Når enkeltpersoner eller grupper
hele tiden får at vide, at de ikke er ønskede i et fælleskab eller skubbes ud
af fællesskabet, kalder vi det, at de marginaliseres.
Noget tyder på, at marginalisering
kan medføre stigmatisering med heraf følgende dårlige sociale og psykiske
betingelser. Marginalisering og efterfølgende stigmatisering skaber ”ondt i
livet” i form af indadvendthed og depressive
symptomer. Dårlige sociale og psykiske betingelser fremmer afmagtshandlinger
som for eksempel vold.
For at få en dybere forståelse for og indsigt i virkningerne
af stigmatisering har jeg set på den amerikansk-canadiske sociolog Erving
Goffmans teorier herom. Begrebet stigma
anvendes til at betegne en miskrediterende egenskab ved en person. Det er ikke
personens egenskab i sig selv, der er stigmatiserende, men egenskaben i
samspillet med andre menneskers fordomsfulde klassificering af mennesker. Det
er for eksempel ikke i sig selv stigmatiserende at have en dom, men det er de
fordomme, andre tillægger den dømte og møder den dømte med, der medfører
stigmaet.
Stigmabegrebet handler således
ikke om forholdet for det enkelte individ, men om selve den proces, der foregår
mellem de såkaldt normale og den stigmatiserede.
Goffman pointerer, at stigmaet er en rolle, som den stigmatiserede presses ind i af de normale. Goffman udtrykker det således, ”.. at stigma ikke så meget har at gøre med en række konkrete individer, som kan sorteres i to adskilte bunker, de stigmatiserede og de normale, som det har at gøre med en altgennemtrængende tosidet social proces, inden for hvilken ethvert individ spiller med i begge roller ”.
Goffman pointerer, at stigmaet er en rolle, som den stigmatiserede presses ind i af de normale. Goffman udtrykker det således, ”.. at stigma ikke så meget har at gøre med en række konkrete individer, som kan sorteres i to adskilte bunker, de stigmatiserede og de normale, som det har at gøre med en altgennemtrængende tosidet social proces, inden for hvilken ethvert individ spiller med i begge roller ”.
Dette er efter min mening en
vigtig forståelse at have i forhold til, hvordan vi forebygger marginalisering
og stigmatisering, og hvordan vi som samfund behandler allerede marginaliserede
og stigmatiserede enkeltpersoner og grupper.
Goffman skelner mellem tre
stigmatyper: 1) Det kropslige stigma, som eksempelvis et fysisk handicap, 2)
Stigmaet som følge af karaktermæssige fejl, såsom: ”(…) viljesvaghed, dominerende
eller unaturlige lidenskaber, forræderiske og kompromisløse overbevisninger,
eller uhæderlighed(…)” og 3) Det slægtsbetingede stigma, der relaterer sig til
eksempelvis race og overføres fra generation til generation.
Vi har ifølge Goffman en tendens til at kode egenskaberne nævnt under punkt 2 sammen med den stigmatiseredes fortid, herunder fængselsophold, stofmisbrug, psykisk sygdom, alkoholisme, politisk radikalisme med videre.
Vi har ifølge Goffman en tendens til at kode egenskaberne nævnt under punkt 2 sammen med den stigmatiseredes fortid, herunder fængselsophold, stofmisbrug, psykisk sygdom, alkoholisme, politisk radikalisme med videre.
Udover de tre forskellige stigmatyper,
skelner Goffman imellem tre forskellige typer af identitet: ”den sociale
identitet”, ”den personlige identitet” og ”jeg-identiteten”.
Jeg-identiteten
er ”…den subjektive fornemmelse af sin egen situation og sin egen
kontinuitet og karakter, som et menneske bibringes som følge af sine
forskellige sociale erfaringer”. Denne
subjektive fornemmelse opbygger en person i samspil med de erfaringer,
individet gør sig af andres opfattelse af personens sociale- og personlige
identitet. Begrebet den sociale identitet relateres til andres opfattelse af
individet samt deres definition af individets identitet. Goffman skelner mellem
den tilsyneladende sociale identitet og den faktiske sociale identitet. Den
faktiske sociale identitet refererer til egenskaber, personen selv mener at besidde.
Den
tilsyneladende sociale identitet handler derimod om de egenskaber og krav, vi
tillægger personen, og som vi har en forventning om at få bekræftet ud fra vore
egne forestillinger om, hvad en ung kriminel er. Når man for eksempel tillægger den
unge kriminelle en tilsyneladende identitet, tillægger man nogle
miskrediterende egenskaber, som den unge muligvis ikke selv mener at have.
Dette mener Goffman fører til: ”... en
særlig uoverensstemmelse mellem den tilsyneladende og den faktiske sociale identitet(…)”.
Social
information henviser i Goffmans teori til den information, der gives til
omverdenen om en person. Denne sociale information formidles ved hjælp af
henholdsvis prestige- og stigmasymboler. Prestigesymboler henviser til
personens prestige, klasse mv. Stigmasymboler bruges derimod om ” tegn som
særligt effektivt henleder andres opmærksomhed på en for identiteten
nedværdigende brist, hvorved en ellers sammenhængende facade krakelerer, med en
heraf følgende nedvurdering fra vores side.”
Goffman
benytter desuden begrebet ”passere”. Han anvender det som betegnelse for den
situation, hvor en stigmatiseret forsøger at opnå accept som medlem af en
dominerende gruppe, race, religion osv. uden i virkeligheden at opfylde de
nødvendige betingelser herfor. Dette knytter sig til situationer, hvor stigmaet
ikke kan identificeres eller iagttages af andre, men kun kendes af bæreren
selv. Man kan for eksempel ikke umiddelbart se på en person, at vedkommende er
eller har været kriminel.
De
fleste stigmatiserede vil på et eller andet tidspunkt i deres liv forsøge ”at
passere”, da det at blive opfattet som ”normal” indebærer en stor række fordele
i forhold til relationen til omgivelserne. Efter min mening bliver det derfor
en central opgave for os alle sammen og for samfundet som sådan at forebygge
stigmatisering, ligesom det samfundsmæssigt er vigtigt, at vi arbejder med
hjælp til at stigmatiserede kan ”passere”.
Kilde:
Erwing Goffman. ”Stigma”
Jeg har tidligere skrevet en blog om konsekvenserne, når folkevalgte stempler og stigmatiserer personer eller grupper:
http://ih18.blogspot.dk/2017/03/nar-folkevalgte-stigmatiserer.html
Jeg har tidligere skrevet en blog om konsekvenserne, når folkevalgte stempler og stigmatiserer personer eller grupper:
http://ih18.blogspot.dk/2017/03/nar-folkevalgte-stigmatiserer.html
Ingen kommentarer:
Send en kommentar