Så må man selvfølgelig efterfølgende overveje sine automatreflekser og analysere, om de holder for en nærmere prøvelse. Hvis der er forskellige firmaer, der skal ind, kan man vel ikke længere tale om samfundets fælles folkeskole. Fællesskabets skole.
Det bliver en anden opgave at være ansat i en sådan privatdrevet skole. Ud over at sikre elevernes gode læring, skal man som ansat også medvirke til, at ejerne og investorerne får et afkast. Det er en helt central overvejelse. Hvordan vil læring, dannelse og uddannelse blive varetaget, når de ansatte ikke længere er ansatte i folkeskolen.
Det er folkeskolens ansatte som i virkeligheden nu er dem, der udfylder den samfundsmæssige meget vigtige opgave, det er at sikre børn og unges udvikling, uddannelse og dannelse og ikke mindst at sikre, at den negative sociale arv brydes, så flere borgere i fremtiden mestrer at være pilot i eget liv.
Hvordan vil en privat virksomhed forholde sig til "bøvlede børn" og børn og forældre i udsatte positioner. En ekstraordinær indsats vil kunne gå ud over det overskud, der kan trækkes ud af virksomheden. Vi har allerede erfaringer, der viser, at de nuværende private skoler sorterer kraftigt i de elever, de optager.
Hvad gør vi efter en udlicitering af folkeskolen med de elever ingen vil have?
Et lille øjeblik vil jeg glemme alt om nutidens trakasserier og være meget højtidelig på folkeskolens vegne. Højtideligt sagt. Folkeskolen – er en funklende juvel i det danske demokrati.
Folkeskolens gode resultater viser sig mange steder. Færdigheds- og kundskabsniveauet generelt i det danske samfund giver os plads blandt verdens rigeste nationer. Danske unge scorer højest i internationale undersøgelser i forhold til medvirken i og viden om demokratiet. Vi ligger højest i verden, når det gælder elevernes glæde ved skolen. Danskerne er verdens lykkeligste folkeslag. Og vi er et af de lande i verden, der har mindst social uro.
Vi skal varme os ved folkeskolens gode resultater, men ikke lade os nøje med det. Vi skal varme os ved, at langt de fleste forældre bakker os op, men det gælder ikke borgerne i al almindelighed. De bygger alene deres vurdering på deres egen skoletid, og det de hører i pressen. Der er mange, der taler folkeskolen ned. Gør folkeskolens selv det? Eller taler folkeskolens ansatte den op? Hvordan kan økonomerne i en produktivitetskommission overhovedet få den ide at udlicitere en så central og fundamental samfundsinstitution som folkeskolen?
I fremtidens folkeskole skal eleverne selvfølgelig fortsat lære nyttige faglige kundskaber og færdigheder. Men samtidig skal eleverne i endnu højere grad udvikle alsidige kompetencer som kreativitet, innovation, samarbejds- og problemløsningsevne. Kompetencer som samfundet har brug for.
Folkeskoleeleverne får herudover gennem en demokratiets og mangfoldighedens skole helt unikke muligheder i forhold til den menneskelige vækst og forståelse, der følger af deltagelse i forpligtende fællesskaber præget af mangfoldighed.
Folkeskolen er værd at kæmpe for.
Man kan have en tendens til at tage bekræftende udsagn til sig og med en automatrefleks afvise ikke- bekræftende udsagn. Det er vigtigt, at folkeskolens ansatte også beskæftiger sig med de ikke- bekræftende udsagn. Efterfølgende kan man så flytte sig eller beslutte at holde fast i sin egen mening.
Man kan også vælge en medlidenhedstilgang i forhold til, hvor synd det er, at det omgivende samfund ikke udstråler en etos af agtelse, værdsættelse og anerkendelse i forhold til folkeskolen og lærerarbejdet. Jeg fravælger også denne tilgang, fordi jeg tænker, at en sådan ”hvor er det synd for os”- tilgang ikke kan bruges til noget som helst. Og slet ikke til at bearbejde og komme videre efter lock-outens frustrationer.
Jeg vælger istedet at overveje og redegøre for mit syn på, hvilket fundament jeg mener er vigtigt at bygge lærerarbejdet på fremover. Og samtidig ønsker jeg at tilkendegive stor opbakning til folkeskolen og til lærerne. Men jeg vil ikke bare komme med en jubel- og lalleglad holdning om, at alt er godt, og at der ikke er steder, hvor noget kan gøres endnu bedre. En sådan jubel- og lalleglad tilgang, mener jeg ikke ville være respektfuld og anerkendende i forhold til det vigtige arbejde, lærerne udfører.
