7.12.2017
Folkeskolen: Elever skal lytte, se og gøre
http://ih18.blogspot.dk/2017/12/folkeskolen-elever-skal-lytte-se-og-gre.html
29.11.2017
Folkeskolen: Om kunsten at presse en udpresset citron
http://ih18.blogspot.dk/2017/11/folkeskolen-om-kunsten-at-presse-en.html
11.11. 2017
Folkeskolerne i Kolding opnår resultater over landsgennemsnit
http://ih18.blogspot.dk/2017/11/folkeskolen-i-kolding-kommune-er-grn.html?spref=tw
15.9. 2017
Den ufortalte historie om folkeskolens høje kvalitet
http://ih18.blogspot.dk/2017/09/den-ufortalte-historie-om-folkeskolens.html
8.9. 2017
Folkeskolens famleri
http://ih18.blogspot.dk/2017/09/folkeskolens-famleri.html
5.9. 2017
Hvad bygger Dansk Byggeri på?
http://ih18.blogspot.dk/2017/09/hvad-bygger-dansk-byggeri-pa.html
2.9. 2017
Husby - en brik i min dannelse og uddannelse
http://ih18.blogspot.dk/2017/09/husby-en-brik-i-min-dannelse-og.html
1.9.2017
Folkeskolen anskues ikke som en pasningsordning
http://ih18.blogspot.dk/2017/09/folketingets-uddannelsesudvalg-er-i.html
25.8. 2017
Disruption, forstyrrelser og afbrydelser
http://ih18.blogspot.dk/2017/08/disruption-forstyrrelser-og-afbrydelser.html
10.6. 2017
Børnelivet skal leves i gode dagtilbud
http://ih18.blogspot.dk/2017/06/brnelivet-skal-leves-i-gode-dagtilbud.html
28.4. 2017
Babylonisk forvirring - manglende fakta om folkeskolen
http://ih18.blogspot.dk/2017/04/babylonisk-forvirring-manglende-fakta.html
19.4. 2017
Høkerlogik rammer folkeskolens kvalitet
http://ih18.blogspot.dk/2017/04/hkerlogik-rammer-folkeskolens-kvalitet_19.html
19.4.2017
Fællesskabernes opløsning
http://ih18.blogspot.dk/2017/04/folkeskolen-er-presset-pakonomien.html
17.3. 2017
Divide et impera - folkeskolen rammes af KL´s del og hersk politik
http://ih18.blogspot.dk/2017/03/divede-et-impera-folkeskolen-rammes-af.html
1.3.2017
"Det sunkne lands" dannelsesmæssige stemme
http://ih18.blogspot.dk/2017/03/det-sunkne-lands-dannelsesmssige-stemme_1.html
12.2.2017
Kant i pædagogikken
http://ih18.blogspot.dk/2017/02/kant-i-pdagogikken.html
5.2.2017
Politikken har ædt pædagogikken
http://ih18.blogspot.dk/2017/02/politikken-har-dt-pdagogikken.html
2.2.2017
Brug bog og blyant
http://ih18.blogspot.dk/2017/02/brug-bog-og-blyant.html
2.1.2017
Privatisering af folkeskolen?
http://ih18.blogspot.dk/2017_01_02_archive.html
Mine blogindlæg i 2016 om folkeskolen, uddannelse og dannelse:
http://ih18.blogspot.dk/2016/11/mine-blogindlg-i-2016-angaende.html
fredag den 25. august 2017
Disruption, forstyrrelser og afbrydelser
Nu har vi så fået et officielt
statsligt organ kaldet Disruptionsrådet. Rådet består af 7 ministre og 32 faste
medlemmer og har statsministeren for bordenden.
Direkte oversat fra engelsk betyder
disruption forstyrrelse eller afbrydelse. Man må formode, at hensigten er at
forandre samfundet gennem afbrydelser og forstyrrelser. En ny bolle i
ordsuppen, hvor der i forvejen svømmer mere eller mindre smagfulde ingredienser
som innovation, entreprenørskab, omstillingsparathed, nytænkning og ud af
boksen.
Nu skal man jo passe på ikke at
gøre sig til smagsdommer af værste skuffe, men det er ikke min opfattelse, at
tilgangen forstyrrelse eller afbrydelse af den hidtil naturlige udvikling af
samfundet baseret på en stille og rolig tilpasning af opgaveløsningen til de
konstaterede og forventede behov er særlig hensigtsmæssig.
Historisk set er
samfundsudviklingen i Danmark blevet baseret på stille og rolig evolution, som
for eksempel da vi tilbage i 1849 modsat mange andre lande uden vold og tumult
fik vores grundlov. Denne evolutionære tilgang har placeret Danmark i
verdenstoppen – både socialt, økonomisk og demokratisk.
