fredag den 9. oktober 2015

I folkeskolen skal du lære noget og blive nogen

LÆRE NOGET OG BLIVE NOGEN

“Det er skolens formål at dygtiggøre børnene til at gå ud i samfunds- og erhvervslivet, velegnede til at opfylde de krav, man med rimelighed kan stille, men først og fremmest er det skolens opgave at fremme alle muligheder for, at børnene kan vokse op som harmoniske, lykkelige og gode mennesker.”

”Det må være et hovedtræk i skolens bestræbelser, at børnene lever sig ind i den tanke, at også de er med til at bygge samfundet op, og at de en skønne dag skal overtage det fulde ansvar for dette samfunds opretholdelse og videreførsel”

Disse smukke udsagn  står blandt meget andet at læse i den af Undervisningsministeriet i 1960 udsendte undervisningsvejledning kaldet Den Blå Betænkning. Betænkningen blev udsendt for at uddybe og inspirere i forhold til den praktiske gennemførelse af folkeskoleloven 1958.

Undervisningsvejledningen, der består af to blå bind, blev til gennem et utal af møder, inddragelse af over hundrede af eksperter og signalerede, hvad folkeskolen skulle lære eleverne – og at skolens opgave ikke kun var at lære eleverne noget, men også gøre dem til nogen: selvstændige velfungerende individer.

Folkeskoleloven 1958 fik stor betydning for folkeskolen både indholdsmæssigt og strukturelt. Landsbyskoleordningen blev nedlagt og kommunerne måtte sammenlægge skoler til centralskoler.

I forhold til folkeskoleforliget 2013, folkeskolelov 2014 og folkeskolens generelle udfordringer i dag kan vi stadig lære meget af Den Blå Betænkning. Selvom der selvfølgelig i dag i forhold til 1960 er mange andre nye ting, skolen skal forholde sig til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar