På den ene side og .... |
...på den anden side af Lillebælt |
Vældige naturkræfter. Vildsvin. Kanonbådskamp.
Generalstabsmøde. Minespærring. Minesprængning. Bådflygtninge. Lig på stranden.
Blød hat og blå briller. Mosquitoangreb. Hvidt guld.
Jeg
oplever masser af dramatiske begivenheder på Lillebælt og bæltets tvende
kyster. Lillebæltsområdets nordlige del og kysterne omkring er en evig kilde
til oplevelser, glæde og inspiration.
Først og
fremmest giver Lillebælt og kystegnene fra Assens og Årø over Kolding og Middelfart til Røjle Klint og
Fredericia anledning til at opleve en fantastisk natur. Men også interessant
historie. Egnen her
og dens historie er som selve livet. Sorg og glæde vandrer sammen. Eller med
salmedigteren Thomas Kingos ord: ”Sorrig og glæde, de vandre tilhobe”.
Oplevelserne
står i kø, når jeg vandrer langs kysten eller gennem de kystnære landskaber på
begge sider af bæltet. Eller når jeg fordyber mig i bøger, gamle aviser, kort
og dokumenter om området. Jeg er født og opvokset i Ejby og Husby på Vestfyn.
Og har gået på Vestfyns Gymnasium i Glamsbjerg. Egnen ligger i mit blod og i
mit sprog. Siden 1971 har
jeg boet og arbejdet på Koldingegnen i området ved bunden af den lange smalle
Kolding Fjord. Det er også et fantastisk smukt og interessant område.
Kysterne
og farvandet mellem Jylland og Fyn har sin egen lange fængslende
tilblivelseshistorie. Da isen forsvandt dukkede menneskene og deres kulturer
op. De første mennesker bosatte sig ved kysterne. De har efterladt sig spor i
form af ”druknede” bopladser, gravhøje, voldanlæg og meget andet. Der er nok at
se til for en, der gerne vil opleve fortiden og få inspiration til forståelse
af nutid og fremtid. Læse om den geologiske og historiske fortid og med
fantasien genopleve den på fodture i landskabet. I nutiden lever vi og bevæger os
rundt i landskaber, der på engang er de samme som førhen og alligevel så
forandrede. Fremtiden vil ændre på grænserne mellem land og hav og vil byde på
markante ændringer af landsskabet.
De nordlige dele af Lillebælt
kaldes henholdsvis Snævringen og Bredningen. Snævringen er det smalle, men dybe
farvand mellem Røjle Klint og Fønsskov. Bredningen er farvandet fra Fønsskov
til Bogø og Assens. Kysterne, der omkranser Lillebælt, er præget af fjorde,
bugter og vige. Store kuplede bøgeskove med mørke islæt af nåleskove er
karakteristisk for kysterne på begge sider af bæltet. Området her er resultatet
af tusindvis af års langsomme, men meget virksomme og kraftfulde naturmæssige
processer. Når vi i dag vandrer, cykler, kører, fisker, bader eller sejler her,
oplever vi selvfølgelig mest det, vi umiddelbart kan se. Den overflade, den
kyst og det hav, vi ser, er først og fremmest et resultat af de sidste par
hundrede tusinder års påvirkninger af is og vand.
Store gletsjere. Strømmende,
eroderende og aflejrende vand fra smeltende iskolosser og fra regnvand.
Faldende og stigende havspejl. Havets bølger og strømme, der både bryder ned og
bygger op. Landet der vipper. Danmark sænker sig mod sydvest, mens det hæver
sig mod nordøst. Vippelinjen går fra Ringkøbing tværs over Fyn fra Strib til
Nyborg og til Vordingborg. Nord for vippelinjen hæver landet sig. Syd for
sænker det sig.
Sådan er Lillebælt og egnene
omkring gennem årtusinder blevet skabt og løbende forandret. Gennem de seneste 2-300
år har menneskenes aktiviteter forandret landskabet. Det er for eksempel sket i
forbindelse med dige- og dæmningsbyggeri. Kystlinjer blev rettet ud, og de
afsnørede vige blev tørlagte, så nyt land kunne inddrages. Byer blev bygget og
udbygget. Skove blev plantet. Vandløb blev udrettet og uddybet, nogle blev
rørlagte. Fugtige områder blev drænet. Åer blev stemmet op til brug for mølle-
og kraftanlæg. Jord blev opdyrket. Infrastruktur som for eksempel havne, broer,
veje og jernbaner blev anlagt. Alt sammen har været med til at
forandre det naturgivne landskab. Gennem de seneste årtier er dele af det
indvundne land igen givet tilbage til havet. Det er et enormt fascinerende at
følge områdets udvikling gennem tusindvis af år.
Det bugter sig i bakke dal
Den
nobelprisvindende forfatter Henrik Pontoppidan var også meget fascineret af
Lillebælt og bæltets tvende kyster. I nutiden er han mest kendt for sin
fantastiske roman Lykke-Per, men Pontoppidan skrev udover skønlitteratur også
topografiske beskrivelser fra sine rejser rundt om i landet. I 1893 skrev han
for eksempel i værket Danmark II en artikel ”Vestfyn”. Her skriver han blandt
andet følgende:
"Naar Lille Bælts stride Strøm har bugtet
sig forbi Middelfart og Snoghøj og rundt om Hindsgavl, breder den sig et
Øjeblik i Indløbet til Kolding Fjord og snævres saa atter ind i Løbene omkring
Fænø og mellem Stenderup Hage paa jysk Kyst og den lange Føns Halvø paa Fyns.
