Kom ud af osteklokken
Endnu en undersøgelse
viser, at skolereformen ikke har gjort eleverne fagligt dygtigere. Tvært i mod
er de faglige resultater faldende. Og netop en styrkelse af fagligheden var
et af hovedmålene med den skolereform, der blev finansieret ved forringelse af
lærernes muligheder for forberedelse og efterbehandling af undervisningen.
Mit gæt er, at politikerne
bag folkeskolereformen og tvangsindgrebet i lærernes overenskomst uanset den
nye evaluering fortsat ikke vil se realiteterne øjnene.
Desværre lever vi jo i en
tid, hvor politikerne oftere og oftere træffer beslutninger ud fra devisen
“hvis det er fakta, så benægter a’ fakta.”
Medlem af Folketingets
undervisningsudvalg Anette Lind (S) har allerede på TV2/News kommenteret de nye
skuffende resultater med en gang snakken uden om fakta og realiteter. Det at
erkende en fejltagelse er selvfølgelig også den vanskeligste øvelse for os
alle, og specielt for politikere lige op til et valg.
Det bør ikke komme bag på
nogen, at det giver negative konsekvenser, når man ensidigt flytter fokus fra
det, der virker, til ønsketænkning og luftigheder. Det har jeg tidligere
forsøgt at illustrere i denne artikel på min blog:
http://ih18.blogspot.com/2018/01/det-man-i-ungdommen-nemmer-man-ej-i.html
http://ih18.blogspot.com/2018/01/det-man-i-ungdommen-nemmer-man-ej-i.html
Jydske Vestkystens omtale
af den nye evaluering af folkeskolen:
Mine artikler om
uddannelse og dannelse: