Kundskaber
og færdigheder er vigtige mål i både
dagtilbud og skole, men er ikke meget værd i et opdragelsesmæssigt og
dannelsesmæssigt tomrum.
Aktuelt står vi med den udfordring, at folkeskolereformen meget let kan
komme til at handle om form frem for indhold.
Demokratisk samværsform
Responsiv og
dialogorienteret
|
Ikke responsiv og
ikke dialogorienteret
|
|
Kravstillende
|
AUTORITATIV
opdragelse
|
Autoritær
opdragelse
|
Ikke
kravstillende
|
Permissiv
opdragelse
|
Uinvolveret
Laissez faire
opdragelse
|
Jeg har i ovenstående model tilpasset den amerikanske udviklingspsykolog
Diana Baumrinds opdeling af de forskellige overordnede opdragelsesstile, så
modellen passer til min holdning til opdragelse.
Opdragere – såvel forældre som professionelle - skal efter min mening
stræbe efter at være i feltet AUTORITATIV, altså optræde både kravstillende og
dialogorienteret. Man kunne også kalde det en demokratisk opdragelses- og samværsform. Interesserede kan læse mere herom i en af mine pædagogiske
yndlingsbøger, der er skrevet af Jytte Birk Sørensen: Støt mestring- bryd mønstre,
Dafolo 2008. En autoritativ opdragelsesform med tydelig kravstilling og
samtidig vilje til dialog er et vigtigt værktøj, når det gælder inklusion og
det at kunne bryde den negative sociale arv og samtidig sikre udfordringer til
alle uanset evner og læringsstile. Frit valg på alle hylder og en permissiv
tilgang i opdragelse og undervisning er gift for mulighederne for at bryde
negativ social arv og sikre passende udfordringer til alle.
Autoritativ opdragelsesstil
Den autoritative opdragelsesstil er en stil, der både stiller krav til
børn og unge og samtidig lægger vægt på dialogen med dem. Det er en rationel og
demokratisk samværsform, hvor både børns og voksnes rettigheder respekteres.
Børn og unge, der er autoritativt opdragede,
- er konfliktløsende
- er forhandlingserfarne
- har indlevelsesevne
- leger på tværs af køn
- har selvtillid
- har social kompetence
Autoritær opdragelse
En
autoritær opdragelsesstil er præget af, at der stilles store krav til børn og
unge, men der er ingen dialog og inddragelse af dem.
Drenge,
der er autoritært opdragede, bliver aggressive og dominerende uden for
familien. Pigerne bliver usikre og mangler selvtillid.
Permissiv opdragelse
Den
permissive opdragelsesstil er tilladende og eftergivende. Der er megen dialog
og response, men meget få krav.
Børn,
der er permissivt opdragede – og det er der rigtig mange, der er i disse år, -
er grænsesøgende og accepterer ofte slet ikke grænser. Permissivt opdragede
drenge kan blive aggressive.
Laissez faire opdragelse
En
laissez faire opdragelselsesstil er præget af den voksnes laden stå til og totale mangel på
involvering. Der er ingen response fra den voksne til barnet.
Ingen dialog og ingen kravstilling.
Børn,
der er lassez faire opdragede, bliver tidligt skadede med store negative konsekvenser for
deres psykiske velbefindende, deres følelsesliv og deres sociale evner.
Opdragelse, uddannelse og dannelse
hænger sammen
Min mening om sammenhængen mellem opdragelse og dannelse, og hvor vigtigt
det er som opdrager og underviser at stille krav og samtidig gå i dialog, kan
bedst illustreres gennem et par citater. Efterfølgende citater af henholdsvis landsfader og statsminister Stauning og den
irske forfatter Frank McCourt kan tjene som eksempler på positiv kravstilling i
forhold til læring, opdragelse og dannelse. Begge citater har min varmeste tilslutning.
"Lær (...) at værdsætte Flid og Arbejde, og vær overbevist om, at det
kun er ved flittig Udøvelse af Kræfterne, at Mennesket naar til en lykkelig
Tilværelse. Uvirksomhed og Dovenskab er menneskenes Fjender. Ved Flid og
Arbejde kommer de enkelte frem, og hver enkelt er med til at skabe et Samfund,
der kan yde en god Tilværelse baade under Arbejdet, og naar Livsaftenen melder
sig". (Th. Stauning. 1939)
”I skal studere og lære, så I kan danne jer en egen mening om historien og
alt andet, men man kan ikke danne meninger i en tom hjerne. Fyld hjernen, fyld
hjernen. Den er jeres skatkammer og intet menneske i verden kan blande sig i
den”. (Frank McCourt: ”Angelas aske”. 1996)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar