Tidlig morgenstunds lysvæld over Strandhuse giver flot baggrund for Erik Heides skulptur "Vinger" |
Erik Heides skulptur fra 1983 "Vinger" opstillet mellem Skamlingvejen og Kolding Fjord |
"Vinger" fremhæver den blikstille fjord og lysvældet over Tved og Rebæk |
Poul Isbaks skulptur "Tanker om en bro" blev i 1990 opstillet i et hjørne mellem det nu tidligere Kolding Posthus og Kolding Banegård. Nu er området overplastret med parkerede cykler. |
Omvendt er jeg ked at, at Poul Isbaks2) flotte, men som oftest oversete store stenskulptur "Tanker om en bro" (1990) er presset op i et uanseligt hjørne ved det gamle posthus og banegården i Kolding.
Tænk sig, hvis denne skulptur fik lov at komme frem i byrummet. Så ville den i et urbant landskab kunne give foranderlige synsoplevelser i form af forskellige farvenuancer alt efter årstid, vejr og vind, tør og våd tilstand, lysets spil i stenenes mineraler og efter beskueres forskellige vinkler og afstande til skulpturen. Lige nu tilfører den ikke pladsen noget. Tværtimod.
Erik Heide er med altertavler, krucifikser, prædikestole, sølvtøj og andet kirkeinventar en af Danmarks væsentligste nutidige bidragydere til den religiøse kunst.
Hans værker er enkle og har stærk materialevirkning, fx Hoved af en flået ko (støbejern, 1968, Statens Museum for Kunst), Klippen og Staven (granit, 1992, kirkepladsen i Sindal) og figurgruppen Hyrden(diabas, 2006, opstillet 2008 ved Bovbjerg Fyr).
Blandt talrige andre udsmykningsopgaver i danske byer er Fuglebrønden (1973) på Strøget i Aarhus og søjleskulpturerne (1987) i Haderslev Torv.
Erik Heide er repræsenteret på flere museer, bl.a. på Statens Museum for Kunst og Trapholt.
2) Poul Isbak, f. 1943, dansk billedhugger. Poul Isbak er uddannet på Kunstakademiet 1970-75. I sine første nonfigurative skulpturer tog han udgangspunkt udgangspunkt i organiske former.
Siden 1980'erne har han i blødt afpudsede stenskulpturer, som han selv hugger og sliber, gennemspillet og varieret en række elementer fra den klassiske arkitektur som søjlen, trappen og tronstolen.
Poul Isbak har endvidere i skulpturer af kvindekroppen forenet sin forkærlighed for fragmentet med sin fornemmelse for at skabe enkel monumental form.