Nogle kommuner har fået den ide, at
lærernes tid til faglig og pædagogisk forberedelse og tid til efterbehandling
af undervisningen skal betale for, at antallet af elever i betalingsskolerne
stiger efter folkeskolereformen.
Umiddelbart lyder det for borgere,
skattebetalere og vælgere logisk, at folkeskolernes økonomi nedskæres i takt
med afvandringen til betalingsskoler.
Men det er ingenlunde logisk.
Forklaring følger. Også selv om vi lever i en tid, hvor umiddelbare meninger og
holdninger er mere populære end fakta.
Folkeskoleloven indeholder to efter
min mening meget gode og centrale bestemmelser, der understøtter folkeskolernes
mulighed for at levere kvalitet, når det gælder elevernes trivsel, dannelse og
faglighed. Nemlig, at eleverne skal deles i klasser, og at klasserne uanset
elevtal skal have det samme minimumstimetal, fx uanset om der 18 eller 28
elever i klassen minimum 30 timer om ugen. Elever i små skoler med lave elevtal
i klasserne får samme timetal som elever i de store byskoler. Om det ugentlige
timetal for eleverne er for højt er en anden diskussion.
Skolerne kan altså ikke skære i
klassernes ugentlige minimumstimetal. Alligevel bruger politikere i de
pågældende kommuner et folkeforførende såkaldt "sund
fornuft"-argument om, at skolernes økonomi skal svinge i takt med
elevtallet, og at folkeskolerne naturligvis skal betale for de merudgifter, de
pågældende kommuner har fået efter folkeskolereformen som følge af det stigende
elevtal i betalingsskolerne.
En sådan høkermodel snyder på vægten.
Folkeskolerne skal efter folkeskoleloven bruge et minimumstimetal pr. klasse.
Når skolerne nu efter høkermodellen får nedskåret deres tildelte økonomi,
bliver konsekvensen, at skolerne må nedlægge lærerstillinger for at tilpasse
økonomien til det tildelte budget, der naturligvis skal overholdes.
Alt andet lige skal færre lærere på
en given skole altså levere det for skolen samlede nødvendige minimumstimetal,
og det uanset at klassetallet er det samme som tidligere. Konsekvensen er, at
de enkelte læreres ugentlige undervisningsforpligtelse
stiger med det resultat, at de får færre timer til rådighed for pædagogisk og
faglig forberedelse af undervisningen. Undervisning er ikke bare
lærertilstedeværelse. Læreren skal være opdateret, velforberedt, velovervejet,
faglig indsigtsfuld, have mulighed for omsorg, kravtilpasning og hensyntagen
til den enkelte elev.
Mindre forberedelsestid går ud over
den faglige kvalitet og muligheden for, at lærerne kan differentiere deres
undervisning i forhold til de enkelte klassers og enkelte elevers særlige
behov. I en situation, hvor folkeskolen er presset i forhold til den naturlige
konkurrence med betalingsskolerne, er politikernes svar i de pågældende
kommuner altså at beslutte høkermodeller, der rammer folkeskolerne på
kvaliteten af undervisningen. Kvantiteten er med minimumstimetal pr. klasse
låst fast i folkeskoleloven.
Denne sammenhæng bør borgerne
selvfølgelig have mulighed for at forholde sig til. Er det rimeligt, at
folkeskolerne i konkurrencen med betalingsskolerne udsættes for en økonomisk
nedskæring, der rammer folkeskolernes kvalitet - og dermed yderligere forringer
konkurrenceevnen i forhold til de stadig mere populære betalingsskoler?
Når politikerne træffer vitale og
vidtrækkende beslutninger bør de sætte den rette varedeklaration på
beslutningen og ikke i forhold til offentligheden bruge vildledende
uspecificerede høkerregninger. Det er vildførelse af borgerne, skattebetalerne
og vælgerne. Og værst af alt. Det går ud over elevernes undervisning.