Det er, som om den vilde bryde sig Vej gennem denne sidste, men den kommer ikke
frem og fanges ligesom Marsvinene i Bunden af den smalle Gamborg Fjord; til
Gengæld skærer den sig ordentlig ind med brede Bugter i Kysten syd for Føns
eller Fyunnæs (Fyns Næs), som det hed i gamle Dage. Den største af disse Bugter
er Tybrind Vig, som mod Syd begrænses af det høje Iversnæs, hvor Wedellsborg
ligger mellem prægtige Skove og skuer ud over alt sit Tilliggende af Land og
Vand, over Øerne ude i Bæltet, Brandsø og Baagø, og Herregaardene inde paa
Kysten og oppe i Landet, Sparretorn, Tybrind, Minendal, Billeskov og Orelund…”
(Uddrag fra artiklen ”Vestfyn”).
Mens
Pontoppidan primært fortæller om de nordlige egne omkring Lillebælt set fra bæltet ind mod land, så anskuede forfatteren
Palle Lauring trekvart århundrede senere områdets landskaber fra sine ture på
landevejene. I sin herlige bog "Fyn"
fra 1974 skriver han for eksempel:
"Sydover
inde i landet, ligger skovene på Ørslev Bjærge ned mod Lunghøj, og så smalle de
er, så er det virkelig skov. Vejen stryger ned forbi en lille sø, man har ingen
ulejlighed af at finde den, og man tror sig mange mile borte fra Fyn. Det er
Midtsverige, Danmark i fyrreskovstiden, og søen vil ikke glide i ét med det
fynske land. Vandspejlet er blankt i solen, rørenes våde stilke glimter,
harpiksen dufter tykt og sødt, insekterne synger, hvor er det frodige milde
Fyn? Det land, der er vanskeligere at få fat i, end man ville tro.”
Sådan beskriver forfatteren Palle
Lauring sin tur over bakkelandet mellem Gelsted og Tanderup. Hans beskrivelse
af grænselandet mellem Wedellsborghalvøen og det øvrige Vestfyn, den smukke
langstrakte skovklædte randmoræne Ørslev-Lunge Bjerge er både fængende og
flyvsk. Søen han omtaler, er søen ved Hylken Mølle, tæt på den gamle herregård
Minendal og Hylkedamvejen mellem Håre og Gelsted.
Det er ikke kun kendte forfattere
og fortællere som Henrik Pontoppidan og Palle Lauring, der kan lade sig rive med,
når det gælder fortællingen om egnene ved den nordlige del af Lillebælt. Selv
en statslig myndighed som Naturstyrelsen kan - om end en smule mere prosaisk - begejstret
lade sig rive med. Se blot Naturstyrelsens beskrivelse i en folder fra 2015 om Stenderup
Skovene:
”Den smukke kyststrækning
gør det til noget helt særligt at besøge Stenderup-skovene. Her, hvor Lillebælt
snævrer sig ind, er der høje skrænter og flotte udsigter til Fænø, Fænø Kalv og
Kolding Fjord. Skoven gemmer på over 500 år gamle egetræer og en blandet
løvskov med især granvoksne bøgetræer. Foruden en stor koncentration af
kulturspor som gravhøje, voldsteder og stendysser, der vidner om menneskelig
tilstedeværelse gennem tusinder af år.”
Hav binder, land skiller
Min dygtige og meget værdsatte
historielærer på Vestfyns Gymnasium i Glamsbjerg, lektor Poul Skaaning lærte
os, at op igennem århundrederne og langt op i vores tid, har havet bundet
mennesker sammen. Det var lettere at rejse over vandet, end gennem landet.
Fortidens store skove og det uvejsomme land med vanskeligt passable åer og
moser gjorde det vanskeligt at færdes på landjorden.
I det følgende vil jeg gennem korte
resumeer af blogartikler, jeg har skrevet om nordlige Lillebælt og bæltets
tvende kystegne gøre Skånings ord til mine. Der er meget, der binder Vestfyn og
Sydjylland sammen.
Lad mig starte med at give et
eksempel, jeg ikke har med i efterfølgende artikelresuméer. Et eksempel der
viser, hvordan land skiller, og hav binder.
Fiskere fra Bjert Strand og fra
Agtrupvig ved Kolding Fjord har ofte fisket langs de vestfynske kyster. Det gik
i oktober 1919 galt for et par fiskere fra Agtrupvig. Under fiskeri i Tybrind
Vig faldt de overbord og druknede. Den ene blev fundet umiddelbart efter
ulykken, mens liget af den anden først blev fundet drevet i land i Tybrind Vig
ved Eskør Strand sidst i januar 1920.
Det fremgår af datidens aviser, at
fiskerens lig blev ført til identifikation hos lægen på Liljedal ved Tybrind.
Herefter blev den afdødes familie underrettet og kom sejlende fra Agtrupvig
over bæltet for at afhente deres døde familiemedlem. Kisten med den døde fisker
blev ad søvejen bragt til hjemmet i Agtrupskov, hvorfra det blev ført til
begravelse på Sdr. Bjert Kirkegård.
Men nu må jeg hellere komme i gang
med mine fortællinger fra de for mig så kendte og skattede egne omkring Lillebælt.
