søndag den 15. november 2015

Kampen om folkeskolen

Skal eleverne kun lære at læse og regne, eller skal skolen OGSÅ fremme deres personlige udvikling og refleksionsevne?


Nedenstående et aktuelt interview med Michael Böss. Manden der har skrevet bogen "Det demente samfund". En bog der leverer en af de senere års væsentligste analyser af nutidens historieløse samfund.


Interviewet er fra Berlingske 13. november 2015. I interviewet pointerer Michael Böss, at han ikke er modstander af højere faglighed si skolen. Man kan fint forene en højere faglighed med stærke dannelsesværdier, lyder hans pointe. Der skal bare være balance i regnskabet.
Interviewet slutter med følgende, der pinpointer vigtigheden af, at der i skolen er balance mellem dannelse og uddannelse: »Det er vigtigt, at vi satser på at give vores børn og unge viden, for den er selve forudsætningen for, at der kan foregå en eksistentiel refleksion på et højere niveau. Omvendt skal vi passe på, at vi ikke ryger i den anden grøft, hvor viden kun får en instrumental betydning. Hvis det voksende krav om, at skolen skal kunne »bruges« til noget, får magten, overser man betydningen af alt det, der ikke har direkte anvendelighed i erhvervslivet, men som mennesket har nytte af for at kunne eksistere. Også for at kunne udfolde de faglige færdigheder, det tilegner sig. Vi har brug for både uddannelse og dannelse.«


Jeg kunne ikke være mere enig. Derfor har jeg også i en del år haft følgende motto med i min e-mail autosignatur: ”I skal studere og lære, så I kan danne jer en egen mening om historien og alt andet, men man kan ikke danne meninger i en tom hjerne. Fyld hjernen, fyld hjernen. Den er jeres skatkammer og intet menneske i verden kan blande sig i den.” Det er et citat fra den irsk-amerikanske forfatter Frank McCourts bog "Angeles aske".


De seneste dages og måneders voldsomme begivenheder gør desværre tankerne i interviewet her endnu mere aktuelle og væsentlige.

Her er så artiklen fra Berlingske 13. november 2015: Nationalt har vi brug for både uddannelse og dannelse