Gennem flere år var der diskussioner og uenigheder om
anlæggelse af nye jernbanelinjer, der involverede Husby og Tanderup. Et af
argumenterne var, at Husby og Tanderup var blandt de fynske sogne, der havde
længst til en jernbane. Ejby, Nørre Åby, Brenderup og Assens havde alle stor interesse i at blive jernbaneknudepunkter. Jo flere jernbaner, jo bedre. Og jo
bedre ville det gå byernes erhvervs- og handelsliv. Det var tankegangen.
Der var på et møde i Husby i 1911 forslag om en stikbane fra Gelsted over Håre til
Husby. I forbindelse med, at statsbanen over Fyn blev gjort dobbeltsporet, havde DSB på strækningen Gelsted - Håre Bjærge anlagt en stikbane til brug for afhentning af grus i Håre Grusgrav. Arbejdet med at udvide den enkeltsporede bane over Fyn fra Nyborg til Middelfart og Strib stod på fra 1911 til 1914.
Et andet forslag om en ny jernbane på Vestfyn var en linjeføring fra Assens over Tanderup og Husby til Nørre Åby. Lokalt i Ejby, Husby og Tanderup var der mest stemning for et tredje forslag med en linjeføring fra Assens over Tanderup og Husby til Ejby og videre til Brenderup, der fra 1911 var blevet et nordvestfynsk jernbaneknudepunkt. Fra Brenderup var der jernbane til Bogense, Odense og Middelfart. Nørre Åby og Ejby var allerede fra 1865 blevet stationer på det, der senere blev til DSB, mens Assens med stikbanen fra Tommerup kom med fra 1884.
Et andet forslag om en ny jernbane på Vestfyn var en linjeføring fra Assens over Tanderup og Husby til Nørre Åby. Lokalt i Ejby, Husby og Tanderup var der mest stemning for et tredje forslag med en linjeføring fra Assens over Tanderup og Husby til Ejby og videre til Brenderup, der fra 1911 var blevet et nordvestfynsk jernbaneknudepunkt. Fra Brenderup var der jernbane til Bogense, Odense og Middelfart. Nørre Åby og Ejby var allerede fra 1865 blevet stationer på det, der senere blev til DSB, mens Assens med stikbanen fra Tommerup kom med fra 1884.
Alt mens uenighederne blomstrede og undertiden løb af
sporet, løb tiden fra de mange jernbanelinjer. Bilerne tog over. Husby og
Tanderup fik aldrig jernbaneforbindelse, men måtte nøjes med roebanen, der
kunne transportere egnens sukkerroer til Assens Sukkerfabriks saftstation i
Salbrovad. Men tankegangen om en forbindelse fra Assens til
statsbanelinjen på Vestfyn fortsatte. Der blev i stedet etableret en
rutebillinje.
Vi var så heldige, at Rute Ras i mange år fra sin
rutebilstation på hjørnet af Storegade og Lillegade i Husby betjente ruten fra Assens
Station (Postgården) over Salbrovad, Sandager, Emtekær, Sdr. Åby, Husby,
Hygind, Ørslev til Ejby Station. Hvis vi om vinteren hver betalte 25 øre, kunne
vi om morgenen formå ham til at køre os op til Ejby Folke- og Realskole i Gl.
Ejby. Vi kunne ikke bare sige som gamle Kirstine Holehus, da hun engang skulle
have en pakke med rutebilen til Ejby. Rasmus fortalte hende hvad, det kostede.
Kirstine bemærkede så: ”Hvo´fo´ ska´ do ha´ de. Do kø´r jo æ-len.”
Jernbanedriften kan være svær at styre |
Middelfart Avis 31. december 1911
Middelfart Avis 11. Januar 1919
Tidligere og nuværende fynske
jernebaner. I 1911 blev Brenderup et jernbaneknudepunkt på den Nordvestfynske Jernbane
med baner til Middelfart, Odense og Bogense. Den Nordvestfynske Jernbane er her
markeret med rødt. Den må ikke forveksles med Nordfynske Jernbane fra Odense
til Bogense
DSB´s "grusbane" fra Gelsted Station til Håre Plantage kan fortsat ses på gamle geodætiske kort fra 1928-40. På øverste kort ses, at "grusbanen" udgik umiddelbart sydøst for Gelsted Station og passerede forbi Truelsbanke og Galgehøj gennem Lunge Bjærge. På nederste kort ses, at grusbanen ved Horskær Huse drejede sydpå og forløb gennem en grusgrav umiddelbart sydøst for Horskær Huse og ned til en stor grusgrav vest for Stavrbjærg og nord for Håre Mose. Ejeren af Haare Bjærge har nok tjent en del penge på al den grusgravning, som jo fortsatte langt op i 1990´erne, dog i de seneste mange år med transport på lastbiler. Nu er en stor del af området i Håre Bjærge fredet, hvorfor her ikke længere kan graves grus. I stedet kan man nyde oldtidshøjene, spor af middelalderlige højryggede agre og den smukke natur. Turfolder: https://www.assens.dk/media/1385/brendeaa.pdf |
Hehe, fed overskrift. Og interessant artikel, men det er alle dine artikler jo :-)
SvarSletTak
Slet