"Debes,
Kirchhoff & Kropatscheck Schul-Atlas für die Oberklassen höheren
Lehranstalten" udgivet i Leipzig i 1898. C.C. Christensens "Lille Geografi - til brug ved den
forberedende undervisning." Bogen er en verdensgeografi på 96 sider
udgivet i 1915. Jeg er den lykkelige ejer af disse to publikationer. De to
værker giver et fint billede af, hvor forskelligt synet på verden var i
Tyskland og Danmark for over hundrede år siden, i tiden da Sønderjylland endnu
var tysk. Spændende læsning her kort før
fejringen af 100-året for Genforeningen.
Vild
med ”at læse” atlas
Jeg har altid været vild med ”at læse” atlas,
både nye og gamle. Nu til dags kan man finde mange kort ved hjælp af
internettet. Fint nok. Det er også sjovt. Men der er nu ikke noget som at have
et rigtigt papirtrykt atlas i hænderne. Der er i timevis af oplevelser ved at
bladre rundt i et rigtigt atlas. Atlas siger meget om udgivernes perspektiv på
verden. Vore verdensbilleder er påvirkede af de atlasbilleder, vi har set
gennem tiden og de geografibøger, vi er blevet påvirkede af.
Det tyske skoleatlas "Debes, Kirchhoff
& Kropatscheck Schul-Atlas für die Oberklassen höheren Lehranstalten"
fortæller mange historier. Både i kraft af sit indhold og i kraft af de brugere,
der har indskrevet deres navne i atlasset.
Det fremgår af de navne, der er skrevet i
atlasset, at det er blevet brugt i skoler på Als og i Sønderjylland i den tyske
tid.
Bemærk den smukke håndskrift i indtegningen af
Adelheid und Gertrud Matthiesen navnetræk. Også Helene Matthiesen har skrevet
sit navn og har tilføjet, at hun var bosiddende i Guderup på Als, og så har
Hans Jørn med den flyvske drengeskrift ligeledes engang været atlassets
ejermand.
Det er spændende at læse et sådant tysk atlas
og sammenligne med min danske geografibog fra 1915, C.C. Christensens
"Lille Geografi - til brug ved den forberedende undervisning." Lad os
først se på det tyske skoleatlas. Så tager vi den danske geografibog
efterfølgende.
Det
tyske verdensbillede
Som Danmarkskortet så ud set fra Tyskland 1864-1920 |
På kortet over Dänemark i det tyske atlas fra
1898 er der ved siden af Jütland med drengeskrift med blyant skrevet Jylland -
på samme måde er Seeland med blyant rettet til Sjælland. En stille protest? På
samme kort går grænsen ved Königsau og med stor skrift angives den tyske
landsdel Schleswig-Holstein.
Gebietsentwicklung Preussens. Preussen var fortsat den stærke magt i Det Tyske Kejserrige efter 1871 |
Kortet "Gebietsentwicklung Preussens"
giver fornemmelsen af, at her i 1898, 27 år efter Tyskland ovenpå den
fransk-tyske krig 1871 blev et kejserrige, så lægger tyskerne stadig vægt på
den magt, der udgår fra Preussen. Den lysebrune signatur angiver Preussens
udvidelser i 1865 og 1866. Udvidelser Preussen vandt efter krigen mod den anden
tyske stormagt, Østrig-Ungarn. På kortet kan man fx se en angivelse med et
lille 1866 under Schleswig og Holstein.
Ved fredsafslutningen
mellem Preussen og Østrig-Ungarn i 1866 måtte Østrig-Ungarn blandt andet gå med
til, at "rovet" fra krigen 1864 mod Danmark ikke længere skulle være
delt med de to tyske stormagter. Det hele gik til Preussen. Ved denne fred i
1866 fik mægleren den franske kejser Napoleon III indført den berømte §5,
hvorefter der senere skulle gennemføres afstemning i Slesvig om det statslige
tilhørsforhold. En paragraf som tyskerne slettede, da de havde vundet krigen
mod Frankrig og i 1871 var blevet kejserrige. Paragraffen var den H.P. Hansen
henviste til, da han som rigsdagsmedlem adresserede den tyske Rigsdag om at
lade en sådan folkeafstemning indgå i fredsforhandlingerne efter våbenhvilen i
Første Verdenskrig 11.11.1918. Et forslag der stemte meget godt overens med den
amerikanske præsident Wilson syn på, hvordan Europa skulle se ud efter
verdenskrigen.
Det sidste af Schulatlas mange kort jeg vil
nævne er "Kolonialbesitz &
Weltverkehr". Det har jeg taget med, fordi det ganske godt viser, hvad det
tyske samfund her i 1898 ønskede at fortælle de tyske skoleelever, inklusive de
dansksindede i Sønderjylland/Slesvig. Kortet (her kun et udsnit) viser de
europæiske stormagters oversøiske besiddelser. Nederst er der nogle
blokdiagrammer, der viser forholdet mellem de europæiske landes oversøiske
kolonier og størrelsen af hjemlandet. Selv Danmark er med yderst til højre. Man
kan lige se for sig, hvordan tyskerne skumlede over de store besiddelser,
England havde i forhold til sin størrelse, mens Tyskland ikke havde fået en ret
stor bid af kagen. Ikke sært, at Første Verdenskrig også blev en krig rundt i
verden, en krig i og om de europiske stormagters kolonier.
