Dejligt at se, hvordan
Kolding Kommunes pædagogers og læreres energiske, målrettede og engagerede
arbejde giver udbytte til gavn for elever med ikke-vestlig baggrund.
Fra dagens Fyens
Stiftstidende:
"Udlændinge- og
Integrationsministeriet har undersøgt kommunernes evne til at løfte elever med
ikke-vestlig baggrund i perioden 2010-2016.
De fem kommuner, hvor de
ikke-vestlige elever klarer sig bedst, er Nyborg, Brønderslev, Kolding, Skive
og Faaborg-Midtfyn.
Disse fem kommuner løfter
elevernes karakterer mellem 0,5 og 0,9 i gennemsnit i forhold til forventet ud
fra deres rammevilkår.
De fem kommuner, hvor de
ikke-vestlige elever klarer sig dårligst, når der tages højde for kommunens
rammevilkår er Faxe, Favrskov, Vordingborg, Helsingør og Tønder.
I disse fem kommuner
ligger eleverne mellem 0,4 og 1,2 karakterer lavere end forventet.
Analysen omhandler
ikke-vestlige indvandrere, som kom til Danmark, da de var højst 12 år gamle
samt alle ikke-vestlige efterkommere. Analyseudsnittet består af 28.100 elever.
Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "
Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:
Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne
Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.
Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "
Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:
Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne
Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.