torsdag den 21. februar 2019

Historiens spor

Middelfart Kommune har på Nordvestfynsbanens tidligere tracé anlagt en cykel- og gangsti fra Strandvejen gennem Staurby Skov forbi den tidligere Røjle Station og til Vejlby.

Den tur måtte jeg prøve. Både af veneration og interesse for de gamle jernbaner, men også fordi jeg så ved samme lejlighed kunne få besøgt den meget smukke og historisk interessante Vejlby Kirke, som jeg ikke har besøgt før.
 
Nordvestfynsbanens tracé. I baggrunden Den Nye Lillebæltsbro. IH 20.2.2019
Jeg startede turen fra Strandvejen under pillerne, hvor Den Nye Lillebæltsbro krydser over sporet fra Den Nordvestfynske Jernbane. Banen blev anlagt i 1911 og gik fra Middelfart til datidens jernbaneknudepunkt i Brenderup, hvor den delte sig i to linjer, en til Bogense og en til Odense.
Tidligere og nuværende fynske jernbaner. Nordvestfynsbanen er markeret med rødt

Efter at have passeret Røjle Station nåede jeg efter cirka 4,5 km frem til mit mål i Vejlby.
 
Røjle Station. IH 20.02.2019
Vejlby Kirke er fra Valdemartiden ca. 1150 -1200 e. Kr. og er en anselig landsbykirke. Kirkebygningen indeholder mange finurlige detaljer. Blandt andet er der i korets sydmur som værn mod troldtøj indmuret en løve, der holder et vædderhoved.
 
Vejlby Kirke, Vends Herred, Fyn. IH 20.2. 2019
For mig som interesseret i de slesvigske krige var kirkegården særlig spændende. Under et træ står en sten med påskriften “4. juli 1849”. Denne dato henviser til den rådslagning den danske generalstab holdt her i Vejlby gamle præstegård forud for det heldige udfald fra Fæstningen Fredericia 6. juli 1849, for 170 år siden i år. Stenen står på det sted, hvor bordet i den gamle præstegårds konfirmandstue stod. Bordet blev brugt som mødebord af generalstaben. På mødet i Vejlby præstegård den 4. juli besluttede generalstaben at foretage udfald fra Fredericia.

Her lå den gamle Vejlby Præstegård, hvor Generalstaben holdt rådslagning 4. juli 1849
Rådslagningen blev afholdt, da det var lykkedes general Rye at undslippe de slesvig-holstenske oprørere ved under skinfægtninger at trække nordpå, nord om Århus og ned på Helgenæs på Mols. Herfra blev Ryes tropper udskibet og ført til Fredericia og Vestfyn, så de kunne deltage i udfaldet, mens de forfølgende oprørstropper ikke kunne nå tilbage til Fredericia.

Selv om slaget ved Fredericia 6. juli 1849 gik Danmarks vej, var der selvfølgelig mange døde og sårede. En del blev ført over Lille Bælt og lagt på lazaret på herregården Billeshave nær Vejlby. 42 døde soldater blev begravet på Vejlby Kirkegård, og de er vest for Vejlby Kirke mindet med en smuk brudt søjle med indskrift.


 “Minde
Over sårede krigere
Fra 1849
Hvis smerte døden løste
Og hvis been tilsammen
Hvile i denne grav”

Herligt at bruge sine gåben på sporet af fortiden. Nordvestfynsbanen blev nedlagt i 1966 - to år før Troldhedebanen.

Læs flere vestfynske banehistorier her: https://ih18.blogspot.com/2019/02/svrt-at-styre-drifterne_21.html 

Ib Hansen 20. februar 2019

Ingen kommentarer:

Send en kommentar