En ordentlig tilgang til udvikling af folkeskolen og lærerarbejdet må efter min mening bygge på anerkendelse, positiv kravstilling og konstruktive tilbagemeldinger. Det vil jeg så prøve på!
Ud fra denne tilgang vil jeg tage udgangspunkt i den australske professor John Hattie, der i foråret 2013 var på besøg i Danmark. Han holdt nogle foredrag, hvor han sagde mange rigtig fornuftige ting om Folkeskolen.
Det er nok et ikke bekræftende udsagn i forhold til lærernes egen selvforståelse. Det beklager jeg, men jeg mener ikke desto mindre, at Hatties påstand er rigtig. Efter min mening formår folkeskolens ansatte, ledere og organisationer ikke at komme ud med det budskab, at der er meget at være stolte af, og at de har et meget vigtigt job, som de er forfærdelig glade og stolte af at have. I stedet benytter de alt for mange gange lejligheden til at hænge det snavsede vasketøj til offentligt skue. Og borgerne får nogen gange den opfattelse, at hvad de læser sker i den ene ende af landet nok også sker i den anden ende.
Desværre bliver folkeskolens etos og opbakning ikke styrket i befolkningen ved hele tiden at fortælle, hvor vanskelige elever og forældre, folkeskolen har. De er nu engang, som de er. Det hjælper heller ikke at fortælle, hvor dårligt arbejdsmiljøet er, hvor hårdt det er at være lærer, og hvor meget bedre det ville blive med bevilling af flere ressourcer. Selv om det sidste selvfølgelig er vigtigt nok.
En sådan tilgang italesætter, at folkeskolen suges ned i en Bermudatrekant af trøstesløshed og negativisme og fremmer en opfattelse hos forældre og borgere af forarmethed, og af at ingenting kan lade sig gøre. Konsekvensen er fravalg af folkeskolen og manglende opbakning til folkeskolen og dens ansatte.
Folkeskolens ansatte bør udstråle stort selvværd, stor selvrespekt og faglig professionalisme samtidig med, at de viser lydhørhed i forhold til andres ideer og ønsker. Pointen er, at en effekt der fremmer samfundsmæssig anerkendelse og opbakning bedst opnås ved at italesætte og fokusere på det, der udfordrer og fremmer elevernes læring.
Produktivitetskommissionen har efter min bedste overbevisning overset denne tilgang, og forfalder til automattænkning at skabe effektivitet og kvalitet gennem en strukturel tilgang i form af konkurrenceudsættelse og forretningsdannelse.
Og så risikerer jeg lige alligevel det ene øje i forhold til det ikke at holde en peptalk og risikerer at nærmere mig noget, som nogen måske vil betegne som at være lalle- og jubelglad. Men alligevel. Jeg prøver,
Jeg tror på
- At glade lærere giver
Det er vigtigt at italesætte en sådan positiv spiral. Det er et middel til at komme ud af frustrationernes negative spiral og opnå den status, anerkendelse og etos som lærerfaget har brug for, og som lærerfaget fortjener.
Folkeskolens kvalitet har i de senere år udviklet sig enormt. Og det er folkeskolens lærere og ledere, der har drevet de gode resultater frem. Der er virkelig noget at være stolt af. Den stolthed skal også også vises i forhold til omgivelserne.
Rapporter fra internationale undersøgelser viser, at danske unge internationalt set er dem, der ved mest om demokratiet, og at de har lyst til at indgå i demokratiet med dets rettigheder og pligter. Danske elever er verdensmestre i glæde ved at gå i skole.
Det at trives med at gå i skole er selvfølgelig i sig selv ikke tilstrækkeligt. Men det er en nødvendig forudsætning for at lære. Erfaring i forhold til glæde ved at gå i skole er helt grundlæggende for som voksen at kunne indgå i den livslange læring, der er nødvendig, når vi fortsat som samfund skal klare os i den internationale konkurrence. Det er derfor, finske skoler og det finske undervisningsministerium kommer til Danmark for at lære, hvordan man kan sikre elevers glæde ved at gå i skole. Eleverne i Finland er nemlig ikke så glade som de danske i forhold til at gå i skole.
På denne baggrund er der efter min bedste overbevisning ingen grund til at spille jeopardy med folkeskolen. Produktivitetskommissionens forslag om forretningsgørelse med hertil hørende konkurrenceudsættelse er efter min mening en særdeles risikofyldt gang jeopardy.