Det foranderlige landskab
En tur i dybet under Lillebælt
Vi starter med at kigge dybt ned i
undergrunden. Lad os se på det, der ligger skjult for vore øjne, men som
fortæller om naturens stærke kræfter og hvilken landskabelig udvikling, der er
foregået gennem 65 millioner år. For det meste umærkeligt over en længere
årrække. Andre gange i form af kort tids dramatiske omvæltninger:
“…Det vestfynske landskab -
herunder landskabet på Wedellsborghalvøen, som vi kender det i dag, - hviler på
en dybgrund, der er resultatet af millioner af års geologiske udvikling. Lad os
derfor starte med at gå mange millioner år tilbage og kigge ned i det
fundament, det for os så kendte og smukke område hviler på. Det der i det
daglige er usynligt for vore øjne, men som er helt afgørende for det landskab,
vi kender…”
Vi er så heldige, at vi kan kigge ned under
Wedellsborghalvøen ved at se over skulderen på geologen Ove
Balthasar Bøggild, der i 1918 beskrev en boring ved Wedellsborg udført
1882-83:
”…Den
plastiske ler er meget fed og meget finkornet og består overvejende af
lermineraler iblandet kalk. Askelagene i leret er spor af nogle store vulkaner,
der for omkring 55 millioner år siden lå ved Færøerne og langs en lang sprække
i havet mellem Norge og Grønland…”.
(To uddrag fra min fortælling
“Halvøen Wedellsborg – vanskeligere at få fat i end man ville tro”: https://ih18.blogspot.com/2018/01/halven-wedellsborg-vanskeligere-at-fa_34.html )
Kæmpegletsjer formede Lillebælt og kysterne omkring
Nu får vi brug for vores fantasi.
Vi skal prøve at forestille os, hvordan Lillebælt og egnene omkring så ud i
slutningen af den seneste istid, Weichel-istiden for omkring 15-20.000 år
siden:
”…Når vi står her på en klar dag og
kigger over bæltet, kan vi i fantasien rejse 15.000 år tilbage i tiden. Vi kan
forestille os datidens store tomme isdækkede landskab. Helt stille er der ikke.
Vi hører gletsjerisens knirken og knagen, mens den langsomt glidende fra sydøst
mod nordvest høvler sig frem gennem det landskab, der nu er Lillebælt og
nærliggende kyster. Bragene, når gletsjerens front i den korte kolde
polarsommer kælver isbjerge ud i de foranliggende smeltevandssøer. Vindens
susen og smeltevandsbækkenes rislende brusen. Vi hører måske også det hæse
skrig fra en ørn, der patruljerer forbi her ved gletsjerkanten (og) ligesom
nutidens ørne (…) afsøger strandengene og kysterne for bytte...”.
(Uddrag fra min fortælling
”Ørneflugt”: https://ih18.blogspot.com/2018/03/rneflugt-en-dagdrivers-dagdrmme.html )
Tilgroet stenalderhavsklint ved Sdr. Åby Strand |
Da Lillebælt trængte langt ind i land
Det er ikke nutidens klimaforandringer med
tilhørende kraftige havstigninger, jeg fortæller om i den næste blogartikel.
Men artiklen giver en forsmag på, hvad der må forventes i de nærmeste
århundreder. Artiklen handler om den store havstigning med tilhørende lokale landsænkninger,
der skete, da istidens kæmpe iskappe var smeltet. Sporene af Stenalderens
havstigninger kan ses endnu både på den fynske og jyske side af bæltet i form
af blandt andet gamle kystskrænter langt inde i det nuværende land og
kæmpemæssige flade tilgroede strandenge:
”… Efter Istiden fortsatte den
arktiske is med at smelte, og havets overflade steg og steg. For mere end 7000
år siden trængte Stenalderhavet (også kaldet Litorinahavet) længere og længere
ind over land. På grund af den efterfølgende klimaforværring blev mere og
mere havvand igen bundet som is ved polerne, og kystlinjen trak sig igen
tilbage. Stenalderhavets kystlinje kan stadig ses flere steder i landet
som tilgroede klinter og strandvolde længere inde i land end den nuværende
kystlinje. Fine eksempler kan ses ved Stenderuphalvøen, langs Flægen ved Tybrind
og ved Sønder Åby Strand…”.
(Uddrag fra min fortælling “ Det
sunkne land fortæller historie”: https://ih18.blogspot.com/2017/03/det-sunkne-lands-dannelsesmssige-stemme_1.html )
Havet tager, havet giver
Vi lever i en foranderlig verden.
Det gælder også det landskab, vi færdes i. Tilsyneladende stabilt og
uforanderligt. Men det er ikke altid, vi bemærker forandringerne. Som oftest
umærkeligt, stille og roligt forandrer landet sig. Tiår efter tiår, århundrede
efter århundrede og årtusind efter årtusind sker der set over de mange år store
forandringer. Forandringerne sker som følge af samspillet mellem naturens mange
vældige kræfter. Godt at huske på, at menneskene kun er små brikker i dette
spil:
”…Det er dette naturens fantastisk smukke
samspil, jeg glæder mig over på mine ture langs kysten af Vandkantsdanmark ved
Wedellsborg. Fra tangerne foran Bredning Bugten og Emtekær Nor, over strandengene
og langs de gamle tilgroede tusindårige stenalderhavsklinter med foranliggende
aflejrede strandenge ved Sdr. Åby Strand og ad den smalle strand under
nedbrydningsklinterne ved Wedellsborg Hoved…”:
(Uddrag fra min fortælling
”Vandkantsdanmark – forandringernes verden”.
