»Den danske folkeskoles
undervisning er af så høj kvalitet, at den vanskeligt kan blive bedre«.
På trods af en dominerende
fortælling om en dyr og dårlig folkeskole er undervisningen blandt de bedste i
verden. Det konkluderer professor Per Fibæk Laursen i sin nye bog "Skolen
er verdensklasse". Hovedbudskabet i bogen er hans fremlæggelse af en model
for god dialogisk undervisning: https://www.youtube.com/watch?v=ewSd5c62Bbc
En af mine sidste offentlige
meldinger som børne- og uddannelsesdirektør var netop, at vi i Danmark har en
rigtig god folkeskole. I et forsøg på at gøre noget ved den "ufortalte
historie" om folkeskolens høje kvalitet skrev jeg den 30.3. 2013 - med lock-outen
af lærerne og tvangsindgrebet i lærernes overenskomst hængende som en truende
sky over mit skoleadministrative hoved -
et indlæg i Jyllandsposten: http://jyllands-posten.dk/debat/breve/article5285867.ece
I indlægget skrev jeg blandt andet:
"Der er en tendens til at
overse folkeskolens positive resultater.
Folkeskolens kvalitet har
udviklet sig enormt. Danmark er nr. 5 i en verdensomspændende undersøgelse af
elevernes læsekundskaber i 4. klasse. I matematik og natur/teknik er de danske
elever nr. 9. Dette faktum har ikke givet sig udtryk i offentlig anerkendelse
for den indsats, der ligger bag. Siden 1995 har danske elever forbedret deres
kompetencer inden for matematik og natur/teknik svarende til et helt
klassetrin.
Danske unge er internationalt
dem, der ved mest om demokratiet, og de har lyst til at indgå i demokratiet med
dets rettigheder og pligter. Internationale undersøgelser viser, at danske
elever er verdensmestre i glæde ved at gå i skole."
Denne udmelding havde
selvfølgelig desværre ikke rigtig nogen effekt. Lock-out, folkeskolereform og
tvangsoverenskomst blev det politiske svar på folkeskolens fantastiske
fremgang.
Derfor glæder jeg mig over Per
Fibæks præmisser i sin nye bog og over hans forslag til dialogisk undervisning.
Forhåbentlig får hans synspunkter stor gennemslagskraft, så den "ufortalte
historie" kan blive fortalt.
Illustration til debatindlæg i Jyllands Posten
Ingen kommentarer:
Send en kommentar