Nice Blues |
Da
uskylden blev taget. Aftenen startede, som den skulle. Lys, lun og venlig.
Solen gik ned i et sandt farveorgie. Et fløjlsblødt venligt mørke lagde sig
over middelhavspromenaden.
Promenade
des Anglais i Nice når feriestemningen, glæden og afslappetheden er allerbedst.
Festligt fyrværkeri prydede hav og himmel bugten rundt. Bugten hvis officielle
navn er Baie des Anges, Englebugten. Det var Bastilledag, Frankrigs nationaldag
den 14. juli 2016.
Pludselig
blev alt forandret. En lastbil pløjede sig ved 22.30-tiden bevidst ind i den
uskyldige glade folkemængde på Promenade des Anglais. Mange døde og mange
sårede. Den ellers så glade by blev naturligt nok efterfølgende præget af angst
og en stemning af blues. En blues fyldt med melankoli og modløshed.
Når jeg
nu på en af dette særegne års tankemæssige erstatningsrejser i erindringen
rejser tilbage til vores tur til Nice i sommeren 2016, er det bluesstemningen,
der først dukker op på min indre afspiller. Det var den stemning, der ramte os,
da vi nogle få dage efter 14. juli netop ankommet til sommerparadiset
spadserede på Promenade Anglais langs Englebugten. Flere steder på promenaden
holdt pårørende til de dræbte enkle og værdige højtideligheder. Det skabte
selvfølgelig en helt særlig stemning. En stemning af nedtrykthed, lidelse,
smerte og sorg.
Blåt i Blåt. Stranden foran Hotel Negresco. |
Men Nice
er Nice. Bare et par dage efter gik livet sin vante gang. Også for os. Badning
i det lune vand fra stranden foran Hotel Negresco. Slappe af med en drink,
kaffe eller frokost på en fortovsrestaurant. Spise middag på en af byens mange
gode restauranter. I det hele taget nyde bylivet, det behagelige klima og det
azurblå Middelhav. Men også sørge for at få noget sat ind på dannelseskontoen.
Her fire år efter er det besøget på Chagall Museet og togturen med
”Kogleekspressen”, der står stærkest i erindringen.
Maleri af Marc Chagall |
Marc Chagall var russisk født og levede en
omtumlet tilværelse rundt om i Europa, inden han i den sidste epoke af sit liv
slog sig ned i en lille landsby ganske tæt ved Nice, hvor han i 1985 døde 98 år
gammel. Chagall er mest kendt som maler, men han evnede også at kombinere sin
unikke malerkunst med andre kunstarter og sine praktiske færdigheder, når han for eksempel krerede enestående mosaikker og vævede billeder. Alt det får
man godt formidlet på Chagall Museet, der er et must, når man er i Nice.
Romersk teater fra omkring 300 e. kr.i den gamle romerske by ved Niceforstaden Cimiez . |
Chagall Museet ligger i bybusafstand fra Nice Centrum, i
den eksklusive forstad Cimiez, smukt placeret oppe i højderne over Nice. Som en
ekstra bonus tog vi os også tid til at se de nærliggende ruiner af et romersk
teater fra 300-tallet og nød udsigten fra Cimiezklosterets smukke offentligt
tilgængelige blomsterhave, hvorfra der er en fantastisk udsigt ud over Nice og
Middelhavet. I samme område ligger der også et Matissemuseum, som desværre var lukket
den dag, vi besøgte Cimiez. Så har vi noget til gode.
Men som i mine to tidligere erindringsrejser
denne sommer om togrejser igennem henholdsvis Nildalen 1974 og Sibirien 1977
spiller togrejse også en stor rolle i denne rejsefortælling. Som togrejser så
ofte har gjort det på min færd rundt i verden. Hvis ”at rejse er at leve”, så
er ”at togrejse at opleve”. Komfortabelt, stille og roligt at nyde togets helt
egen lille verden, mens verden i al sin mangfoldighed glider forbi togvinduet. Men
nu må jeg vist gå til bekendelse. Måske er jeg gennem årene blevet lidt af en tognørd.
Jeg er vild med både lynhurtige moderne tog, med almindelige bumletog, med
gamle jernbaneanlæg, gamle tog og gamle sporvogne. Smalsporede baner er for
mig en ren delikatesse.
Hvorom
alt er, havde vi oven på dagene med byliv og Nice blues behov for at komme lidt
væk fra byen. Vi besluttede derfor, at vi ville tage en dagstur med den
smalsporede kun 1 meter brede jernbanelinje Train des Pignes, ”Kogleekspressen”
de 150 kilometer fra Nice til Digne les Bains og retur, 3 timers kørsel hver
vej. Digne les Bains ligger højt oppe i bjergene i Alpes-de-Haute-Provence.