Det
danske verdensbillede
"Lille Geografi" fra 1915. Brugt i Kolding |
En af de kæreste bøger i mit eje er en godt
slidt geografibog fra 1915. Det er C.C. Christensens "Lille Geografi - til
brug ved den forberedende undervisning." Bogen er en verdensgeografi på 96
sider!
Geografibogen er personliggjort |
På omslagets inderside er der et stempel under
en fin hjemmelavet tegning. Af stemplet fremgår det, at bogen har været i
familien Strandbys eje. Stemplets tekst er "J. Strandby – Kolding. Fiskeforretning
Tlf. 1517". Med håndskrift er skrevet navnene på dem, bogen har tilhørt.
Det er Edith Strandby, Sara Strandby, Erna Hansen og Karen Hansen. Mon nogle af
disse navne stadig er kendte i Kolding?
Om Danmark. Området fra Kongeåen til Ejderen, der da denne geografibog blev udgivet i 1915 var tysk og officielt hed Schleswig, bliver her kaldt Sønderjylland. Håbet var der endnu! |
Som nævnt er bogen fra 1915. En fjerde udgave.
Laset og slidt og med manglende sider fra side 32 til side 48. Sjovt, at læse
den over hundred år gamle tekst og se på, hvilket verdensbillede en sådan bog
forsøgte at bibringe eleverne. Det var før 1. verdenskrigs afslutning og før
Genforeningen 1920. Et par eksempler:
"Det
land, vi bor i, hedder Danmark. Det er kun et lille Land, men det må vi
alligevel særlig lære at kende, for det er vores Fædreland. De Folk, der bor i
Danmark, er vore Landsmænd. De taler Dansk og kaldes derfor Danske."
"Ogsaa
Skaane, Halland og Bleking var engang danske, men dem har Svenskerne taget."
"Grænser.
Jylland er mod Syd landfast med Tyskland. Her er Danmarks Landgrænse. Den
bestaar kun af Grænsestene, som er rejste tværs henover Markerne. En sådan
grænse kaldes en kunstig Grænse. Engang
gik Danmarks Grænse helt ned til Ejderfloden. Men Tyskerne har taget
Sønderjylland fra os."
Afsnittet om Fyn er på
fjorten linjer, men det er meget, når henses til, at hele verdensdelen
Sydamerika tildeles i alt halvanden side. Om Fyn hedder det blandt andet: "Fyn er en smuk og frugtbar Ø. Veje og
Marker er omgivne af levende Hegn, og ved Huse og Gaarde er der store
Frugthaver og Humlehaver".
Vores syn på verden og på
vores eget land afhænger utroligt meget af de kort og de tekster, vi i vores
opvækst er blevet præsenteret for.
Vores kugleformede verden udfoldet og forsøgt tegnet flad. Det er en vanskelig øvelse at tegne noget rundt fladt. Oversigtskort over kolonitiden fra Jack Petersen "Studieatlas", Gjellerup 1975. |
Et klassisk eksempel på
misforståelse af verden er den misforståelse, der er opstået af den måde,
verdenskortene er blevet tegnet på. Problemet er, at jorden er en kugle. Når et
kugleudsnit skal tegnes fladt, kan man vælge om den flade tegning skal tegnes
størrelsestro eller vinkel tro. Mange kort er tegnet vinkeltro, så størrelsen
af lande er misvisende. Et klassisk eksempel er størrelsen på Grønland og Australien.
På mange kortgengivelser ser det på grund af den valgte tegningsmåde ud som om
Grønland og Australien er nogenlunde lige store. I virkeligheden er Australien
cirka 3,5 gange større end Grønland. Australien er 7,7 mio. km2, mens
Grønland ”kun” er 2,2 mio. km2.
Altid godt at bemærke sig,
at meget afhænger af øjnene, der ser, og af måden tingene bliver præsenteret
på. Det er mine to gamle værker med til at holde klart for mig. Desværre har
faget geografi i vore dage ikke den placering i uddannelsessystemet, faget
fortjener. Geografividen er en vigtig del af vores almendannelse, vor viden om
verden og vores kritiske tilgang til verdensperspektiver.
Ib Hansen, december 2019
Åhja, endnu et lille hjertesuk fra skolefolket over det, der er pillet ud af undervisningen, fordi det ikke længere anses for at være vigtigt. Det tror jeg du og din kone kan tale længe om - uden at blive uenige :-)
SvarSletJeg syntes det var spændende i sin tid at lære 'rigtig' geografi - herunder Mercator- og andre projektioner af kort og disse projektioners betydning for vores opfattelse af størrelsesforhold. Folk bliver nogle gange forbavset, når de ser en globus og opdager hvordan den virkelige verden er skruet sammen rent geografisk!
Netop. Der er både matematik, logik og dannelse i at beskæftige sig med forskellige projektionsmetoder.
SvarSlet