Gamle Hindsgavl Slotsbanke på Sudden nedenfor nuværende Hindsgavl |
Sudden - både ved Husby og
Hindsgavl
Jeg ynder
at hige og søge i gamle kort, dokumenter, aviser og bøger. Derfor falder jeg ofte
over spændende gamle ord. Det gjorde jeg også i forhold til ordet Sudden. Jeg
opdagede på nogle kortblade, at strandengen ved Husby Strand officielt hedder
Sudden. En dag opdagede jeg tilfældigt, at strandengen neden for Gamle
Hindsgavl Slotsbanke også hedder Sudden. Begge geografiske steder er nogle af
mine favorit vandringsområder. Men hvad søren betyder ordet Sudden?:
”… Et af de
steder, jeg vandrer med stor fornøjelse, er på strandengen neden for Hindsgavl
Slot. Midt på engen ligger Slotsbanken, der er resterne af en middelalderborg.
Ind mod land afgrænses strandengen af en bevokset gammel og meget stejl
kystklint. Efter jeg en dag havde gået en tur i dette område, tænkte jeg, at
jeg hellere måtte granske de gamle kortblade over Hindsgavlområdet nøjere. Bum!
Pludselig faldt jeg igen over stednavnet Sudden. Strandengen ved Hindsgavl
hedder sørme også Sudden. Det kaldte på yderligere undersøgelser af dette
stednavns oprindelse…”.
Historien – ofte mere spændende end
nogen kriminalroman
Nikkende kobjælde også kaldet "Boyes Blod". Den vokser på sandbakkerne omkring Boyes Banke. Stedet hvor røveren og morderen Boye i 1856 blev halshugget. |
Wedellsborghalvøens spøjse stednavne
Stednavne
indeholder spændende og ind i mellem også mystiske historier. Når man kender et
område godt fra masser af ture på gåben, på cykel og i bil, er det sjovt at finde
ud af, hvorfor nogle steder hedder, som de gør. Det kan være noget af et
puslespil, hvor brikker fra kort, opslagsværker, søgning i databaser og ikke
mindst kendskab til områdets natur og kulturhistorie må passes sammen. Det er
en spændende aktivitet. Spændende som nogen kriminalroman:
”… Hvad ligger der bag
nogle af Wedellsborghalvøens spøjse stednavne som for eksempel Fristensbro,
Sjoen, Flægen, Sudden, Tybrind, Boyes Banke, Nakke, Håre og Hjorte?
… Hvilken rolle spiller landskabet og historien for et
steds navngivning? Det synes jeg er sjovt at vide noget om. I det følgende beskæftiger jeg mig med, hvorfor nogle konkrete
steder på Wedellsborghalvøen hedder, som de gør…”.
(Uddrag fra min fortælling ”Wedellsborghalvøens
spøjse stednavne fortæller fantastiske historier”:
https://ih18.blogspot.com/2018/01/wedellsborghalvens-spjse-stednavne.html )
https://ih18.blogspot.com/2018/01/wedellsborghalvens-spjse-stednavne.html )
Resterne af borgen Hønborg på strandengen ved Hagenør nær Skærbæk |
Hagenørs
herligheder
Hagenør. Her er fantastisk natur. Hav. Stejle
klinter. Store kuplede bøgeskove. Grønne strandenge. Udsyn over Lillebælt mod
den fynske stejle Gals Klint, der som en anden White Cliff of Dover står
tiltrækkende hvid brat op fra kysten - mellem det blå hav og de grønne
Hindsgavlskove.
Historien bliver meget nærværende fra toppen af
borgresterne af Hønborg, hvorfra der er kig mod de mange gamle forsvarsanlæg,
der her ved Lillebælts snævring skulle forsvare Danmark mod angreb fra syd:
”… Herligt at mærke historiens vingesus
oppe på borgbanken, hvor tidligere Hønborg lå. Borgen der i 1523 spillede en
rolle i forbindelse med Christian den Andens vægelsind med at vælge mellem den
jyske eller fynske kyst, som fiktivt beskrevet af forfatteren Johannes V.
Jensen i “Kongens fald”.
Borgresten Hønborg ligger midt i et
fugtigt lavt marint forland. Den store strandeng nedenfor Damgård er også et
marint forland, der tidligere er blevet afpumpet ved hjælp af vindmøller. Fra
kysten ved Hagenør er der flotte udsigter til Lillebæltsbroerne, Middelfart
Søbadeanstalt, Gals Klint, den gamle slotsbanke ved Hindsgavl, Fænøsund og
Stenderupskovene.
Borgene "Hindsgavl Gamle Slot" ved Middelfart,
"Hønborg" her ved Hagenør, "Borgbanke" i Stenderup
Midtskov, skanserne på Fænø Kalv og ikke mindst Koldinghus er lagt her på
grænsen mellem land og vand og mellem kongerige og hertugdømme - som nøgler til
kongeriget i ufredstider, hvor kyniske holstenske grever og forsmåede
slesvig-holstenske kongelige hertugbrødre ville have deres del af den
kongerigske kage.
Lille Bælt har fysisk beskyttet resten af landet, når
Jylland er blevet rendt over ende af fremmede tropper, på nær i 1658 da den
hårde vinters is hjalp svenskerkongen over Lille Bælt fra Hejlsminde til
Tybrind på Fyn…”.