Vi blev
ikke skuffede. Når man kører med 1 meter smalsporede jernbaner, oplever man rent
fysisk meget mere af terrænets kurver, bakker og dale, end når man kører med
tog på de 1,435 meter sædvanlige normalsporede jernbaner. ”Kogleekspressen”
starter i Nice Centrum med forholdsvis mange stationer og mange passagerer. Her
i byen krydser den over gader og gennem vejkryds på sin vej op over
bjergskråningerne. Sporet følger rivende floder, løber gennem dybe dale
beliggende mellem stejle bjergsider og krydser på høje smalle broer over dybe,
dybe slugter.
Udsigterne fra togvinduerne er fantastiske.
Togturen er som en tur ind i en eventyrverden, en tur tilbage i tiden. Toget
stopper undervejs ved gamle bittesmå stationer. De fleste nedslidte og demolerede,
men smukke i al deres forfald. Nu fungerer de blot som trinbræt. Undervejs på
turen kunne vi ved stationerne og på sidespor se mængder af udrangeret materiel
fra jernbanens guldalder. Godsvogne, damplokomotiver, tipvogne og meget andet. Apropos
damplokomotiver. ”Kogleekspressen” blev tidligere brugt, når man skulle op i
bjergene for at samle pinjekogler. Pinjekoglerne blev brugt som
optændingsmiddel, når man skulle have gang i ilden under damptoge, dampmaskiner
og dampkedler.
Vi havde placeret os i togets dieselmotorvogn. Så
kunne vi rigtig følge med i lokoførerens gøren og laden. I toget var der også
en konduktør, der tjekkede vores håndskrevne billetter købt på stationen i
Nice. På hver station stod konduktøren ud og afgav rapport til stationsforstanderen,
der med sit røde flag ventede på perronen. Ved togafgang viftede
stationsforstanderen med sit røde flag og blæste i sin afgangsfløjte. Måske har
det været nogenlunde samme oplevelse rejsende på den smalsporede Egtvedbane
havde, når de mellem 1897 og 1930 rejste fra Egtved til Kolding gennem
Bramdrupdam.
Midt på strækningen i det øde bjergområde mellem Nice og Digne var
der ikke mange passagerer, men det ændrede sig på turens sidste del. På et tidspunkt skulle vi skifte over i et meget moderne,
men stadig smalsporet tog. Det var, da vi nærmede os Digne. Her blev
”Kogleekspressen” igen som i Nice til en form for lokalbane, og der kom igen
mange passagerer til. Vel fremme i Digne kunne vi i et par timer nyde en
spadseretur gennem byens kølige platanprydede gader og fornøje os med noget
koldt at drikke og lidt frokost, inden turen gik samme vej tilbage mod Nice. En
herlig dag.
Min
erindringsrejse tilbage til Nice i 2016 giver mig associationer til nogle andre spændende togrejser, jeg har gjort gennem tiden. Rejser der har givet mig en
mangfoldighed af gode oplevelser og har sat masser af kapital ind på min konto
med viden om verden. Her er lidt fra mine togrejseassociationer.
Erindringsrejser helt uden smitterisiko, når vi lige ser bort fra rejsefeber og
udlængsel.
Min første længere togrejse var en skolerejse
i 3. real fra Ejby til Westendorf i Østrig i august 1967. I december 1969 blev det til en gymnasietur med tog fra Odense til Paris. Sommeren 1970 var
jeg med gode kammerater på interrailtur fra Ejby over Hoek van Holland, med
færge over Kanalen til London og videre til Arundel i Sydengland. Fra Arundel
tog vi den videre tur rundt i England på blaf. Vi så meget og nåede blandt
andet at opleve dele af en musikfestival i Nordøstengland med Joan Baez, Buffy
Saint Marie og Tom Paxton.
Den første store togtur på et andet
kontinent tog jeg i juli 1974 på en 1000 km lang tur i udrangerede østtyske tog
fra Cairo gennem Nildalen til Aswan. Fra ingen af disse togture har jeg
billeder af togene. I det hele taget har jeg aldrig fotograferet ret meget. Nu
tager jeg bare snapshot med Iphone som en form for dagbog til støtte for mine
erindringer. Jeg er ikke den store fotograf og har for længst erkendt, at jeg
oplever bedst, når jeg ikke oplever gennem en fotolinse.
I juli 1977 tog jeg sammen med min kone på den helt store togtur med Den Transsibiriske
Jernbane fra Moskva til Khabarovsk ved Stillehavet. En tur på over 9000 km som
virkelig giver en fysisk fornemmelse af, hvor stor verden er.
Gennem årene har vi nogle gange taget
tog fra Kolding til udlandet, blandt andet tog vi engang en af de
allersmukkeste togture i Europa, nemlig turen ned gennem Europa og over Alperne
til Firenze. Vi har endvidere kørt med spændende damp- og tandhjulstog i
Alpelandene og forskellige steder i UK.
