Shinkansen på Anjo Station |
Pinlige ølsprøjt i togkupéen. Det kan gå grueligt galt, hvis man
gestikulerer og slår ud med armene, mens man drikker øl i et shinkansetog.
Vi
var med over 300 kilometer i timen i rasende fart på vej tilbage til Tokio fra et besøg
i Anjo i midten af det japanske ørige, da jeg i ivrig drøftelse af vore oplevelser kom til at slå ud med armene og
vælte en åben dåseøl. Hold da op, hvor øl flyver vidt omkring i et tog, der
raser af sted med 300 kilometer i timen.
Men hvorfor overhovedet drikke øl i højhastighedstoget? Det gjorde vi, fordi vore japanske værter ved afskeden på Anjo Station
gav os poser med tørrede, saltede fiskesnacks og en sixpack med Tuborg, så vi
kunne ”forsøde” den to en halv time lange togtur tilbage til Tokio. Fiskesnacks
og øl måtte være den helt rigtige afskedsgave til danskere, mente de japanske
værter. Gæstfrihed, venlighed og imødekommenhed lige til sidste minut. Sådan
har jeg oplevet japanerne, de to gange jeg med 5 års mellemrum i henholdsvis
2002 og 2007 har været så heldig at besøge Anjo.
I disse tider hvor rejser ud i den
vide verden ikke er aktuel, må vi varme os med at foretage erindringsrejser.
Mine rejser til Japan kom op på den
indre skærm, da jeg var i færd med at kigge i nogle af mine notater om japanske
skoler. Notater, jeg har gjort efter besøg i Kolding af japanske
skoleinteresserede delegationer, og notater fra mine besøg i japanske skoler.
Rejserne til Japan gav masser af
viden om en helt anden verden. Blandt alle indtrykkene har to områder i særlig
grad fæstnet sig i min hukommelse. Skoler og tog.
Som måske-tognørd står det at køre
med S-tog i verdens største by Tokio krystalklart i hukommelsen. Ind i toget på
stationer, hvor passagererne står i snorlige kørækker på perronen og pænt går
ind i toget efter tur. Togene fyldes godt op, når ”indstoppere” fra perronen
presser passagererne ind i vognene, inden dørene lukkes. Sådan har vi set det
på billeder fra Japan, og sådan er det i virkeligheden. Problemet med som
vesterlænding er at finde ud af, hvor man skal af toget. De elektroniske
informationer om stationsnavne står kun på japansk med undtagelse i den indre
by, hvor stationsnavnene også står med latinske bogstaver.
Og så mine japantures togmæssige
højdepunkt. Rejserne med højhastighedstogene. Afgangen med Shinkansen fra
Tokios enorme centralstation. Mængdevis af perroner. Klinisk rent overalt.
Afmærkning på perronen, hvor togdørene vil åbne sig. En køkultur jeg ikke har
oplevet bedre nogetsteds i verden. Vel inde i Shinkansen hjælper togpersonalet
med at placere kufferterne i dertil indrettede rum ved indgangen. Og så raser
toget ellers af sted gennem Tokios forstæder, skærer på lange broer hen over
blå bugter og vige og farer forbi lavlandets grønne rismarker og over teklædte
bjergsider. Forbi kæmpe fodboldstadions, hvis navne huskes fra VM 2002 i Japan
og Sydkorea. Og hold da op! Pludselig er det hellige bjerg, keglevulkanen Fuji
at se fra toget, mens det holder på en station. Smukkere end smuk. Synet af den
flot formede vulkankegle bringer tankerne hen på, at toget her faktisk kører
langs ”Ring of Fire”, Ildringen.
Ildringen er den geologiske betegnelse for det bælte af vulkaner, der
ligger rundt om de asiatiske og amerikanske stillehavskyster. Cirka 75 % af alle
verdens vulkaner ligger på Ildringen, og 90 % af alle verdens jordskælv
forekommer på Ildringen. Japan bliver ofte berørt af Ildringens
undergrundsaktiviteter, men heldigvis ikke de to gange jeg har været i Japan.
Nå, nu må jeg ikke
fortabe mig i tog og vulkaner. Mit ærinde var jo primært at huske tilbage på,
hvordan jeg har oplevet det japanske skolesystem.
