tirsdag den 19. december 2023

Glædelig Jul og Godt Nytår - "Læsernes top 5 på bloggens 2023 fortællinger"

Jeg ønsker familie, venner og bekendte
 en Glædelig Jul og et Godt Nytår


I løbet af året 2023 har jeg sædvanen tro forsøgt mig med blogartikler om det helt lokale, om det nationale og det internationale. Jeg har i 2023 lagt 25 fortællinger på bloggen www.ih18.blogspot.com . Om fortid, nutid og en ønskelig fremtid. Min ambition er at kunne se det store i det små, og det små i det store. Finde forskelle, ligheder og sammenhænge på tværs af tid og sted. 

Her er læsernes top 5 over de mest læste fortællinger på bloggen i 2023. Og dertil et wildcard med en fortælling jeg selv holder særlig meget af.

1. Ulykke slukkede lyset


Årets højdespringer er fortællingen om pastor Erik Spur. En brændende grundtvigianer der var præst i Husby Sogn i 30 år. Her er et lille uddrag af fortællingen om Erik Spur:

"Et grundtvigiansk lys blev brat slukket. Et lys der i 30 år havde brændt i Husby. En trafikulykke på Strandvejen mellem Middelfart og Strib satte en stopper for et spændende, udfordrende og afvekslende liv. 

Det var den 80-årige pastor emeritus Erik Høyrup Spur, der på en mørk januardag i 1971 så drastisk kom af dage. Ud for sit hjem blev han ramt af en bil. Han blev kørt på hospitalet, men var afgået ved døden ved ankomsten.

Erik Spur havde været en markant grundtvigiansk sognepræst i Husby gennem 30 år. Det med det markante grundtvigianske er ikke en overdrivelse. En af hans to døtre er i et interview endda gået så vidt som at betegne ham som ortodoks grundtvigianer. (...) Men hvem var pastor Erik Spur? ......"

Læs hele fortællingen her:

2. Kirkegårdens mystik

Hvorfor ligger denne gravsten lige netop her?

Ofte ligger der gode historier begravet på vore kirkegårde. På Bramdrup Kirkegård undrede jeg mig over nogle gravsten sat over personer, som jeg ikke umiddelbart ville have henført til at blive begravet i Bramdrup. Det kom der en fortælling ud af, der opnåede andenpladsen blandt læserne af min blog. Her er indledningen til den fortælling, der kom ud af min undren.

"På Bramdrup Kirkegård lige vest for kirken - mellem kirketårnet og stenmindehøjen for de faldne soldater i slaget ved Kolding 23. april 1849 - ligger en stor flot  granitmindesten.

Det er der i sig selv ikke noget mærkeligt i. Det, der får tankerne til at flyve, er, når man læser, hvem gravstenen er et minde over.

Den er et minde over Helene og Gustav Lind, der døde henholdsvis 1980 og 1984. Helene og Gustav Lind boede til sidst i deres liv på Trappergården i Strandhuse. Det var dem, der skænkede deres bolig med omliggende æbleplantager til det, der nu er blevet til Kunstmuseet Trapholt..."

Læs hele fortællingen her: 

3. Landbopigens dåbsnavn gik i glemmebogen




På plads nummer tre kommer en fortælling en fortælling om en af Danmarks første store internationalt anerkendte kvindelige forskere. En af dansk videnskabs glemte stjerne. Her er et uddrag fra min fortælling om hende:

”Hvad er barnets navn? 

Det spørgsmål stillede præsten ved en lørdagsdåb i Husby Kirke på Vestfyn.
 
Præsten havde nok ingen forestilling om, at den lille dåbspige skulle vokse op til at blive en vigtig internationalt anerkendt kvindelig rollemodel. Pigen blev senere en af Danmarks første kvindelige anerkendte forskere...

”Birthe Marie Jørgensen”. Sådan lød svaret på det spørgsmål, præsten som nævnt stillede i Husby Kirke ... 

Birthe Marie Jørgensen. Ikke umiddelbart et navn, der vækker til genkendelse i forhold til danske internationalt anerkendte kvindelige rollemodeller. Hendes kaldenavn var da også Marie, og senere giftede hun sig til efternavnet Krogh. Så klinger det. Marie Krogh..."

