Trykte skolebøger afløses mere og
mere af digitale læremidler. Det kan have en række negative konsekvenser, som
man nok bør overveje, før man fortsætter ud af det spor.
"Digitaliseringen
af-materialiserer vores viden om verden og skaber flygtighed og hastighed.
Folkeskolens undervisning bliver til en App. I dag findes der skoler og
kommuner, der har en digital strategi om at blive en bogfri og fuldt
digitaliseret skole. Derfor afvikler man biblioteket, bogen, blyanten,
artefakterne og tingene og afvikler dermed barnets møde med verden. Viden
bliver reduceret til online-viden."
En kronik i Berlingske den 8.
november 2016 af Anne Skov Thomsen "Måske skal vi insistere på, at børn
skriver med blyant og læser trykte bøger?" er inde på de samme
overvejelser:
"Der forskes i disse år en del
i forskellene på læsning på hhv. skærm og på tryk, og her viser undersøgelser
bl.a., at læsning på iPad ikke fremkalder den samme emotionelle respons i
læseren som læsning på print. Derudover dokumenterer flere undersøgelser, at vi
ikke husker og forstår det, vi har læst på skærm, lige så godt som det, vi har
læst på print. Skærmen og dens væld af muligheder opmuntrer til en overfladisk
og tilfældig læsemåde, i modsætning til bogens enstrengede medie, der lægger op
til en dybdegående, koncentreret læsning."
Her er henvisninger til Alexander
von Oettingens og Anne Skov Thomsens kronikker:
samt en henvisning til en artikel
om den aktuelle forskning i konsekvenser af brug af digitale læremidler: http://videnskab.dk/kultur-samfund/du-husker-mindre-og-laeser-darligere-pa-en-skaerm
Ingen kommentarer:
Send en kommentar