Jeg oplever ikke, at der er brug
for flere fikse ideer, udokumenterede påstande, mere eller mindre
gennemtænkte forslag, pådutninger og masser af løs snak og vonhören sagen
baseret på tilfældige kontakter til få udvalgte vælgere og borgere. De seneste
års mange reformer har ikke bragt større tilfredshed i befolkningen. Se blot, hvordan det for eksempel er gået med den
praksisafkoblede folkeskolereform. Se blot, hvordan det er gået i forhold til
tilgangen om, at det vigtigste i folkeskolen og i ungdomsuddannelserne er ”at
lære at lære” fremfor reelt ”at vide noget” og der i gennem ”lære at lære”.
Det gælder på alle planer, at den disruptive tilgang om at lægge størst vægt på ”at lære at lære” har ført til mangel på viden og respekt for fakta. Dette er senest udtrykt af universitetslærere, der oplever, at de nye universitetsstuderende må starte med at lære matematik på et niveau, der svarer til niveauet i 1.g for få år siden. Det er bare et eksempel blandt mange. Desværre findes der massevis af lignende eksempler på alle planer og på alle niveauer – også i den politiske verden. Når virkelighedens fakta ikke stemmer overens med politikernes holdninger og hensigter, har mange af dem tillagt sig den uvane at meddele, at ”det kan godt være at rapporter og fakta er sådan, men det her er jo politik”!
Folkeskolen har nok at gøre. Den må der bakkes op om. Og ikke gennem flere afbrydelser og forstyrrelser. Det samme gælder i sundhedsvæsenet, sygehusvæsenet, i dagtilbuddene og i ældreplejen blot for at nævne nogle vigtige velfærdsområder, der er hårdt ramt af disruptionsfeberen.
Det gælder på alle planer, at den disruptive tilgang om at lægge størst vægt på ”at lære at lære” har ført til mangel på viden og respekt for fakta. Dette er senest udtrykt af universitetslærere, der oplever, at de nye universitetsstuderende må starte med at lære matematik på et niveau, der svarer til niveauet i 1.g for få år siden. Det er bare et eksempel blandt mange. Desværre findes der massevis af lignende eksempler på alle planer og på alle niveauer – også i den politiske verden. Når virkelighedens fakta ikke stemmer overens med politikernes holdninger og hensigter, har mange af dem tillagt sig den uvane at meddele, at ”det kan godt være at rapporter og fakta er sådan, men det her er jo politik”!
Folkeskolen har nok at gøre. Den må der bakkes op om. Og ikke gennem flere afbrydelser og forstyrrelser. Det samme gælder i sundhedsvæsenet, sygehusvæsenet, i dagtilbuddene og i ældreplejen blot for at nævne nogle vigtige velfærdsområder, der er hårdt ramt af disruptionsfeberen.
Vi må
have respekten for virkeligheden, for viden, for indsigt og for fakta tilbage.
Det kunne fint starte med folkeskolen.
Verdens
bedste danske folkeskole. Det må være
målet for folkeskolen. En folkeskole der passer til vores danske
samfund og det samfund, vi ønsker os i fremtiden. Et samfund, hvor der er
respekt for det at vide noget. Hvor det at udtrykke sin mening og holdning er
værdsat, men hvor det er endnu bedre at udtrykke en mening baseret på indsigt.
Hvor der er lige muligheder for alle og omsorg for alles velbefindende og
velfærd. Lyst til at påtage sig sit medborgeransvar og lyst til at indgå i og
påvirke samfundets udvikling. Hvor alle hver på deres plads har lyst til at
gøre en indsats efter evner og muligheder og anerkendes og respekteres herfor.
Hvor der er plads til den enkelte og respekt for fællesskaber.
Stop med de fikse ideer. Stop med
udviklingseruptionerne, der markedsføres under den forkerte varebetegnelse
reformer. Stop med de luftige eksperimenter og forsøg, der er uden bund i
grundig forskning og mangler grundlæggende indsigt i praksisvirkelighedens
ønsker, muligheder og behov. Stop med bragesnakken om at "tænke ud af
boksen". Det giver bedre resultater at nytænke stående "på kanten af
boksen" - allerbedst med det ene ben i "boksen".
Efter min mening har vi ikke brug
for disruption, forstyrrelse og afbrydelse. Spørg ledere og medarbejdere i det
praktiske liv. De oplever i deres dagligdag alt for mange forstyrrelser og
afbrydelser. Det, de har brug for, er ro og tid. Så bliver der også plads, tid og overskud til den nødvendige tilpasning af opgaveløsningen til nye behov og udfordringer
både nu og i fremtiden.
Abonner på:
Opslag (Atom)