(Uddrag af min fortælling "Hagenørs
herligheder": https://ih18.blogspot.com/2019/03/her-er-hav.html )
Udsigten fra Føns Kirke over Fønsvang Sø, Ronæsbro og Gamborg Fjord |
I smult vande – fra Sydjylland til
Vestfyn
Før
broerne over Lillebælt blev en realitet, var der masser af sejlende trafik
mellem Sydjylland og Vestfyn. Trafikken mellem de to store middelaldermarkeder
i Ribe og i Skanør i Skåne betød langt tilbage i tiden meget sejlads over
Lillebælt. I starten af 1900-tallet bevirkede dyrkningen og forarbejdningen af
sukkerroer til det hvide guld – sukker - masser af sejlads mellem Kolding og
Assens og mellem Årøsund og Assens. Sukkerroedyrkningen fik gang i udbygningen
af infrastrukturen på Vestfyn og i Sydjylland. Anlæg af privatbaner på
Koldingegnen. Roebaner og pipelines på Vestfyn. Færgeruter og tankskibsruter:
”…Skibsfarten mellem Kolding og Fyn har ikke kun været af
stor betydning fra 1899 til 1970, hvor tankskibe sejlede sukkerroesaft fra
Kolding Saftstation til Sukkerfabrikken i Assens. (…) Når vi i dag går langs
Kolding Å fra bymidten og ud til åens nuværende udløb ved Lystbådehavn Syd,
passerer vi den store parkeringsplads Riberdyb. Navnet Riberdyb er ikke tilfældigt.
Herfra blev der foretaget udskibning af varer og mennesker som en del af den
store middelalderlige vest-østgående handelsrute (…). Når den rejsende drog ud
ad Nørreport i Ribe, fulgte han den sandede vej over Kalvslund Hede, videre til
overgangen over Kongeåen ved Foldingbro og derfra på nordsiden af Kongeåen frem
til Kolding, hvorfra det var nemt at sejle videre østpå i fjordens smulte vande
og på den anden side bæltet beskyttet af den lange halvø Fønsskov til Føns på
Fynssiden af Lillebælt. Helt frem til det 16. århundrede var der i Kolding en
sejlrende kaldet ”Riberdyb”. Nogen lod sig sætte over til Føns med
båd fra Stenderuphalvøen. Føns er for øvrigt en nutidig afledning af det
stednavn, der i Valdemars Jordebog fra det trettende århundrede blev kaldt
Fyunnæs, altså Fynsnæs…”.
(Uddrag
fra min fortælling ”Overfarten over Lillebælt fra Kolding til Fyn”:
Udsigt fra Houens Odde over Gudsø Vig mod Gudsø, der ligger foran den høje Taulovmoræne, der er aflejret og presset op af Lillebæltsgletsjeren |
Treårskrigen - kanonbåde i Gudsø
Vig
Få
kilometer fra min bopæl i Bramdrupdam nær Kolding ligger halvøen Houens Odde.
Omkranset af Gudsø Vig mod nord og Eltang Vig mod syd. En vandretur odden rundt
er 6-7 kilometer. Turen indebærer fantastiske naturoplevelser og giver mulighed
for ved brug af sin fantasi at fornemme, hvordan landskabet her er blevet til.
Og samtidig er der mulighed for at indleve sig i historiske begivenheder, der
har udspillet sig her omkring:
”… Men
undervejs kunne jeg også dagdrømme om historiske begivenheder tættere på vores
tid. Om de betydelige slag der under Treårskrigen fandt sted ved Gudsø i maj
1849. Efter det af danskerne tabte slag den 23. april 1849 i Kolding, sejlede
danske kanonbåde ind i Gudsø Vig og beskød de tyske tropper inde på land.
Kanonbådene måtte trække sig tilbage, da tyskerne gik ud og beskød kanonbådene
fra Houens Odde. Det har ikke været sjovt at ligge i de små åbne kanonbåde uden
beskyttelse for den fjendtlige beskydning…”.
(Uddrag
fra min fortælling ”Houens Odde – midt i det hele”:
Stien fra Staurby Skov går forbi den gamle Røjle Station til Vejlby. Den er anlagt i den tidligere Nordvestfynsbanes tracé. |
Generalstabsmøde
i Vejlby før slaget ved Fredericia
Under en vandretur på stien fra Staurby Skov,
der udgår lige under Den Nye Lillebæltsbro, og til Vejlby Kirke havde jeg god
tid til at spekulere over og leve mig ind i Vestfyns betydning under
Treårskrigen 1848-50. Turen ad det gamle jernbanetracé gav mig samtidig
anledning til at overveje, hvordan mennesker gennem tiderne har haft vanskeligt
ved at styre deres drifter. En af de vanskeligste drifter at styre er
jernbanedriften. Herom vidner Nordvestfyns mange nedlagte jernbaner og
tidligere tiders planer om endnu flere:
” Jeg startede turen fra Strandvejen under
pillerne, hvor Den Nye Lillebæltsbro krydser over sporet fra Den Nordvestfynske
Jernbane. Banen blev anlagt i 1911 og gik fra Middelfart til datidens
jernbaneknudepunkt i Brenderup, hvor den delte sig i to linjer, en til Bogense
og en til Odense…
…Under et træ står en sten med påskriften “4.
juli 1849”. Denne dato henviser til den rådslagning den danske generalstab
holdt her i Vejlby gamle præstegård forud for det heldige udfald fra Fæstningen
Fredericia 6. juli 1849, for 170 år siden i år. Stenen står på det sted, hvor
bordet i den gamle præstegårds konfirmandstue stod. Bordet blev brugt som
mødebord af generalstaben. På mødet i Vejlby præstegård den 4. juli besluttede
generalstaben at foretage udfald fra Fredericia…”.
