tirsdag den 27. februar 2018

Folkeskolerne i Kolding Kommune i godt selskab, når det gælder elever med ikke-vestlig baggrund

Dejligt at se, hvordan Kolding Kommunes pædagogers og læreres energiske, målrettede og engagerede arbejde giver udbytte til gavn for elever med ikke-vestlig baggrund.

Fra dagens Fyens Stiftstidende:

"Udlændinge- og Integrationsministeriet har undersøgt kommunernes evne til at løfte elever med ikke-vestlig baggrund i perioden 2010-2016.

De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig bedst, er Nyborg, Brønderslev, Kolding, Skive og Faaborg-Midtfyn.

Disse fem kommuner løfter elevernes karakterer mellem 0,5 og 0,9 i gennemsnit i forhold til forventet ud fra deres rammevilkår.

De fem kommuner, hvor de ikke-vestlige elever klarer sig dårligst, når der tages højde for kommunens rammevilkår er Faxe, Favrskov, Vordingborg, Helsingør og Tønder.
I disse fem kommuner ligger eleverne mellem 0,4 og 1,2 karakterer lavere end forventet.

Analysen omhandler ikke-vestlige indvandrere, som kom til Danmark, da de var højst 12 år gamle samt alle ikke-vestlige efterkommere. Analyseudsnittet består af 28.100 elever. 


Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "

Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:


Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne

Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.