fredag den 3. maj 2019

Noget af en mundfuld- koldingenserne slugte fynsk rutebil

Millers omnibus foran Hotel Phønix på Torvet i Assens, 1919
Omnibusejer Miller er i foråret 1919 på vej forbi det imposante Hotel Phønix hen over Torvet i Assens. Det vækker opsigt og sammenstimlen. Millers omnibus betjener den forholdsvis nye rutebilrute mellem Assens og Middelfart. Hotel Phønix ejes af omnibusejerens broder

Men ak. Det var ikke længe borgerne i Assens og Middelfart fik glæde af ruten. Ruten mellem Assens og Middelfart med tre daglige ture var startet så sent som 15. maj 1919. Omnibussen havde plads til 20 personer.Sidste tur fra Assens til Middelfart blev kørt den 25. April 1919, og omnibussen blev straks efter ført over Lille Bælt og kørt til Kolding, hvor den skulle indgå i betjeningen af rutebilruten fra Kolding over grænsen ved Christiansfeld og til Haderslev i det daværende Tyskland. Koldingenserne slugte Millers omnibus.

Artikel i Middelfart Avis 26. april 1919, hvor avisen bittersødt konstaterer,
at koldingenserne har slugt rutebilen mellem Assens og Middelfart
Sådan skriver Middelfart Avis den 26. april 1919. I samme avis har Miller en annonce, hvor han meddeler og beklager, at ruten må indstilles. Han lover, at ruten vil blive genoptaget, så snart han har det fornødne antal omnibusser til rådighed.

Millers annoncering af Middelfart - Assens rutens foreløbige ophør, Middelfart Avis  26. april 1919
Der var penge at tjene ved rutebiltrafik henover landegrænsen mellem Kolding og Haderslev. Et vognmandsfirma i Kolding, Rudolph & Schmidt havde allerede tidligt etableret en hestevognsrute mellem de to byer. I 1913 udskiftede de hestene med en rutebil. Rudolph poserede med stolthed foran den nye rutebil. De moderne tider var kommet til Kolding.


Rudolp foran sin nye rutebil.
Han drev ruten Kolding over Christiansfeld til Haderslev sammen med J. N. Schmidt
Efter 1. verdenskrigs afslutning i 1918 og op til den forventede afstemning om genforening af Sønderjylland med Kongeriget i 1920 var der mange passagerer, der ønskede at rejse mellem Haderslev og Kolding. Her var penge at tjene for entreprenante vognmænd. Og mere end det var muligt at tjene ved rutebilkørsel på Fyn, som Middelfart Avis bittersødt konstaterede. Koldingenserne slugte Millers omnibus.


Ophøret af ruten Assens-Middelfart var en bitter pille at sluge specielt i Assens, hvis jernbanelinje fra 1884 nu igen blev en stikbane uden videre forbindelse. Efter krigen 1864 havde Assens mistet sin dampskibsforbindelse til Årøsund ved Haderslev, og ingen vidste her i april 1919, hvordan det ville gå med trafikforbindelserne, når spørgsmålet om Sønderjyllands fremtid måtte blive løst.

Linksoversigt over mine fortællinger om Lille Bælt egnene: https://ih18.blogspot.com/2019/03/fortllinger-fra-blt-og-kyst-nordlige.html

Linkoversigt over mine fortællinger om Husby, Ejby og Vestfyn:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar