rasmus ”Ruteras” Jensen

Rasmus Jensen døde 80 år gammel i 1977, mens hans hustru Anna døde 92 år gammel i 1990. Annas pigeefternavn var Lasek. Hun var født i Bochnia i Galicien i Polen. De er begge begravet på Husby Kirkegård.

Gravsten på Husby Kirkegård

Jeg ved ikke, om Anna er kommet til Danmark som flygtning eller for at arbejde. Hun har øjensynligt som 24-årig været tjenestepige hos gårdmand Peter Jensen i Husby i 1922. I september 1923 blev hun gift med den senere "Ruteras", landmand i Husby Rasmus Jørgen Jensen, søn af gårdmand Jens Peter Jensen, Bjørnekær. Peter Jensen er nok den samme som Jens Peter Jensen. På tidspunktet for brylluppet er Anna tjenestepige hos baneformand Hans Larsen, Ejby. Rasmus og Anna får en datter, der i Ejby Kirke bliver døbt Mary. 

Når jeg tror, at Anna måske kunne have været flygtning, baserer jeg det alene på, at byen Bochnia i Galicien har ført en omtumlet tilværelse. Under Første Verdenskrig var der flere gange voldsomme kampe i Galicien. Efter krigens afslutning i 1918 blev Vest-Galicien en del af den nye polske stat, mens Øst-Galicien erklærede sig uafhængig. Østgaliciens uafhængighed blev kun et kort mellemspil præget af mange indbyrdes kampe mellem de forskellige folkeslag. Efterfølgende blev Øst-Galicien indtaget af Polen. Måske, men jeg ved det ikke, er Anna kommet i klemme under de mange kampe og er enten flygtet eller rejst til Danmark.

Datteren Mary flyttede til København for at blive sygeplejeelev. Den 21. august 1948 blev hun i Husby Kirke gift med stud. mag Håkon Bennike Madsen, der stammede fra Strandhuse ved Kolding. Mange år efter i 1992 til 1995 var jeg skoleinspektør på Lyshøjskolen i Strandhuse, hvor en fra Bennikefamilien var medlem af skolebestyrelsen.

Familiegravstedet i Husby. Rasmus og Anna Jensen samt Håkon Bennike Madsen. Efter dette billede blev tager er også Rasmus og Annas datter Mary Bennike Madsen blevet begravet her. Hunn døde i Odense 96 år gammel den 7. maj 2019.


Ib Hansen, august 2020