(Uddrag fra min fortælling ”Historiens spor”, der både indeholder vestfynsk krigshistorie
og jernbanehistorie: https://ih18.blogspot.com/2019/02/historiens-spor_21.html )
Søminer i Lillebælt under 1.
Verdenskrig
Gennem århundreder har Lillebælt været en vigtig del af
Danmarks forsvar mod angreb fra syd. Tænk bare på de mange gamle borge og
skanseanlæg på kysterne på begge sider af den nordlige del af Lille Bælt. Skansen
og Borgsted Banke ved Sønder Stenderup Midtskov, Høneborg ved Hagenør, Gamborg,
Gamle Slot ved Hindsgavl, fæstningen Fredericia, skanserne på Fænø Kalv, på
Hindsgavlhalvøen og ved Strib.
Tænk, hvilket chok, det var da svenskerne i 1658 efter at
have besat Jylland kunne gå over isen og besætte resten af Danmark på nær
København. Eller omvendt da Lillebælt i 1848-50 og i 1864 forhindrede tyskerne
i at besætte Danmark udover Jylland. Lillebælt spillede også en stor
militærstrategisk rolle under 1. Verdenskrig, selvom Danmark var neutral.
”… Under 1. Verdenskrig 1914-18
planlagde tyskerne, hvordan de skulle besætte Danmark, hvis Danmark sluttede
sig til Ententen, eller hvis Entente-magterne søgte at åbne en nordlig front i
krigen ved en landgang i Jylland. På landjorden etablerede tyskerne i
Sønderjylland, der dengang var tysk, en fæstningslinje "Sicherungsstellung
Nord" fra Hoptrup ved Lillebælt i øst over Toftlund og Agerskov til
Skærbæk ved Vadehavet i vest. Etablering af den militære zeppelinerbase ved
Tønder skal også ses ind i denne militære geostrategi.
Det neutrale Danmark bøjede sig allerede i 1914 for en
tysk anmodning om at minere Lille Bælt, Store Bælt og Øresund, så englænderne
ikke kunne sejle igennem til de tyske krigshavne ved Østersøen, fx. Sønderborg
og Kiel. Og tyskerne lagde selv yderligere søminer ud for beskytte sine
flådehavne…”.
(Uddrag fra min fortælling
"Miner
til slet spil": https://ih18.blogspot.com/2019/03/miner-til-slet-spil.html )
Skibet Kong Haakon afgår fra Assens i 1919 for at bringe russiske flygtninge hjem. Mange Assensborgere er på kajen for at hilse af. |
Flygtninge og druknede søfolk skyllede
op på de vestfynske kyster
Under og
lige efter 1. verdenskrig skyllede alverdens ufred og ulykker i bogstaveligste
forstand ind på Lillebælts kyster. Minesprængninger sendte svenske og tyske
fragtskibe ned på bæltets bund. Søfolk druknede. Fiskerbåde kæntrede, og fiskerne
druknede. Lig skyllede op på kysten både ved Sdr. Åby Strand og ved Eskør
Strand. Russiske krigsfanger flygtede over bæltet fra det tyske Sønderjylland i
alt, hvad der kunne flyde. Ikke alle nåede over. Liv gik tabt under flugten
over Lillebælt, men mere omkring 1600 nåede frem til de vestfynske kyster og
blev internerede blandt andet i Husby og Assens:
”Lig fundet i vandet
syd for Wedellsborg Klint - hen mod stranden ved Sønder Åby.
Der er tale om en ukendt mandsperson. Alderen lader sig
ikke nærmere bestemme end til at være mellem 20 og 60 år. Det fremgår alt
sammen af sognepræsten i Husbys notater i kirkebogen, da liget blev begravet på
Husby Kirkegård på Vestfyn den 25. september 1919. (…) Pastor Wolf kan ikke
lade være med at indføre nogle personlige gætterier i kirkebogen. ”Vistnok
sømand eller fisker, antagelig fra en svensk damper, som havde last af klid og
blev minestødt ud for Assens nogle måneder forinden”…”.
(Uddrag fra min fortælling ” Frygtelig ulykke i Lille Bælt”:
Stærke billeder har gennem de sidste årtier ætset sig ind
på vores nethinder. Fra det Ægæiske hav, fra de græske øer, fra Malta og
Sicilien. Strande fyldt med forladte punkterede gummibåde, små pilrådne joller,
primitive tømmerflåder og slidte svømmeveste. Overfyldte, knap flydedygtige
rustne plimsollere fyldt med bange, solskoldede, våde, tørstende og sultne børn
og voksne.
Men det er ikke kun i vores nutid, sådan noget sker. Hvis
vi går omkring 100 år tilbage til tiden under og omkring Første Verdenskrig,
oplevede man dengang noget tilsvarende på de vestfynske kyster og på øerne i
Lillebælt. Flygtningestrømmen gik østpå fra den sønderjyske kyst mod Vestfyn:
”… Flygtningene var så desperate, at de med livet som
indsats kastede sig ud i Lille Bælt med kurs mod Vestfyn. De brugte alt, hvad
der kunne flyde: tømmer, træstumper, vognbunde og dejtrug.
Nogle druknede, men mange blev samlet op af danske marinefartøjer ved
farvandsgrænsen mellem Danmark og Tyskland syd for Assens. Sydvest for Bågø var
Lille Bælt dengang tysk farvand. Tyskerne havde mineret i farvandet mellem Bågø
og Sønderjylland, mens Danmark efter tysk pres havde set sig nødsaget til at
udlægge miner mellem Bågø og Wedellsborg Hoved. En flugt over Lille Bælt på må
og få kunne således være en særdeles farlig affære. Vejr og vind, miner og
tyske patruljefartøjer…”.