Den underskønne arkitektoniske perle Mesquitaen i Cordoba |
Omkring årtusindskiftet kørte jeg med et
gammelt flot russisk tog fra Moskva til Nísjnij Nóvgorod ved Volgafloden, cirka
450 km øst for Moskva. Og vi har kørt med det spanske AVE High Speed tog fra
Madrid til Cordoba. Toget opnår hastigheder på omkring 300 km i timen. I
Cordoba oplevede vi noget af det allersmukkeste arkitektur, vi har i Europa.
Moskeen, La Mezquita med en udendørs forgård fyldt med levende, skyggefulde
appelsintræer. Inde i moskeen går inspirationen fra de smukke appelsintræer
igen i en kæmpeforhal fyldt med søjler og hvælvinger, der minder om en
appelsinlund. Midt inde i moskeen blev der, efter maurerne i Middelalderen blev
smidt ud af Spanien, bygget en katedral. Man går ind gennem en moske, og midt
inde i den møder man en kristen katedral!
Vi kørte i juli 2015 de 912 km fra Beijing til Xian med den kinesiske udgave af det japanske tog Shinkansen, "Håbet". |
To gange i starten af 00-erne har jeg
kørt med det japanske højhastighedstog "Håbet" - Shinkansen- fra Tokio
forbi det hellige keglevulkanbjerg Fuji til Koldings venskabsby Anjo.
Shinkansen opnår hastigheder på over 300 km i timen. I modsætning til
Shinkansen foregik min rejse med veterantog i samme årti fra San Francisco til
Napa Valley med en helt anden hastighed. Her var der virkelig tid til i ro og
mag undervejs at nyde udsigten til de grønne vinmarker og de bølgende bjerge og
bakker, der kunne ses flimrende gennem dalens varmedis. Efter et par timers
afslapning med et par glas kølig hvidvin og rundvisning på en stor vinyard gik
det så med veterantogets fortidige langsommelighed tilbage til det hektisk
pulserende byliv i San Francisco. Her tog jeg selvfølgelig også nogle ture med
byens berømte gamle kabelsporvogne op og ned ad byens stejle gader.
Veterantoget fra San Francisco til Napa Valley kører gennem grønne vinmarker, hvorfra der produceres den dejligste californiske vin |
I Danmark syntes vi, at vi sammen med en
italiensk togproducent selv skulle udvikle vores nye tog, IC4. Det var mildt
sagt ingen succes. Sådan har kineserne det ikke. Hvis de ser noget fungere,
implementerer de det gerne i eget land. I Kina kører de derfor med højhastighedstog,
som er kopier af det japanske Shinkansen. I juli 2015 kørte vi med 300 km i timen i
et sådant tog fra Beijing til Xian, den gamle kejserby med terrakottahæren, de 2200
år gamle femten tusinde udgravede legemsstore keramiksoldater og keramikheste.
Hvilke oplevelser og hvilke kontraster. Togtur med et supermoderne
højhastighedstog og så 2200 år gammelt kejserligt gravgods.
Som nævnt er jeg gennem årene blevet
vild med både moderne tog, gamle jernbaneanlæg, gamle tog og gamle sporvogne.
Smalsporede baner er en rigtig delikatesse. I juli 2016 gjorde vi som ovenfor beskrevet
turen med den smalsporede jernbane kaldet "Kogleekspressen" de 150 km
fra Nice til Digne les Bains og retur. Allerede samme år i september 2016
gjorde vi turen med den smalsporede jernbane, Circumetnea, der løber 150 km
cirkulært rundt om vulkanen Etna på Sicilien. 2016 blev dermed de smalsporedes
år, smalsporede jernbaner forstås!
Tog på Circumetnajernbanen, rundt om vulkanen Etna på Sicilien |
I 2017 fejrede vi 40-året for vores transsibiriske
togtur med at tage en tur med det elektriske veterantog,
"Appelsinekspressen" , der kører på en smal yardjernbane fra Palma de
Mallorca gennem appelsinlunde og det Unesco-beskyttede bjergområde Serra de
Tramuntana til havnebyen Sollèr på Mallorcas nordkyst. Fra Sollérs
jernbanestation tog vi videre med veteransporvogn ned til Port de Sollèr.
Havneområdet er fyldt med gode restauranter, hvor vi med udsigt over havnen
kunne få en bid brød og noget at drikke, før vi gik op til stationen og tog
toget tilbage til Palma.
Det var, hvad en beskrivelse af vores
tur til Nice med tilhørende sørgmodige bluesfølelser kunne føre til. Det blev
vel til en slags ”stream of consciousness”, en bevidsthedsstrøm a la James
Joyce uden sammenligning i øvrigt. Heldigvis blev det efter den sørgmodige
indledning til en fortælling om gode oplevelser. Gode oplevelser vil altid kunne
overskygge de forfærdelige ting, vi kan opleve her i verden. Derfor skal vi
huske på og gemme de gode oplevelser. For sorg og glæde vandrer sammen. Lykke
og ulykke går på række. Men glæden ved verdens mangfoldige gode oplevelser vil
altid kunne overstråle altid verdens skyggefulde sider.
Ib Hansen, juli 2010