tirsdag den 18. februar 2014

Motivationen hos lærerne i folkeskolen er truet

Motivationen hos lærerne i folkeskolen er truet. Flere og flere overvejer at stoppe eller døjer med mangel på arbejdsglæde. Ved hjælp af nedenstående link kan man læse, hvad blandt andre Harvard Business Review anbefaler, man som leder (for folkeskolens vedkommende kan det så være politiske ledere, administrative ledere og nærmeste ledere) kan gøre for at afbøde virkningerne af mangel på motivation og arbejdsglæde. I artiklen beskrives blandt andet følgende:
"Harvard Business Review foreslår at lederen bruger forskellige omkostningsfrie værktøjer. Fx: Ros, Udfordrende opgaver, Udviklingsmuligheder og Fleksibilitet. "

Om fleksibilitet (som jo er udfordringen efter lovindgrebet i lærernes overenskomst), siger artiklen følgende: " Fleksibilitet. Mange organisationer har en tendens til at blive mere kontrollerende i krisetider. Det er vigtigt at modarbejde den tendens. Find ud af, hvordan du kan være fleksibel over for en medarbejder – fx hjemmearbejdstid, flextid, mere selvbestemmelse eller måske udbetaling af løn på en anden måde? Fleksibilitet, er med til at skabe en bedre balance mellem arbejds-og familieliv og øger medarbejderens oplevelse af autonomi. Dine ledelsesevner er afgørende for om dine medarbejdere er motiverede og yder deres bedste. Når du viser, at du forstår dine medarbejderes frustrationer og tackler dem ved at komme med løsninger, er du en god leder. Ved at gøre andre til en succes, bliver du selv en succesfuld leder."

Læs selv videre:
http://bjarnehallstroem.wordpress.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar