lørdag den 7. april 2018

Ro og inspiration ved Lille Bælt

Lille Bælt tager sig godt ud i al slags vejr. Det foranderlige vejr giver foranderlige oplevelser. Det er en helt særlig smuk oplevelse at se tågen lette over Lille Bælts vande. Se hvordan vandet og landet igen får farve. Lille Bælts kyster er et godt sted at finde ro og inspiration.

Kunstnerægteparret Anne Marie og Carl Nielsen, der hver på deres felt – som komponist og billedhugger – var nogle af det 20. århundredes største danske kunstnere, fandt ofte både ro og inspiration ved Lille Bælt. De havde relationer på begge sider af Lille Bælt, i både Kolding, Fredericia og Middelfart kommuner.

Tættest relation til egnene ved Lille Bælt havde selvfølgelig Anne Marie Carl Nielsen, født Brodersen. Hun var født på gården Thygesminde, der ligger på Stenderuphalvøen sydøst for Kolding. 

Som bekendt var Carl Nielsen født i Nørre Lyndelse på Fyn, men ægteparret Anne Marie og Carl Nielsen bosatte sig i København. De fik tre børn, to piger og en dreng.  

Når tingene blev lidt for brogede, eller han blev ramt af skriveblokade, yndede Carl Nielsen med familien at tage ophold på Damgaard, der ligger nær kysten ved Lille Bælt, sydvest for Fredericia. Fra Damgaard er der en smuk og inspirerende udsigt over den del af Lille Bælt, der hedder Snævringen, mod Hindsgavl, Fænø, Fænø Kalv og Stenderup Skovene. 

Undervejs til Damgaard gjorde familien Carl Nielsen ofte ophold i Kauslunde på Vestfyn. Her besøgte de nogle af deres gode venner, Emilie og Gudmund Hatt. Carl Nielsen havde i sin pure ungdom haft et umuligt kærlighedsforhold til Emilie. Han var 22, hun var 14.

Gennem sin musik fik Carl Nielsen relation til Sønderjylland. Det var hans kendte musikstykke "Tågen letter", der gav denne relation. 

"Tågen letter" er et bestillingsarbejde, som Carl Nielsen skrev til Det Kongelige Teater i forbindelse med fejringen af, at Sønderjylland igen blev forenet med det gamle land. Tyskernes tyveri af Slesvig-Holsten i 1864 bliver fremstillet som en tåge, der har lagt sig over landet, og som nu efter Genforeningen 1920 igen letter. Musikstykket er karakteristisk med sin vekslen mellem dur og mol, mellem munterhed og sørgmodighed. Sorgen over det tabte land, og glæden over, at en del igen kom tilbage til Danmark.

Deres gæstfri vært på Damgaard var frøken Charlotte Marie Trap de Thygeson. Under opholdene på gården modellerede Anne Marie Carl Nielsen blandt andet skulpturer af gårdens kalkuner og øvrige dyr, mens Carl Nielsen arbejdede med sin musik ved klaveret. Allerede som barn havde Anne Marie øvet sig i at tegne dyrene hjemme på Thygesminde. Ikke sært, at hun blev en sand mester i dyreskulpturer, men for øvrigt da også i menneskeskulpturer.

Da frøken Trap de Thygeson døde kreerede Anne Marie Carl Nielsen en mindestøtte med en portrætmedaljon af hende. Granitstøtten står ved indkørslen til Damgaard, tæt på Kolding-Snoghøjlandevejen.

Anne Marie Carl Nielsen anvendte på sine mere end 1000 værker enten signaturen AMCN eller AMC-N f. B. De to kunstneres forhold kunne ind i mellem være meget turbulent. Carl var noget kvindeglad. Han havde mindst et barn uden for ægteskabet. Måske valgte hun på sådanne turbulente dage signaturen AMC-N f. B  for at få sit pigenavn med, Anne Marie Carl Nielsen født Brodersen.

Her på egnen kan man blandt andet jagte hendes brug af initialer på skulpturerne Bacchusbarnet og Uffe hin Spage i Kolding. På medaljonen på mindestenen på Skamlingsbanken opsat til minde om Vonsildpræsten Mouritz Tage-Hansen, der gjorde en stor indsats for danskheden. På nævnte medaljon ved Damgård. Og på nogle gipsfigurer hun skænkede til sin barndoms kirke i Sønder Stenderup.

Disse gipsfigurer er en del af forarbejderne til hendes tre store bronzeporte i Ribe Domkirke. En af portene sidder i den berømte Kathovedport i domkirkens sydøstmur. På Riberhus voldanlæg kan man nyde hendes statue af dronning Dagmar, der stående i en skibsstævn spejder ind over Ribe.

Både Anne Marie og Carl Nielsen har fået en del inspiration her fra egnene omkring Lille Bælt. En inspiration der har resulteret i stor kunst. Vi kan selv fornemme kilden til deres inspiration, for eksempel når vi vandrer langs Lille Bælts kyster med Carl Nielsens musik på vores indre afspiller, eller når vi besøger nogle af stederne, hvor vi kan nyde Anne Marie Carl Nielsens udtryksfulde skulpturer eller relieffer.


Helt fra sin barndom på Thygesminde øvede Anne Marie Carl Nielsen sig i at tegne og modellere dyr 

Anne Marie Carl Nielsens mindestatue i Nr. Lyndelse over Carl Nielsen

Kalkun - nok inspireret af kalkunerne på Damgaard ved Fredericia

Carl Nielsen som ældre

Anne Marie Carl Nielsens skulptur Uffe opstillet i Byparken, Kolding

Mindestenen på Skamlingsbanken for Mourits Mørk Hansen, Medaljonen er lavet af Anne Marie Carl Nielsen

Noderne til Carl Nielsens "Tågen letter", der blev skrevet til skuespillet "Moderen", der blev opført på Det Kongelige Teater som en hyldest til Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920

Bronzedøren i Kathoveddøren i Ribe Domkirke. Anne Marie Carl Nielsen lavede tre bronzedøre til Ribe Domkirke

Gipsforarbejde til udsmykningen på Kathoveddøren i Ribe Domkirke. Anne Marie Nielsen skænkede nogle af gipsforarbejderne til sit hjemsogns kirke i Sdr. Stenderup. Her er de stadig ophængt. Hendes mand og børn var modeller til menneskene på relieffet