Elever er elever –
også i Japan. Det kan jeg konstatere efter to gange at have besøgt skoler i
japanske Anjo. De små japanske elever oplevede jeg ligeså frigjorte, nysgerrige
og ivrige efter kontakt, som jeg også har oplevet under mine besøg i vore egne
børnehaver og skoler.
Interessant var det
at få fortalt, at i skolerne i Anjo, er det generelt sådan, at klasselærerne
altid følger med deres elever rundt til skolens faglærere. Så der altid er to
lærere i klasserne. Her kunne vi lære noget. Sikken effekt det ville have i
forhold til både faglighed, trivsel og adfærd. Lidt af det samme har jeg
oplevet i finske skoler. Her har lærerne en lærerassistent med i klasserne.
Sådanne oplevelser
giver en forfærdelig masse inspiration og sætter mange tanker i gang samtidig
med, at det giver perspektiv i forhold til de udfordringer, både det japanske
og det danske samfund står overfor. Lande stort set uden råstof, som derfor i
særlig grad er afhængige af befolkningernes kundskaber, færdigheder,
kreativitet og omstillingsevne.
Gennem de seneste
årtier har der i Japan ligesom i Danmark været megen debat om, i hvilken
retning det japanske uddannelsessystem skal ændres for, at det kan modsvare det
21. århundredes udfordringer. Som i Danmark har der ikke i Japan været enighed
om den ønskede udviklingsretning.
Den japanske skolelov
fra 1947 var ikke blevet udsat for ændringer, før den blev lavet om i 2006. Der
har stået en strid mellem to grupper. På den ene side en gruppe, man kunne
kalde for traditionalisterne, der lægger vægt på et meget striks skolesystem
med benhårde faglige og disciplinære krav. Fornyerne har på den anden side
været betænkelige ved den høje selvmordsrate blandt unge, der har følt ikke at
kunne leve op til det hårde uddannelsespres.
Fornyerne ønsker
derfor at udvikle skolesystemet fra det, de kalder ”det uniformerede og
passive” til det ” individualiserede og
kreative” med mindre fagligt og personligt pres på den enkelte elev.
Japanerne har, som de
har for vane i alle forhold, indsamlet viden om andre landes skolesystemer. En
lang række delegationer af undervisere og uddannelsespolitikere har blandt
andet besøgt de skandinaviske lande for at lære af skolesystemerne her. Vi har
i Kolding haft besøg af en række japanske delegationer og også delegationer fra
vores venskabsby Anjo.
I første omgang førte
alle disse bestræbelser til, at det
japanske undervisningsministerium i 2002 udsendte nye læseplaner, hvor der blev
lagt mindre vægt på klasseundervisning. I stedet ønskede
undervisningsministeriet i højere grad at fremme mere afslappede kreative
læringsmiljøer.
I de efterfølgende år
viste OECD´s internationale PISA-undersøgelser faldende resultater i de
japanske elevers faglige udbytte. Uanset Japans meget høje placering på
ranglisterne førte det til politiske ønsker om at vende tilbage til mere
traditionel klasseundervisning og kontant faglig undervisning.
Alle diskussionerne
medførte, at den japanske regering i 2006 fik parlamentet til for første gang
siden 1947 at vedtage en helt ny undervisningslov. Loven kræver, at skolerne i
højere grad skal lægge vægt på tradition, kultur og fædrelandskærlighed. Samtidig
kræver loven, at skolerne skal gøre en konkret indsats mod mobning og sikre
bedre faglige færdigheder hos eleverne.
Under mit seneste
besøg i Anjo i 2007 oplevede vi allerede effekterne af tankerne bag den nye
undervisningslov. Vi besøgte en skole, hvor vi så eleverne arbejde med den
traditionelle japanske papirfoldningskunst, origami og øve sig i kalligrafi.
Herligt at modtage en elevs smukke kalligrafiske tegn for venskab og i
hjemkundskabsklassen blive beværtet af eleverne med traditionel japansk
sojasuppe med kyllingestykker. Kyllingestykker der skulle spises med pinde,
mens suppen skulle drikkes direkte af skålen.