(Uddrag fra min fortælling "Bådflygtninge over
Lille Bælt":
Wedellsborg Birks tidligere dommerbolig ved Kællingbjerg |
Flygtninge
gennem Middelfart og Ejby til internering nær Husby
Ved verdenskrigens afslutning strandede en gruppe
flygtninge på Brandsø. Det var i december 1918. Et dansk flådefartøj tog
flygtningene om bord og sejlede dem til Assens. Her blev flygtningene nægtet at
gå i land. Brandsø hørte til Husby Kommune og dermed til Wedellsborg Birks
Retskreds. Derfor var det myndighederne her, der måtte tage sig af flygtningene
og ikke Assens. Abekastning er ikke en ny disciplin. Wedellsborg Birk havde
dommerkontor og arrest ved Kællingbjerg, tæt på sognegrænsen mellem Ørslev og Husby
sogne.:
”…I stedet blev flygtningene med
motortorpedobåden "Springeren" sejlet til Middelfart, hvor de blev
mødt af en politibetjent fra Kællingbjerg, en sergent og to soldater fra
Odense.
Flygtningene, der var russiske krigsfanger flygtet fra det
tyske Sønderjylland, blev under bevogtning sat på et tog til Ejby. Herfra blev
de ført mod Husby til Kællingbjerg Retsbygning i Wedellsborg Birk, hvor de blev
internerede i et "polakhus" tilhørende Wedellsborg grevskab…”.
(Uddrag af min fortælling ”Flygtninge
fra Brandsø”:
Millers omnibus på Torvet i Assens foran Hotel Phønix. 1919 |
Vestfynsk busrute nedlagt – bussen skulle bruges i Kolding
Der var lige efter 1. Verdenskrigs afslutning
masser af penge at tjene ved rutebiltrafik henover den på det tidspunkt endnu
eksisterende landegrænse mellem Kolding og Haderslev.
Et vognmandsfirma i Kolding, Rudolph &
Schmidt havde allerede tidligt etableret en hestevognsrute mellem de to byer. I
1913 udskiftede de hestene med en rutebil. Efter verdenskrigens afslutning var
der endnu flere penge at tjene. Det var med at få fat i alle de busser, man
kunne få fat i. Det gik ud over den nystartede busrute mellem Assens og Middelfart.
Der var flere penge at tjene på den sydjyske side af Lillebælt, så
Assens-Middelfart rutebilen blev sendt med færgen fra Middelfart til Snoghøj.
Herfra kørte den straks til Kolding og påbegyndte arbejdet:
”… Ruten
mellem Assens og Middelfart med tre daglige ture var startet så sent som 15.
maj 1919. Omnibussen havde plads til 20 personer. Sidste tur fra Assens til
Middelfart blev kørt den 25. april 1919, og omnibussen blev straks efter ført
over Lille Bælt og kørt til Kolding, hvor den skulle indgå i betjeningen af
rutebilruten fra Kolding over grænsen ved Christiansfeld og til Haderslev i det
daværende Tyskland. Koldingenserne slugte Millers omnibus…”.
(Uddrag fra min fortælling "Noget
af en mundfuld - koldingensere slugte fynsk rutebil"
Et årstid før afslutningen på 1. Verdenskrig
tog Lenin og hans bolsjevikker i november 1917 magten i Rusland. I Berlin og i
andre større byer i Tyskland var der tilsvarende oprør og opstande. Arbejderne
og de ikke besiddende klasser ville have del i eller helt overtage
samfundsmagten.
I forlængelse af den forfærdelige krig ville
disse kræfter blandt andet sikre en international solidaritet, så fremtidige
krige kunne undgås. Derfor holdt de revolutionære kræfter via kurérer nær
kontakt med hinanden på tværs af landegrænserne. En af kurérruterne gik fra
Haderslev over Lillebælt til Wedellsborghalvøen og videre til Ejby Station.
Herfra gik rejsen videre østpå med tog over Sverige og Finland til Rusland.
Lillebæltegnene blev således på det tidspunkt en brik i et større
internationalt spil. Den danske regering var bange for, at der skulle komme
lignende revolter i Danmark, derfor fulgte de aktiviteterne meget nøje:
”… I december 1919 står en fremmed mand på perron 1 på Ejby
Station. Han kigger sig nervøst omkring og spejder utålmodigt efter det
østgående tog.
Han har god grund til at være nervøs. Det danske Statspoliti holder ham nemlig under observation (...) Statspolitiet har til og med udarbejdet et nøje signalement af ham (…). Manden er på vej til Sankt Petersborg i Rusland. Han er kurér for de kræfter i Berlin, der efter 1. Verdenskrigs ophør forsøgte at skabe en revolution i Tyskland i lighed med den russiske revolution. De revolutionære i Berlin sendte hver uge kurérer til Rusland. Ruten gik – for at omgå de tyske myndigheder - over Haderslev, der på det tidspunkt stadig var en tysk by. Fra Haderslev gik det i nattens mulm og mørke med båd over Lille Bælt til et sted på kysten så tæt på Ejby som muligt. Kuréren vandrede til Ejby Station og tog toget der. Fra Ejby gik turen over København, Sverige og Finland til Sankt Peterborg…”
(Uddrag af min fortælling ”Lille Bælt
forbindelsen - blød hat og blå briller” https://ih18.blogspot.com/2018/04/lille-blt-forbindelsen-bld-hat-og-bla.html )
Under 2. verdenskrig var tankskibet ”S/S Gustav” af Assens på sin vej fra Assens
til Kolding udsat for en alvorlig og dramatisk hændelse:
”Ra-ta-ta-ta.
