![]() |
| Demagogen Mussolini for fuld udblæsning |
Samtidens kompleksitet ser ud til at lamme ikke bare evnen, men også viljen til medbestemmelse og demokrati.
Uddannelse bliver i højere og højere grad vurderet ud fra en snæver samfundsøkonomisk interesse. Myndige, indsigtsfulde og medborgerskabsorienterede borgere bliver i mindre og mindre grad i praksis målet for uddannelse og folkeoplysning.
Resultatet bliver apati, lukkede øjne og ører, vidensfri populistiske meninger og forlystelsesflugt fra samtidens store udfordringer.
Populismen er på ilmarch overalt i verden. Det er ikke Trump, Putin, Aleksandr Lukasjenko, Kim Jong Un, Xi Jinping, Viktor Orban og Georgia Meloni, der er problemet. Det er de befolkninger, der vælger eller tolerer sådanne magthavere. Der er flere af sådanne typer på vej. For eksempel i Frankrig, Tyskland og England. Og hvad har danske og europæiske magthavernes svar på denne udfordring været? Indtil nu endnu mere indsnævring og nytteværdiorientering af uddannelsessystemet fra bund til top!
Hitler har taget magten i vores historiske bevidsthed. Hans krigsgalskab. Hans racegalskab. Hans fjendebilleder. Men vi må huske på en anden gal mand, der ønskede at skabe et stort imperium og gøre sit land stort igen. Den italienske lærer og journalist Benito Mussolini. Det var ham der i 1921 stiftede det fascistiske parti. Nedbrød Italiens demokratiske samfundssystem ved brug af lige dele populistiske taler, statsterror og målrettet propaganda. Fik italienerne til at drømme om et nyt romerrige gennem overfald på og erobring af det nuværende Etiopien, støttede fascistiske Franco i Den Spanske Borgerkrig og overfaldt Albanien. På det tidspunkt, da krigslykken var med Hitler, gik Mussolini ind i krigen på Tyskland side. Hans politik byggede på nationalisme, racisme, fordomme og diskrimination. Han ønskede at gøre Italien stor igen. Det var essensen af Mussolinis fascisme. Italienerne elskede ham. Lige til krigslykken vendte og en blodig krig udspillede sig på Sicilien og den italienske halvø. Vi kan lære af Mussolinis vej til magten. På DRTV ligger der en serie i to afsnit om Mussolinis vej til magten og til hans endeligt i en lygtepæl i Milano.
Vi må genopruste. Sikre viden i de europæiske befolkninger om grundlæggende retsstatsprincipper, menneskerettigheder og demokrati. Ikke lade alt være lige godt. Bekæmpe synspunkter, der har til hensigt gennem uro og kaos at nedbryde demokratiet. Og gennem viden om historien bevidstgøre om konsekvenserne, når disse grundlæggende principper trampes under fode.
I Danmark har vi meget arvegods i pædagogisk og politisk tænkning, vi kan bygge en ny retning på. Og som vi kan bidrage med i en europæisk genopretning og idemæssig genoprustning.
Her er bare nogle få eksempler på noget, vi kan besinde os på og grundlægge en ny vej på.
”Demokrati er derfor en livsform. Man tilegner sig den ved at leve den igennem sit privatliv - i forhold til familie, naboer og foreningsliv. Det bliver en tankegang - en holdning, der gennem hele livet udmøntes ved handling og gennemstrømmer samfundet". (Hal Kock. 1945)
”I skolen skal barnet modnes til senere at kunne opfylde sit medborgerlige ansvar” (Julius Bomholt. 1953)
"Skolens hovedopgave er at give eleverne del i den oplysning om deres tilværelse og den verden, der er givet med vor kulturoverlevering. Under skoleforløbet sker oplysning til at begynde med med fortælling for at ende med stillingtagen". (K. E. Løgstrup. 1981)
Gamle, men vise ord. Ikke?
Ib Hansen, 15.12.2025