Ved mit første
skolebesøg i Anjo i 2002 bemærkede jeg særligt skolernes arbejde med økologi.
På en af skolerne så vi eleverne arbejde projektorienteret med undersøgelse af
silkelarver og morbærtræer. Selv i et sådant undervisningsprojekt var den
japanske gruppeorienterethed, høflighed og disciplin stadig synlig for os som
gæster.
I 2007 besøgte vi en
helt nybygget skole, hvor bæredygtighed og økologi var helt konkret. Skolen
opsamlede blandt andet i store cisterner i kælderen regnvand til toiletskyl.
Mit indtryk af eleverne var, at de fortsat var meget engagerede og høflige, men
at de havde et mere afslappet forhold til lærerne end tidligere. Som i Danmark
kunne jeg konstatere, at der på skolen var den ivrige arbejdsuro, der opstår,
når elever i grupper arbejder aktivt og interesseret.
Besøgene i nogle japanske
skoler i 00´erne har bekræftet mig i, at japanerne har fået meget ud af at suge
til sig fra den skandinaviske undervisningsfilosofi. Men også interessant, at
selv på en rejse den halve verden rundt, oplevede jeg den økonomiske
samarbejdsorganisation OECD sende sine PISA-ånde i hovedet på
beslutningstagere, lærere og elever.
På mange måder har vi
i Danmark oplevet den samme udvikling som Japan. Målstyringssystemer. Testning.
Rangordning. Og samtidig har der været og er stadig i Danmark en ufrugtbar
strid mellem fortalerne for styrkelse af elevernes almene viden og
fag-faglighed og fortalerne for, at skolen primært handler om ”at lære at lære”
og at lære innovationsmetoder.
Når jeg ser tilbage
på, hvad jeg har oplevet i Japan udover deres fantastiske jernbaner, synes jeg,
at jeg er blevet bekræftet i, at udvikling af undervisning først og fremmest
handler om at holde sig midt på sporet og at holde retningen. Trivsel og omsorg
er en af de vigtigste ting i skolen, men det er ikke tilstrækkeligt alene at
fokusere herpå. Trivsel er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig forudsætning
for at eleverne får udbytte af undervisningen. Det samme gør sig gældende i
forhold til i undervisningen at fokusere på problemorientering og det ”at lære
at lære”. Det er simpelthen ikke nok.
Jeg har den pædagogiske
grundopfattelse, at det ikke er tilstrækkeligt at kunne indhente viden, når man
skal bruge den. Viden har en værdi i sig selv, når vi danner os som mennesker.
Arbejde med dannelse og almenviden medfører, at eleverne opnår praktisk viden i
”at lære at lære”. Det at kunne være innovativ kræver, at man ved noget. Innovation,
entreprenørskab og udvikling opstår først og fremmest ved at sætte kendt viden
sammen på nye måder og kun gennem at beherske innovationsmetoder. Så det er den vej vi, vi skal gå. Trivsel, viden, færdigheder samt samarbejds-, omstillings- og
udviklingsevne oplevet gennem praksis.
De senere års erfaringer viser, at forandringer i folkeskolen ikke skal foregå med højhastighedsfart, men med bumletogsfart. Det er mest holdbart i længden.
De senere års erfaringer viser, at forandringer i folkeskolen ikke skal foregå med højhastighedsfart, men med bumletogsfart. Det er mest holdbart i længden.
Ib Hansen, juli 2020
Spændende læsning og en konklusion, jeg kun kan være enig i.
SvarSlet👍
SletEr det ikke også Finland, der konstant bliver rost for sin gode folkeskole og ikke mindst for lærerne, der ser det som et kald og ikke bliver så 'forfulgt' som i mange andre lande.
SvarSletDet er ikke min opfattelse, at den danske folkeskole er specielt optimal, hverken for lærere eller elever, men jeg har ikke rigtig noget at have det i ...
I England har de også altid to lærere i klasserne - det giver en helt anden ro og selvfølgelig også mere tid til den enkelte elev.
Jo, Finland ligger altid højt på PISA-ranglisterne, og jeg har ved skolebesøg i Finland oplevet lærerne som højt estimerede
SvarSlet