Staccatolyden fra maskingeværild og den højfrekvente rasende motorlyd fra to
angribende engelske Mosquitojagere flængede stilheden over Lille Bælt.
Det var sidst på eftermiddagen onsdag den 15. november
1944. ”S/S Gustav” af Assens var på vej mod Kolding. Her midt i Lille Bælt ved indsejlingen
til Kolding Fjord blev ”Gustav” angrebet af to engelske jagere.
Det var en fejl. De engelske jagere forvekslede ”Gustav”
med nogle tyske krydsere, der var blevet rapporteret liggende ved Løverodde.
Heldigvis blev ingen ombord på ”Gustav” sårede, og der skete kun mindre
materiel skade.
Men, hvad var ”Gustav” for et skib, og hvorfor befandt det
sig midt under krigen her i Lille Bælt på vej fra Assens til Kolding? Se, det
er en interessant historie. ”Gustav” var en del af datidens blomstrende landbrugs-
og industrieventyr på begge sider af Lille Bælt…”
(Uddrag af min fortælling ”Det hvide
guld”:
Kultur på tværs af bælt og ocean
Mindesmærke for Carl Nielsen på Grønningen i København
udført af hans kone Anne Marie Carl Nielsen født Brodersen
Mæcenen på Damgaard
Syd for Erritsø tæt på
Lillebæltskysten ligger gården Damgård. Kunstnerægteparret Anne Marie og Carl
Nielsen elskede at besøge Damgård for at finde ro og inspiration
Tættest relation til egnene ved Lillebælt havde
selvfølgelig billedhuggeren Anne Marie Carl Nielsen, født Brodersen. Hun var
født på gården Thygesminde, der ligger på Stenderuphalvøen sydøst for Kolding. Komponisten
Carl Nielsen var som bekendt født i Nørre Lyndelse. Gennem sin musik fik
Carl Nielsen relation til Sønderjylland:
”… "Tågen letter" er et
bestillingsarbejde, som Carl Nielsen skrev til Det Kongelige Teater i
forbindelse med fejringen af, at Sønderjylland blev forenet med Danmark.
Tyskernes tyveri af Slesvig-Holsten i 1864 bliver fremstillet som en tåge, der
har lagt sig over landet, og som nu efter Genforeningen 1920 igen
letter. Musikstykket er karakteristisk med sin vekslen mellem dur og mol,
mellem munterhed og sørgmodighed. Sorgen over det tabte land, og glæden over,
at en del igen kom tilbage til Danmark.
Deres gæstfri vært på Damgaard var frøken Charlotte Marie
Trap de Thygeson. Under opholdene på gården modellerede Anne Marie Carl Nielsen
blandt andet skulpturer af gårdens kalkuner og øvrige dyr, mens Carl Nielsen
arbejdede med sin musik ved klaveret. Allerede som barn havde Anne Marie øvet
sig i at tegne dyrene hjemme på Thygesminde. Ikke sært, at hun blev en sand
mester i dyreskulpturer, men for øvrigt da også i menneskeskulpturer…”.
(Uddrag af min fortælling ”Ro og
inspiration ved Lille Bælt” https://ih18.blogspot.com/2018/04/klaver-og-kalkuner-ved-lille-blts.html)
Starcke
på Skamlingsbanken, i New York og i Middelfart
Som nævnt er der meget der binder sammen tværs over
Lillebælt. Billedhuggeren Henrik Starckes kunst er blot et eksempel herpå. På
tværs af Lillebælt mellem Skamlingsbanken og Torvet ved Guldkronen i
Middelfart. Ja, sågar videre tværs over Atlanten til FN-bygningen i New York:
”… Under Anden Verdenskrig var det i Danmark forbudt
at holde friluftsmøder. Midt under krigen fejrede man i 1943 hundredåret for
det første sprog- og folkemøde på Skamlingsbanken. For at kunne
fejre dette jubilæum indendørs skænkede Ny Carlsbergfondet en frise lavet af billedhuggeren
Henrik Starcke til Skamlingsbanken. Frisen omhandler Slesvigs og Sønderjyllands
historie. Den blev opsat på alle fire vægge i den store sal på Skamlingsbanken,
hvor jeg ofte har nydt den, når jeg har været til møder eller fester der.
Men nu kommer det så. Det der kulturelt binder sammen tværs over Lille
Bælt. På Torvet i Middelfart står en skulptur af selvsamme Henrik Starcke.
Skulpturen kaldes Middelfartdrengen. Den blev opstillet i 1954. Lige der midt i
det smukke gamle Middelfart poserer den stadig, fint placeret med et flot hus
som baggrund.
Men hvordan kommer Atlanterhavet og New York så ind i billedet? Jo, på
en væg i FN-bygningen i New York hænger en tre meter høj bemalet teaktræsfigur
kaldet ”Kvinde med Fugl”, symboliserende frihed og selvstændighed. Figuren er
udført i 1951-52 af - ja, hvem ellers - naturligvis Henrik Starcke. I 1968 blev
figuren anvendt som motiv på et FN-frimærke…”.
(Uddrag af min fortælling ”Står på en
bakketop- flyvske tanker på Skamlingsbanken”: https://ih18.blogspot.com/2018/03/star-pa-en-bakketop.html )
Fortællinger fra min hjemegn
Ib Hansen, februar 2020