Læs hele fortællingen her:

4. Barnemord og flugt til Amerika

Det nu nedrevne traktørsted ved Marielundssøen, 1875. Det var for øvrigt på dette traktørsted digteren og maleren Drachmann yndede at opholde sig, når han var på besøg i Kolding.

På årets fjerdeplads kommer en fortælling fra et idyllisk sted, der engang hørte til Bramdrup Sogn men som i 1930 blev overført til Kolding Købstad. Her er en bid af fortællingen om det drama, der engang udspillede sig her.

"Så skal jeg da lige love for, at idyllen blev brudt. Et nyfødt druknet drengebarn blev fisket op af mølledammen i Marielund.

Barnet var mindre end et døgn gammelt (...). Bag begivenheden lå en ulykkelig situation for en ugift kun 20-årig tjenestepige på det ved Marielundssøen nærliggende traktørsted. 

Den ulykkelige situation kan man stykke sammen ud fra notater i Bramdrup Sogns Kirkebog. Jo, det er rigtig nok. Ind til 1930 udgjorde Marielundssøen Bramdrup Sogns sydvestlige hjørne. Bramdrup Sogn gik helt til Kolding Fjord..."

Læs hele fortællingen her:

5. Dramatisk Lillejuleaften i Husby Hole


En af mine barndomserindringer opnår femtepladsen. Her er et uddrag af fortællingen om dramaet under skøjteløb på en af engens søer en Lillejuleaften for mange år siden.

"... Jeg løb alt, hvad remmer og tøj kunne holde. Alligevel frøs alt mit tøj hurtigt til is. Det blev stivere og stivere og tungere og tungere, mens jeg løb. Så da jeg kommet hjem, var jeg dækket af et tykt, tungt ispanser. Mor blev så forskrækket, at hun helt glemte at skælde ud. Jeg skulle bare tage det våde tøj af og krybe til sengs for få varmen. 

Og Keld Bom, som var årsag til det hele? Han kom også løbende omme fra Holen. Det med at komme for sent hjem havde han jo respekt for, så han løb stærkt. Men følge mig kunne han dog ikke. Jeg havde et kuldeenormt ismonster hængende på ryggen. Et monster der blev større og koldere jo længere tid, der gik. Så jeg benede af sted og kom først hjem..."

Læs hele fortællingen her:

Og så et wildcard til en artikel jeg selv er særlig glad for, men som ikke har formået at komme ind på årets top 5 læserliste. 

Wildcard 1: 
Den fremmede - makabre nyheder på en søvnig søndag

Husby Kirke i fugleperspektiv med Sdr. Åby Bugten i baggrunden

Denne fortælling er jeg selv særlig glad for. Den tager udgangspunkt i en lokal begivenhed, men trækker tråde til dramatiske verdensbegivenheder. Det er sådanne fortællinger jeg selv godt kan lide. Her er et uddrag af fortællingen.

"Solen stod højt. Det var midt i kirketiden. Tæt på efterårsjævndøgn. Ikke en vind rørte sig. Ikke en kat var at se på landsbyens hovedgade. Ej heller var der nogen levende sjæle. Et par duematroner var dem, der sørgede for liv i gaden. Vraltende, vuggende og kornpikkende i vejsiden. 

Pludselig blev stilheden brat afbrudt.

"De har fundet en strandvasker ved Sdr. Åby Strand."

Sådan gjaldede det over kirkepladsen fra en dreng på cykel, netop da kirkegængerne kom ud af kirken (...)

De tunge duematroner lettede flaksende og forskrækkede fra vejsiden og satte sig godt tilrette i toppen af et af de store træer, der dengang omgav Husby Kirke. Det var med at følge nøje med, når der nu endelig skete noget dramatisk i den ellers lidt søvnige landsby. Måske var det nyheder, der var værd at sprede i lokalområdet?"

Hvorfor var det så dramatisk, og hvordan hænger fortællingen sammen med afgørende verdenshistoriske begivenheder. 

Det kan I høre mere om i fortællingen her:
 

Ib Hansen, december 2023

Ingen kommentarer:

Send en kommentar