Dejligt at se, hvordan
Kolding Kommunes pædagogers og læreres energiske, målrettede og engagerede
arbejde giver udbytte til gavn for elever med ikke-vestlig baggrund.
Fra dagens Fyens
Stiftstidende:
"Udlændinge- og
Integrationsministeriet har undersøgt kommunernes evne til at løfte elever med
ikke-vestlig baggrund i perioden 2010-2016.
De fem kommuner, hvor de
ikke-vestlige elever klarer sig bedst, er Nyborg, Brønderslev, Kolding, Skive
og Faaborg-Midtfyn.
Disse fem kommuner løfter
elevernes karakterer mellem 0,5 og 0,9 i gennemsnit i forhold til forventet ud
fra deres rammevilkår.
De fem kommuner, hvor de
ikke-vestlige elever klarer sig dårligst, når der tages højde for kommunens
rammevilkår er Faxe, Favrskov, Vordingborg, Helsingør og Tønder.
I disse fem kommuner
ligger eleverne mellem 0,4 og 1,2 karakterer lavere end forventet.
Analysen omhandler
ikke-vestlige indvandrere, som kom til Danmark, da de var højst 12 år gamle
samt alle ikke-vestlige efterkommere. Analyseudsnittet består af 28.100 elever.
Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "
Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:
Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne
Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.
Kilde: ”Kommunernes evne til at løfte nydanske folkeskoleelever”, Udlændinge- og Integrationsministeriet, 2018. "
Hvad er opskriften i Kolding Kommune?:
Sprogscreening og sprogtræning i børnehaverne
Centrale modtagelsesklasser med erfarne, veluddannede, vidende og engagerede ansatte.
Særligt tilbud til sent ankomne tosprogede elever i regi af Ungdomsskolen
Dygtige, engagerede og veluddannede tosprogskonsulenter
Integrationsmedarbejdere på de skoler, der har flest tosprogede elever
Læsekonsulenter, der tester niveau og progression i læsefærdigheder med henblik på efterfølgende opfølgning
Erfarne, veluddannede og engagerede lærere på skoler med mange tosprogede elever.
Samarbejde mellem skolerne, PPR og forvaltningen om opgaven.
Lokal og central erfaringsopsamling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar